• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Aoife
    Balahir skrev 2011-09-01 21:13:24 följande:
    för att vill en vanlig människa bli polis så kan man, om man ger sig fan på't, säkert bli det. det kan inte en ds-are.
    ja, vad har det med framtidsplaner som INTE går för att man har ett handikapp?
    Det finns många "vanliga människor" som aldrig kan bli polis, pilot eller veterinär av olika anledningar så det är väl egentligen rätt irrelevant?
    Det tragiska är tycker jag när man förutsätter att det bara är föräldrar med barn som har funktionshinder som riskerar att ställas till "svars" och tvingas besvara frågan varför födde du mig.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Lea10
    FrökenUmami skrev 2011-09-01 21:13:41 följande:
    Nu var det inte förutsättningarna för den enskilda individen vi egentligen diskuterade utan möjligheten/risken att som förälder få just den frågan.
    Det jag menar är att ingen förälder går säker. Den frågan kan dyka upp oavsett om ditt barn har ett funktionshinder eller vikarierar för påven.
    Därför tycker jag att det känns rätt osmakligt när det förutsätts att det avgörande för ett gott liv är avsaknaden av ett funktionshinder när livskriser kan drabba precis vem som helst. Din unge, min unge och grannens unge.
    För att ha ett "gott liv" som du uttrycker det finns det vissa faktorer som ökar livskvaliteten. T ex att kunna försörja sig själv och vara självständig, resa, utbilda sig, ja, alla valmöjligheter som jag tidigare nämnt. Så förutsättningarna är rätt väsentliga för hur en människa mår.
    Känns som jag bara upprepar mig hela tiden.
  • Lenora
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:10:06 följande:
    Javisst.. en enorm summa. Kanske går det att ta reda på något sätt vad det Svenska samhället kostar.

Så man undrar ju givetvis om kostnaden spelar roll för att just Screening för DS finns.
    Många funktionshinder kostar samhället en hel del, och det måste det få göra, jag skulle tro att om det fanns enkla och inte allt för kostsamma tester för andra problem skulle vi bli erbjudna många fler test. Som det är nu används oftast bara vissa test om det finns en ökad risk för en sjukdom/komplikation.
  • Aoife
    Lea10 skrev 2011-09-01 21:16:36 följande:
    För att ha ett "gott liv" som du uttrycker det finns det vissa faktorer som ökar livskvaliteten. T ex att kunna försörja sig själv och vara självständig, resa, utbilda sig, ja, alla valmöjligheter som jag tidigare nämnt. Så förutsättningarna är rätt väsentliga för hur en människa mår.
    Känns som jag bara upprepar mig hela tiden.
    Jag har läst vad du har skrivit och ja du upprepar dig men det tror jag beror på att du inte besvarar grundfrågan i sig.
    Nämligen vad skulle du som förälder själv svara om du fick den frågan av ditt barn. Kan göra ett tillägg också och det är tror du verkligen att det är en fråga som endast är relevant för föräldrar som har barn med funktionshinder?
  • Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-01 20:58:05 följande:
    Man kan tex diskutera om det finns några ekonomiska fördelar, vinster, besparingar, för samhället att ha screening av foster? Med åtföljande selektiv abort. Det är en bra början ju =)

Skrev tidigare...

På 70 talet i USA så kom man fram till att man kunde spara nästan 18 miljarder dollar med att använda abortinriktad fosterdiagnostik mot Downs syndrom..

Har det något samband.. En ev ekonomisk vinst och att det finns specifika prov i Sverige för just DS??
    Proven är ju inte specifika för DS. Det är bara en av avvikelserna man screenar för. Samma prov kan upptäcka en mängd avvikelser, det handlar bara om hur mycket man vill analysera. Nu är trisomi 13, 18 och 21 de man rutinmässigt kontrollerar, dels är de lätta att upptäcka och dels är de relativt vanliga (jämfört mad andra avvikleser). 

Jag är mycket tveksam till att samhället gör någon större (eller någon) ekonomisk vinst på nuvarande system för fosterdiagnostik. Däremot kan de humanitära vinsterna för enskilda individer vara stora. Alltså en individfråga. Du vill få det till att vi är på väg mot någon sorts dystopi där inga avvikande barn får födas. Jag håller inte alls med och ogillar kraftigt att du genom din argumentation skuldbelägger de människor som väljer att utnyttja de möjligheter som erbjuds idag. 
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Aoife
    Sheldon skrev 2011-09-01 21:19:24 följande:
    Proven är ju inte specifika för DS. Det är bara en av avvikelserna man screenar för. Samma prov kan upptäcka en mängd avvikelser, det handlar bara om hur mycket man vill analysera. Nu är trisomi 13, 18 och 21 de man rutinmässigt kontrollerar, dels är de lätta att upptäcka och dels är de relativt vanliga (jämfört mad andra avvikleser). 

Jag är mycket tveksam till att samhället gör någon större (eller någon) ekonomisk vinst på nuvarande system för fosterdiagnostik. Däremot kan de humanitära vinsterna för enskilda individer vara stora. Alltså en individfråga. Du vill få det till att vi är på väg mot någon sorts dystopi där inga avvikande barn får födas. Jag håller inte alls med och ogillar kraftigt att du genom din argumentation skuldbelägger de människor som väljer att utnyttja de möjligheter som erbjuds idag. 
    Bra inlägg!
  • mammatill5
    Balahir skrev 2011-09-01 21:12:01 följande:
    risken finns, absolut.

så om hon vill bli polis (vilket hon säkert inte får bli) och inte klarar intagningsprovet så är det för att polisens intagningsprov är inkopetenta?
    Alla sk normala kan inte heller bli poliser hur gärna dom än vill.. Inte pilot heller.. kärnfysiker... inte lärare.. inte det och det..

Men om hennes dröm kanske är att jobba i ett stall. Hanna älskar ju hästar.. Hon är så Hästtokig som en tjej bara kan bli. Så är det ingen omöjlighet.. Eller i en affär.. Ja, det finns en uppsjö av möjligheter för henne.

Det är bara att förklara, som för vem som helst, att vissa yrken går bara inte.
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:10:06 följande:
    Javisst.. en enorm summa. Kanske går det att ta reda på något sätt vad det Svenska samhället kostar.

Så man undrar ju givetvis om kostnaden spelar roll för att just Screening för DS finns.
    Om det var en ren kostnadsfråga skulle väl en screening av alla gravida göras? I nuläget föds ca 70% av barn med av yngre kvinnor som inte erbjuds screening.
  • HälläBällä
    HälläBällä skrev 2011-09-01 21:21:46 följande:
    Om det var en ren kostnadsfråga skulle väl en screening av alla gravida göras? I nuläget föds ca 70% av barn med av yngre kvinnor som inte erbjuds screening.
    barn med DS skulle det stå
  • Balahir
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:20:50 följande:
    Alla sk normala kan inte heller bli poliser hur gärna dom än vill.. Inte pilot heller.. kärnfysiker... inte lärare.. inte det och det..

Men om hennes dröm kanske är att jobba i ett stall. Hanna älskar ju hästar.. Hon är så Hästtokig som en tjej bara kan bli. Så är det ingen omöjlighet.. Eller i en affär.. Ja, det finns en uppsjö av möjligheter för henne.

Det är bara att förklara, som för vem som helst, att vissa yrken går bara inte.
    och det är säkert svårare för en ds-are att få ovanliga yrken än för normala. har jag rätt eller fel?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes