• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • liag
    Lea10 skrev 2011-09-01 21:09:32 följande:
    Depressioner kan vem som helst få, det finns hjälp för det. Ser fortfarande inget samband. Mitt barn kan göra nästan vad hon vill med sitt liv, men ett barn med ds är oerhört begränsat. Det blir aldrig vuxet, kan aldrig få samma möjligheter som andra. Å andra sidan, är man omedveten om sin omvärld så blir man också kanske lyckligare? Men, det driver inga samhällen, att ha en hage med kor i. Förstår du?

Du kommer nog bli ganska förvånad hur mycket en person kan som har DS och du kommer bli mer förvånad när du kommer träffa den som tränats efter olika metoder från 0 år.

Alla kommer självklart inte klara sig helt själva men med rätt stöd och också att samhället tror på dem så kommer de klara massor.
    Självklart finns det dem med DS som har följdsjukdomar som gör att de har gravare förståndshandikapp men flertalet av de som idag har DS kommer kunna mycket mer än de som föddes med DS för 20-25 år sedan och allt har med att de har bott hemma i sina familjer och levt vanliga liv.
    Flera barn med DS går inte längre i särskola utan startar i vanlig skola och många som går i särskola går i särskolor där det ställs krav på barnen för föräldrarna letar efter dessa skolor åt sina barn och funkar det inte så byter fler och fler föräldrar skola för att barnen så få den utbildning som de behöver för att bli så självständiga som det bara går.

Vill bara meddela att personer med DS är inte bättre sötare eller gladare än andra personer utan de är som sig själva och inte bättre eller sämre än alla andra.

Jag är för fri abort och jag är också för KUB och annan fosterdiagnostig men jag är också för information om funktionshindrena som söks efter.

• Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 23:52:28 följande:
    Aborter på oönskade barn är helt annat än dom som är planerade och önskade men väljs ändå bort för att dom inte dög.
    Hur vet du det? Eller gissar du bara? (För att använda dina egna ord)

Ironiskt nog kommer strax efteråt en annan individ och berättar om sin situation och tankarna kring sitt val. Det har inte mycket att göra med att ett barn "inte duger".
    zelia skrev 2011-09-01 23:59:36 följande:

Trots att jag har ett funktionshindrat barn är jag för fri och selektiv abort. Min son har autism. Det är ett tungt och svårt handikapp, men samtidigt så kan man leva ett mycket bra liv trots autismen. Det beror på hur förstående omgivning man har och hur mycket stöd man får. Men att leva med ett funktionshindrat barn kostar en hel del och det är verkligen så att alla familjer faktiskt inte pallar. Alla människor fixar inte att leva med den stress och det merarbete som det innebär med ett barn med funktionshinder. Människor som väljer att abortera DS foster kanske bara är realistiska? De vet att de kanske inte kommer att kunna ge barnet ett bra liv av olika skäl. När vi väntade vår tredje son gjorde jag all tänkbar fosterdiagnostik. Vi är en familj som lever under stor stress och vår autistiska son behöver enormt mycket träning för att utvecklas bra. Hade vi fått ett till handikappat barn hade situationen blivit ohållbar. Det skulle ha blivit mycket svårt för oss att ge båda barnen rätt stöd. Samtidigt så tycker jag ju att vår autistiska son är helt fantastisk och skulle aldrig någonsin velat ha varit utan honom. Det är inte lätt, men jag tycker i alla fall att abort är ett bättre alternativ än ett litet barn som får komma till en familj som inte har möjlighet att ge det ett bra liv.

Tack för din berättelse, jag tror fler sådana behövs här.
  • Balahir
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:37:48 följande:
    Vet du.. jag tror hon kommer att få sitt drömjobb faktiskt lättare än dom sk normala.. Japp, det tror jag.
    Hon kommer säkerligen inte ha orealistiska drömmar. Hon kommer att sikta mot stjärnorna på sitt sätt.
    jag har inte orealistiska drömmar, det har väl inte dom flesta normala heller.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-02 00:59:38 följande:
    Hur vet du det? Eller gissar du bara? (För att använda dina egna ord)

Ironiskt nog kommer strax efteråt en annan individ och berättar om sin situation och tankarna kring sitt val. Det har inte mycket att göra med att ett barn "inte duger".
    zelia skrev 2011-09-01 23:59:36 följande:

Trots att jag har ett funktionshindrat barn är jag för fri och selektiv abort. Min son har autism. Det är ett tungt och svårt handikapp, men samtidigt så kan man leva ett mycket bra liv trots autismen. Det beror på hur förstående omgivning man har och hur mycket stöd man får. Men att leva med ett funktionshindrat barn kostar en hel del och det är verkligen så att alla familjer faktiskt inte pallar. Alla människor fixar inte att leva med den stress och det merarbete som det innebär med ett barn med funktionshinder. Människor som väljer att abortera DS foster kanske bara är realistiska? De vet att de kanske inte kommer att kunna ge barnet ett bra liv av olika skäl. När vi väntade vår tredje son gjorde jag all tänkbar fosterdiagnostik. Vi är en familj som lever under stor stress och vår autistiska son behöver enormt mycket träning för att utvecklas bra. Hade vi fått ett till handikappat barn hade situationen blivit ohållbar. Det skulle ha blivit mycket svårt för oss att ge båda barnen rätt stöd. Samtidigt så tycker jag ju att vår autistiska son är helt fantastisk och skulle aldrig någonsin velat ha varit utan honom. Det är inte lätt, men jag tycker i alla fall att abort är ett bättre alternativ än ett litet barn som får komma till en familj som inte har möjlighet att ge det ett bra liv.

Tack för din berättelse, jag tror fler sådana behövs här.
    Jag lider med dom föräldrar som måste ha dom här tankarna. Det är inte lätt alla gånger att orka och då måste man ta svåra beslut att selektera för att möjligheten till det finns.

VI kvinnor har fått möjlighet till att göra svåra och hjärtknipande val iom fosterdiagnostiken. Vissa tester och selektiva aborter till följd är nödvändiga. Valen vi gör kan vara ganska traumatiska och kan lämna svåra spår av ångest och skuldkänslor inom oss.

Många tror tyvärr att man har garderat sig när man har gjort tex ett positivt FVP.i den bemärkelsen att fostret är friskt. Det finns en uppsjö av jobbiga funktionshinder kvar att vara "rädda" för.. Men dom går inte att bevisa med fosterdiagnostik. Ett exempel är ju dom neuropsykiatriska funktionshinden som kan var oerhört förlamande och handikappande för barnet. dom kan kräva enorma resurser av föräldern och samhället. Enligt undersökningar så finns ett par i varje klass med ett Neuropsykiatriskt funktionshinder och mörkertalet är stort. dom som inte har fångats upp löper stor risk att hamna i svårigheter i unga år exempelvis missbruk, kriminalitet.. dom kan få stora svårigheter med relationer i överlag..Psykiskt instabilitet.. m m .

Det finns andra psykiska funktionshinder en svår sjukdom är ju tex schitzofreni som kan debutera i 15 års åldern. Det finns ca 30 0000 i Sverige med den diagnosen.

Det finns förlossningsskador av varierande slag och svårighet.. Det finns odefinierade utvecklingsstörningar.. där man inte tillhör någon "grupp" utan den är i princip specifik för personen. Där det inte riktigt finns några mallar för hur man ska gå till väga för att habilitera.

Dom här kan man inte gardera sig emot.. Inte kvalitetssäkra fostret.

DS är förhållandevis ett enkelt funktionshinder. Det går att få otroligt mycket hjälp. Stor kunskap finns och bra livskvalite.

Man trodde sig gå säker när man tog bort ett DS foster. Självbedrägeri anser jag. Men man har fått den möjligheten, tyvärr  att göra tester.. Tester som bla ger en värdesänkning åt redan existerande människor. Snacket om lika värde för alla människor är bara bull shit!

Vad kommer i framtiden i form av möjligheter att kvalitetssäkra foster? Utvecklingen går framåt och kanske står vi snart där vart vi inte vill egentligen vara. Ett folk som återgår till ett rasbiologiskt tänkande. Selektiv avel av våra barn.

Det finns det och det... och lite till
  • Selfish Geene
    mammatill5 skrev 2011-09-02 06:48:24 följande:
    Jag lider med dom föräldrar som måste ha dom här tankarna. Det är inte lätt alla gånger att orka och då måste man ta svåra beslut att selektera för att möjligheten till det finns.

VI kvinnor har fått möjlighet till att göra svåra och hjärtknipande val iom fosterdiagnostiken. Vissa tester och selektiva aborter till följd är nödvändiga. Valen vi gör kan vara ganska traumatiska och kan lämna svåra spår av ångest och skuldkänslor inom oss.

Många tror tyvärr att man har garderat sig när man har gjort tex ett positivt FVP.i den bemärkelsen att fostret är friskt. Det finns en uppsjö av jobbiga funktionshinder kvar att vara "rädda" för.. Men dom går inte att bevisa med fosterdiagnostik. Ett exempel är ju dom neuropsykiatriska funktionshinden som kan var oerhört förlamande och handikappande för barnet. dom kan kräva enorma resurser av föräldern och samhället. Enligt undersökningar så finns ett par i varje klass med ett Neuropsykiatriskt funktionshinder och mörkertalet är stort. dom som inte har fångats upp löper stor risk att hamna i svårigheter i unga år exempelvis missbruk, kriminalitet.. dom kan få stora svårigheter med relationer i överlag..Psykiskt instabilitet.. m m .

Det finns andra psykiska funktionshinder en svår sjukdom är ju tex schitzofreni som kan debutera i 15 års åldern. Det finns ca 30 0000 i Sverige med den diagnosen.

Det finns förlossningsskador av varierande slag och svårighet.. Det finns odefinierade utvecklingsstörningar.. där man inte tillhör någon "grupp" utan den är i princip specifik för personen. Där det inte riktigt finns några mallar för hur man ska gå till väga för att habilitera.

DS är förhållandevis ett enkelt funktionshinder. Det går att få otroligt mycket hjälp. Stor kunskap finns och bra livskvalite.

Man trodde sig gå säker när man tog bort ett DS foster. Självbedrägeri anser jag. Men man har fått den möjligheten, tyvärr  att göra tester.. Tester som bla ger en värdesänkning åt redan existerande människor. Snacket om lika värde för alla människor är bara bull shit!

Vad kommer i framtiden i form av möjligheter att kvalitetssäkra foster? Utvecklingen går framåt och kanske står vi snart där vart vi inte vill egentligen vara. Ett folk som återgår till ett rasbiologiskt tänkande. Selektiv avel av våra barn.

Tycker du att man borde sluta screena för DS för att det inte går att gardera sig mot alla skador?

Är inte det samma sak som att avstå poliovaccin för att det inte går att vaccinera mot HIV?

Tycker du att själv människor med trisomi13 är mindre värda än människor med trisomi21?
  • Bamhi
    Jakkolina skrev 2011-09-01 21:33:48 följande:
    Barnets skick intresserar inte dig.huuuuu vad hemskt,så om barnet har svårt hjärtfel och får utstå många operationer eller om den lider av den där hudsjukdomen som jag glömt namnet på där dom tappar all hud så fort man rör dom,ett liv i pina o smärta och väldigt kort.

Men du vill så gärna ha barn att barnets lidande kommer i andra hand här!

Oj som du överdriver! Tycker att detta inlägg är riktigt pinsamt och symboliserar hur dåliga människor är på att debattera här inne.

Person 1 skriver att hon inte bryr sig om ifall det barn hon bär i magen inte skulle födas helt perfekt, och vips så har person 2 dragit det till att person 1  är helt desperat att få ett barn så att hon inte bryr sig om ifall barnet skulle ha sådana svåra skador eller defekter att barnet skulle plågas och ha olidliga smärtor och förfärliga ångestattacker och allt skulle vara helt förfärligt.. Pinsamt som sagt!
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-02 06:48:24 följande:

Du har rätt i mycket av det du skriver. Man kan knappast helgardera sig mot sjukdomar, diagnoser eller olyckor.

Men jag måste ändå fråga dig...

Tänk OM det hade gått att screena för t.ex schizofreni i fosterstadiet. Hade det då inte varit något positivt att föräldrar haft möjligheten att välja abort?

Skulle det uppstå en debatt om utrotning av en "sorts människor" ifall man det resulterade i minskat antal barn födda med schizofreni? Är det "de speciella barnen" eller diagnosen man försöker komma ifrån?

Hur tänker du om det?
  • puss
    liag skrev 2011-09-01 23:24:08 följande:

Har ofta undrat varför du är så aggressiv i dina inlägg här på FL och då ofta när det avser det som har med DS att göra (läser inte så många andra trådar i och för sig här på FL så du kan ju skriva lika i andra trådar så klart).
    De flesta trådar där DS tas upp så är du med och skriver och då också med väldigt hårda och tråkiga inlägg.
    Jag undrar:

Tycker du illa om personer med DS?

Tycker du illa om föräldrar till barn/ungdomar/vuxna med DS.
    Eller är du endast bara ute efter att få folk upprörda med dina inlägg?    

va fan är det för skitprat? jag har ALDRIG varit med i en ds-tråd förut. visa mig vilka trådar du menar eller så får du klämma fram att du tar fel på person. det kan hända.

inte ens i denna tråd har jag fakstiskt diskuterat ds, utan svarare det jävligt osmakliga i att ts drar paraleller till nazism och rasförädling.
    jag gillar INTE dina anklagelser, det är inget jag står för, så visa mig vilka trådar du menar eller tänk efter och inse att du blandar ihop mig med nån annan.
    Ät min sidfot
  • puss
    liag skrev 2011-09-01 23:24:08 följande:

Har ofta undrat varför du är så aggressiv i dina inlägg här på FL och då ofta när det avser det som har med DS att göra (läser inte så många andra trådar i och för sig här på FL så du kan ju skriva lika i andra trådar så klart).
    De flesta trådar där DS tas upp så är du med och skriver och då också med väldigt hårda och tråkiga inlägg.
    Jag undrar:

Tycker du illa om personer med DS?

Tycker du illa om föräldrar till barn/ungdomar/vuxna med DS.
    Eller är du endast bara ute efter att få folk upprörda med dina inlägg?    

fö vet du ingenting om mig, mina barn eller min familj i övrigt. så knip ihop med dina attacker.
    Ät min sidfot
Svar på tråden God doesn´t make mistakes