• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • liag

puss skrev 2011-08-31 14:30:45 följande:
    ja, det är gulligt!!

Har ofta undrat varför du är så aggressiv i dina inlägg här på FL och då ofta när det avser det som har med DS att göra (läser inte så många andra trådar i och för sig här på FL så du kan ju skriva lika i andra trådar så klart).
    De flesta trådar där DS tas upp så är du med och skriver och då också med väldigt hårda och tråkiga inlägg.
    Jag undrar:

Tycker du illa om personer med DS?

Tycker du illa om föräldrar till barn/ungdomar/vuxna med DS.
    Eller är du endast bara ute efter att få folk upprörda med dina inlägg?    

• liag
    HälläBällä skrev 2011-08-31 14:44:46 följande:
    Vad menas med kort liv? Personer med DS lever i genomsnitt mycket kortare tid än oss andra (finns uppgifter om 30-35 år som genomsnitt) Återigen, det är helt subjektivt vad som ses som allvarligt, vad som ses som livskvalite mm.

Medellivslängden på personer med DS är idag ca 65 tror jag det var när jag läste om det sist.
  • Kattflickan

Tänk så olika vi kan resonera TS.

Jag är för fri aborträtt.

Men personligen skulle jag inte göra en abort för att tillfället i livet var fel, jag saknade jobb eller för att barnet alstrats med fel far. Sådana saker är för mig mindre viktiga.

Däremot skulle jag (och har gjort) en abort för att barnet hade en allvarlig kromosomskada. Vilket jag anser att DS är.

Det är väl det som gör diskussionen intressant, att vi alla är olika. Jag respekterar de som inte vill göra en abort pga DS eller andra kromosomfel. Jag hoppas på att också bli bemött med samma respekt!

• liag
    FrökenUmami skrev 2011-09-01 21:15:48 följande:
    Det finns många "vanliga människor" som aldrig kan bli polis, pilot eller veterinär av olika anledningar så det är väl egentligen rätt irrelevant?
    Det tragiska är tycker jag när man förutsätter att det bara är föräldrar med barn som har funktionshinder som riskerar att ställas till "svars" och tvingas besvara frågan varför födde du mig.

Mycket bra inlägg!
  • mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-01 23:17:17 följande:
    TS: du kan inte samtidigt vara för fri abort och vilja begränsa aborträtten. Det är det ena eller det andra...
    Jag kan nog det. Har sagt flera gånger.. den sk vanliga aborten utan fosterdiagnostik.

Aborter på oönskade barn är helt annat än dom som är planerade och önskade men väljs ändå bort för att dom inte dög.
  • mammatill5

Säger natti nu till alla!

Kram på er!

• Lenora
    mammatill5 skrev 2011-09-01 23:09:56 följande:
    Men.. suck!

Citerar mig själv

Jag är för fri abort! Den vanliga alltså som inte innefattar tester som ger då en selektiv Abort,
    Jag är för en viss sorts fosterdiagnostik.

Ultraljud för att se om det finns allvarliga skador som gör att en fortsatt graviditet inte är lämpligt av hänsyn till föräldern.

Om det finns indikationer att någonting är mycket fel. Där det bör göras en utredande undersökning. Där risken finns i att inte veta.

Varför det är ok att abortera friska foster? frågar du..
    Jag tycker att kvinnan måste ha ett fritt val här. Det här handlar om oönskade graviditeter.
    den selektiva aborten är att kvinnan vill ha barn men har vissa krav på barnet som inte blir uppfyllda.
    Jag förstår hur du tänker även om jag har en liten annan ståndpunkt och faktiskt skulle överväga abort vid grava fosterskador.

Jag är också för fri abort. Är det inte bättre att kvinnor får veta om de vill och göra ett eget val utifrån deras situation, dvs att det inte är något fel med att välja att låta ett barn med funktionshinder födas (och samhället stöttar och hjälper) och inget fel över att välja att använda sig av den fria aborten. Båda valen borde mötas utan att någon fnyser eller rynkar på näsan.

Jag kan inte förstå varför folk gör abort ibland och det gör ont att tänka att ett människoliv släckts. Men det fria valet är viktigare och att inte censurera den kunskap som vi kan få innan vi gör vårt val.
  • cruz

Trots att jag har ett funktionshindrat barn är jag för fri och selektiv abort. Min son har autism. Det är ett tungt och svårt handikapp, men samtidigt så kan man leva ett mycket bra liv trots autismen. Det beror på hur förstående omgivning man har och hur mycket stöd man får. Men att leva med ett funktionshindrat barn kostar en hel del och det är verkligen så att alla familjer faktiskt inte pallar. Alla människor fixar inte att leva med den stress och det merarbete som det innebär med ett barn med funktionshinder. Människor som väljer att abortera DS foster kanske bara är realistiska? De vet att de kanske inte kommer att kunna ge barnet ett bra liv av olika skäl. När vi väntade vår tredje son gjorde jag all tänkbar fosterdiagnostik. Vi är en familj som lever under stor stress och vår autistiska son behöver enormt mycket träning för att utvecklas bra. Hade vi fått ett till handikappat barn hade situationen blivit ohållbar. Det skulle ha blivit mycket svårt för oss att ge båda barnen rätt stöd. Samtidigt så tycker jag ju att vår autistiska son är helt fantastisk och skulle aldrig någonsin velat ha varit utan honom. Det är inte lätt, men jag tycker i alla fall att abort är ett bättre alternativ än ett litet barn som får komma till en familj som inte har möjlighet att ge det ett bra liv.

• MalinEddie
    mammatill5 skrev 2011-09-01 23:52:28 följande:
    Aborter på oönskade barn är helt annat än dom som är planerade och önskade men väljs ändå bort för att dom inte dög.
    Jag tror du tar det hela väldigt personligt och jag kan i så fall förstå det. Du måste dock inse att det inte är din dotter någon aborterar. Hon är ju inte sin funktionshinder.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes