• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Grätchen
    puss skrev 2011-09-02 08:05:57 följande:
    varför ska man screena då öht, om man vill ha barn så ska man ju vilja ha ALLA barn.
    Vi skippar VUL och RUL och allt vad det heter
  • puss
    FrökenUmami skrev 2011-09-02 08:06:33 följande:
    Jag vet men där är jag oenig med de som anser detta.
    Jag skulle mest troligt inte göra varken FVP eller KUB om jag mot förmodan skulle bli gravid.
    Just därför att jag vet att vi har de resurser som krävs.
    Trots det så inser jag att inte alla har samma förutsättningar utan att just den biten måste vara ett personligt val. Jag ser det inte som diskriminering mot en specifik grupp i samhället och jag tycker utöver det att det är viktigt med information så att människor inser att det inte är världens mörker att få förmånen av att ha ett barn med t.ex DS i sitt liv.
    Men man ska orka och man ska ha förutsättningarna för det.
    även jag är helt oenig, som så ofta.
    men jag är enig med dig iaf!
    *tjo hoo*
    Ät min sidfot
  • puss
    Grätchen skrev 2011-09-02 08:08:16 följande:
    Vi skippar VUL och RUL och allt vad det heter
    skippa ROT och RUT!
    eller nej förresen.
    Ät min sidfot
  • Grätchen
    puss skrev 2011-09-02 08:10:14 följande:
    skippa ROT och RUT!
    eller nej förresen.
    Vi skippar allt
    Man får ta det som det kommer.
    Köp läget lixom.
  • Lavish
    mammatill5 skrev 2011-09-02 07:58:27 följande:
    Den möjligheten ska kvinnor få ha. Annars så blev det väldigt många oönskade graviditeter.
    Kvinnans rätt till sin egen kropp. Nu kommer många säkert tänka att jamen.. är inte fosterdiagnostiken det också..
    Man har gått då ett steg längre genom att forskningen har gett möjligheterna till Fosterdiagnostik och därmed den selektiva som följd. Den selektiva biten är jag emot.

Orsakerna är många till just sk vanlig abort.
    Fast för mig hade det varit ett stort värde att på förhand få veta att barnet hade DS även för att behålla. Jag hade velat ha den tiden att förbereda mig på det. Hade känts extremt jobbigt att få ett barn med DS och hade det kommit fram på BB hade nog risken varit hög att anknytningen hade strulat i början och kanske förlossningsdepression också. När mamma fick veta på BB att hennes dotter hade DS var hennes första tankar att hon inte ville ha barnet och att sköterskorna skulle ta med sig det och gå. Det blir ju ingen bra första tid.
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-01 23:09:56 följande:
    Men.. suck!

Citerar mig själv

Jag är för fri abort! Den vanliga alltså som inte innefattar tester som ger då en selektiv Abort,
    Jag är för en viss sorts fosterdiagnostik.

Ultraljud för att se om det finns allvarliga skador som gör att en fortsatt graviditet inte är lämpligt av hänsyn till föräldern.

Om det finns indikationer att någonting är mycket fel. Där det bör göras en utredande undersökning. Där risken finns i att inte veta.

Varför det är ok att abortera friska foster? frågar du..
    Jag tycker att kvinnan måste ha ett fritt val här. Det här handlar om oönskade graviditeter.
    den selektiva aborten är att kvinnan vill ha barn men har vissa krav på barnet som inte blir uppfyllda.
    Det är känsligt för dig att alla inte vill göra samma sak som du. Det kan jag köpa, men det är ändå verklighet. Jag och många andra vill ge barnet ett annat liv än det din dotter står inför, om det går. Det har inte med "avel" att göra, om nu det är så hemskt att tänka sig för innan man sprider ärftliga sjukdomar vidare (jag syftar inte på DS, ok?).   

• Sarah f
    puss skrev 2011-09-02 08:10:14 följande:
    skippa ROT och RUT!
    eller nej förresen.
    Ta och lugna dig lite, jag har just fått ordning hemma!
  • Sarah f
    Bamhi skrev 2011-09-02 07:37:22 följande:
    Jag vet inte vad TS kommer svara men jag tror att många tycker så här:

Jag tror att många kan acceptera att någon gör abort då personen är i en situation där denne inte klarar av att ta hand om ett barn, men man har svårare att acceptera att någon gör en abort för att personen inte vill ha just DET barnet.  

Så lustigt, jag upplever att det är rakt motsatt, att det är mer accepterat om det föreligger en diagnos. Jag ser inget problem i det, eftersom jag med hela mitt hjärta hoppas att alla människor önskar ofödda barn ett liv med minsta möjliga sjukdomar och hinder.

• Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-01 23:52:28 följande:
    Aborter på oönskade barn är helt annat än dom som är planerade och önskade men väljs ändå bort för att dom inte dög.
    Abort är abort. Du kan inte hitta på nya begrepp för att det passar dig.
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Plutteli

Igen:

* Blir det inte väldigt motsägelsefullt att i ena stunden prata om att barn med DS "är precis som alla andra" för att i nästa prata om att man som förälder till ett barn med DS är "utvald", att de är så fantastiska och höjer dem till skyarna?

* Är det bara som jag inbillar mig eller är det så att föräldrar till barn med DS som har stora bekymmer med följdsjukdomar och handikapp är betydligt mer förstående till att andra vill välja bort barn med DS genom fosterdiagnostik?

* Jag märker att TS vill diskutera bara fosterdiagnostiken som sådan och att det är den det är fel på. Något som tyvärr inte går eftersom fosterdiagnostiken faktiskt inte är separerad från den enskilda individens val. Fosterdiagnostik är ju trots allt nått som ERBJUDS kvinnor över 35 på rutin medan de under själva kan be om det om de vill. Det är alltså INGEN som tvingas till att kolla upp sitt barn om de inte själv vill det. Samtidigt är det heller INGEN som tvingas till en abort OM det visar sig vara något fel på barnet. Alltså är det fortfarande enbart varje enskild familj som tar beslutet om diagnos och abort, inte staten, inte samhället. Att erbjuda fosterdiagnostik i form av UL, KUB, NUPP osv är något jag tycker är en självklarhet, DS är ju trots allt bara en av de sakerna man kan finna i de testerna och många andra fel är ju betydligt allvarligare och det måste få vara upp till varje familj/mamma att ta beslut ang. sin graviditet och därmed ges ALL information, vare sig barnet är friskt eller ej.

Svar på tråden God doesn´t make mistakes