• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5
    Modgun skrev 2011-09-02 05:44:51 följande:
    TS. varför är det ok att abortera friska foster då?
    Den möjligheten ska kvinnor få ha. Annars så blev det väldigt många oönskade graviditeter.
    Kvinnans rätt till sin egen kropp. Nu kommer många säkert tänka att jamen.. är inte fosterdiagnostiken det också..
    Man har gått då ett steg längre genom att forskningen har gett möjligheterna till Fosterdiagnostik och därmed den selektiva som följd. Den selektiva biten är jag emot.

Orsakerna är många till just sk vanlig abort.
  • puss
    mammatill5 skrev 2011-09-02 07:58:27 följande:
    så är även orsakerna till "selektiv abort".
    Ät min sidfot
  • Aoife
    Bamhi skrev 2011-09-02 07:37:22 följande:
    Jag vet inte vad TS kommer svara men jag tror att många tycker så här:

Abort är lagligt utifrån det perspektiv att en kvinna inte ska behöva genomgå en graviditet och en förlossning och bli mamma om HON inte klarar detta. Det handlar inte om fostret utan om kvinnan som är gravid. Man ser till hennes situation.  

Samhället vill alltså inte tvinga någon att bli mor mot sin vilja. Men har man gjort valet att få barn så kan man inte välja vilket barn man får. 

Jag tror att många kan acceptera att någon gör abort då personen är i en situation där denne inte klarar av att ta hand om ett barn, men man har svårare att acceptera att någon gör en abort för att personen inte vill ha just DET barnet.  

Fast är det då inte bättre att avbryta en graviditet om man som förälder inser att man tyvärr inte har resurserna att klara av att ta hand om ett barn med ett funktionshinder?
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • mammatill5
    FrökenUmami skrev 2011-09-02 07:58:24 följande:
    Jag ser det inte på samma sätt som du gör.
    Anledningen att man idag screenar för t.ex DS är att möjligheten finns.
    Det innebär inte att någon måste eller ens bör göra abort om det visar sig att fostret har DS utan det innebär att möjligheten finns.
    Det betyder också att det går att förbereda sig innan barnet föds.
    Sedan har vi de riktigt allvarliga kromosomskadorna t.ex trisomi 13 eller 18 och där finns tyvärr väldigt sällan någon bra prognos.
    Percis.. Möjligheterna finns.. vad kommer sen?
  • puss
    FrökenUmami skrev 2011-09-02 08:01:11 följande:
    Fast är det då inte bättre att avbryta en graviditet om man som förälder inser att man tyvärr inte har resurserna att klara av att ta hand om ett barn med ett funktionshinder?
    folk resonerar att då ska man inte skaffa barn alls.
    Ät min sidfot
  • Aoife
    mammatill5 skrev 2011-09-02 08:01:35 följande:
    Percis.. Möjligheterna finns.. vad kommer sen?
    Det är där diskussionen borde ligga!
    Vad kan tänkas komma sedan. Det är det som är det intressanta!
    Inte det att föräldrar väljer att göra abort vid avvikelser i och med att det måste anses vara ett personligt val.
  • Grätchen
    mammatill5 skrev 2011-09-02 07:58:27 följande:
    Den möjligheten ska kvinnor få ha. Annars så blev det väldigt många oönskade graviditeter.
    Kvinnans rätt till sin egen kropp. Nu kommer många säkert tänka att jamen.. är inte fosterdiagnostiken det också..
    Man har gått då ett steg längre genom att forskningen har gett möjligheterna till Fosterdiagnostik och därmed den selektiva som följd. Den selektiva biten är jag emot.

Hur skulle din framtida drömbild se ut då?
    Man får screena, men man får inte abortera barn med DS?  bBra de barn som har en sämre livskvalité/livslängd än Ds-barn?

Som lider mer än DS-barn?
  • puss
    FrökenUmami skrev 2011-09-02 08:03:21 följande:
    Det är där diskussionen borde ligga!
    Vad kan tänkas komma sedan. Det är det som är det intressanta!
    Inte det att föräldrar väljer att göra abort vid avvikelser i och med att det måste anses vara ett personligt val.
    är du ironisk eller?
    ja, jag är trög. var snäll.
    Ät min sidfot
  • puss
    Grätchen skrev 2011-09-02 08:04:36 följande:
    Hur skulle din framtida drömbild se ut då?
    Man får screena, men man får inte abortera barn med DS?  bBra de barn som har en sämre livskvalité/livslängd än Ds-barn?

Som lider mer än DS-barn?
    varför ska man screena då öht, om man vill ha barn så ska man ju vilja ha ALLA barn.
    Ät min sidfot
  • Aoife
    puss skrev 2011-09-02 08:02:43 följande:
    folk resonerar att då ska man inte skaffa barn alls.
    Jag vet men där är jag oenig med de som anser detta.
    Jag skulle mest troligt inte göra varken FVP eller KUB om jag mot förmodan skulle bli gravid.
    Just därför att jag vet att vi har de resurser som krävs.
    Trots det så inser jag att inte alla har samma förutsättningar utan att just den biten måste vara ett personligt val. Jag ser det inte som diskriminering mot en specifik grupp i samhället och jag tycker utöver det att det är viktigt med information så att människor inser att det inte är världens mörker att få förmånen av att ha ett barn med t.ex DS i sitt liv.
    Men man ska orka och man ska ha förutsättningarna för det.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes