• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Bamhi
    Modgun skrev 2011-09-02 05:44:51 följande:
    TS. varför är det ok att abortera friska foster då?
    Jag vet inte vad TS kommer svara men jag tror att många tycker så här:

Abort är lagligt utifrån det perspektiv att en kvinna inte ska behöva genomgå en graviditet och en förlossning och bli mamma om HON inte klarar detta. Det handlar inte om fostret utan om kvinnan som är gravid. Man ser till hennes situation.  

Samhället vill alltså inte tvinga någon att bli mor mot sin vilja. Men har man gjort valet att få barn så kan man inte välja vilket barn man får. 

Jag tror att många kan acceptera att någon gör abort då personen är i en situation där denne inte klarar av att ta hand om ett barn, men man har svårare att acceptera att någon gör en abort för att personen inte vill ha just DET barnet.  

• puss
    puss skrev 2011-09-02 07:30:06 följande:
    va fan är det för skitprat? jag har ALDRIG varit med i en ds-tråd förut. visa mig vilka trådar du menar eller så får du klämma fram att du tar fel på person. det kan hända.

inte ens i denna tråd har jag fakstiskt diskuterat ds, utan svarare det jävligt osmakliga i att ts drar paraleller till nazism och rasförädling.
    jag gillar INTE dina anklagelser, det är inget jag står för, så visa mig vilka trådar du menar eller tänk efter och inse att du blandar ihop mig med nån annan.
    svar tack.
    Ät min sidfot
  • liag
    puss skrev 2011-09-02 07:31:18 följande:
    fö vet du ingenting om mig, mina barn eller min familj i övrigt. så knip ihop med dina attacker.

Ber om ursäkt att jag har gjort dig så arg. Kan inte vara så roligt så här tidig på morgonen.

Jo jag har sett dig i Ds trådar tidigare och det är därför jag undrade.
    Jag ska när jag får tid leta efter någon och återkomma. Önskar dig i alla fall en trevlig dag fast jag verkar har gjort dig väldigt upprörd.

Min fråga till dig var i alla fall inte skriven för att göra dig arg jag är bara nyfiken och nej jag har ingen aning om vem du är vilka dina barn är och din familj är och jag är inte heller ute efter att få reda på de.

Nu ska jag lämna barn till taxi och själv cykla till jobbet.

• mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-02 07:28:17 följande:
    Du har rätt i mycket av det du skriver. Man kan knappast helgardera sig mot sjukdomar, diagnoser eller olyckor.

Men jag måste ändå fråga dig...

Tänk OM det hade gått att screena för t.ex schizofreni i fosterstadiet. Hade det då inte varit något positivt att föräldrar haft möjligheten att välja abort?

Skulle det uppstå en debatt om utrotning av en "sorts människor" ifall man det resulterade i minskat antal barn födda med schizofreni? Är det "de speciella barnen" eller diagnosen man försöker komma ifrån?

Hur tänker du om det?
    Nej, jag hade inte tyckt det. förbättra istället möjligheterna till ett bra liv med resurser och annat.. Förbättra människors attityder över lag.. Kunskap åt folket så minskar fördomarna. Många har ingen aning om hur problematiken ser ut för ett barn med tex ADHD.. Många utomstående och även närstående ser ett barn med ADHD som en odräglig skitunge. Utbilda skolpersonal. Förståelsen är emellanåt undermålig. Det finns också en skamkänsla hos föräldrar. Det är viktigt att jobba bort den.

Jag tycker inte att man ska överhuvudtaget syssla med selektiv avel av våra barn.
  • puss
    liag skrev 2011-09-02 07:39:52 följande:

Ber om ursäkt att jag har gjort dig så arg. Kan inte vara så roligt så här tidig på morgonen.

Jag ska när jag får tid leta efter någon och återkomma. Önskar dig i alla fall en trevlig dag fast jag verkar har gjort dig väldigt upprörd.

Min fråga till dig var i alla fall inte skriven för att göra dig arg jag är bara nyfiken och nej jag har ingen aning om vem du är vilka dina barn är och din familj är och jag är inte heller ute efter att få reda på de.

vilka ds-trådar är det? visa mig.
    Ät min sidfot
  • puss
    liag skrev 2011-09-02 07:39:52 följande:

du kommer med jävligt pissiga anklagelser.
    Ät min sidfot
  • Grätchen
    Modgun skrev 2011-09-02 05:44:51 följande:
    TS. varför är det ok att abortera friska foster då?
    Det undrar jag med.
  • puss
    mammatill5 skrev 2011-09-02 07:47:35 följande:
    Nej, jag hade inte tyckt det. förbättra istället möjligheterna till ett bra liv med resurser och annat.. Förbättra människors attityder över lag.. Kunskap åt folket så minskar fördomarna. Många har ingen aning om hur problematiken ser ut för ett barn med tex ADHD.. Många utomstående och även närstående ser ett barn med ADHD som en odräglig skitunge. Utbilda skolpersonal. Förståelsen är emellanåt undermålig. Det finns också en skamkänsla hos föräldrar. Det är viktigt att jobba bort den.

Jag tycker inte att man ska överhuvudtaget syssla med selektiv avel av våra barn.
    "selektiv avel"? men shit...
    okej, du känner dig kränkt. det är DIN känsla. det har inget med andra människors beslut att göra.
    vissa vill göra abort, andra inte, och inget av dom valen har nåt som helst att göra med vare sig dig eller din dotter.
    sluta upp att ta så illa vid dig av folks val, de angår inte dig.
    folk väljer inte abort för att de hatar din dotter, som du verkar tro.
    Ät min sidfot
  • Grätchen
    Bamhi skrev 2011-09-02 07:37:22 följande:
    Jag vet inte vad TS kommer svara men jag tror att många tycker så här:

Abort är lagligt utifrån det perspektiv att en kvinna inte ska behöva genomgå en graviditet och en förlossning och bli mamma om HON inte klarar detta. Det handlar inte om fostret utan om kvinnan som är gravid. Man ser till hennes situation.  

Samhället vill alltså inte tvinga någon att bli mor mot sin vilja. Men har man gjort valet att få barn så kan man inte välja vilket barn man får. 

Jag tror att många kan acceptera att någon gör abort då personen är i en situation där denne inte klarar av att ta hand om ett barn, men man har svårare att acceptera att någon gör en abort för att personen inte vill ha just DET barnet.  

Det är väl struntsamma av vilken orsak en kvinna väljer  abort. Vi har fri abort till en viss vecka och detsamma gäller foster med DS.
    Antingen är man för fri abort eller ej!
  • Aoife
    mammatill5 skrev 2011-09-01 22:22:38 följande:
    Bara en tanke.. om varför DS sätts i fokus.  Har aldrig påstått att vi ska hamna där.

Bara att DS screening finns och erbjuds är en kränkning. En grupps existens ifrågasätts.

Människor värderas inte lika.
    Jag ser det inte på samma sätt som du gör.
    Anledningen att man idag screenar för t.ex DS är att möjligheten finns.
    Det innebär inte att någon måste eller ens bör göra abort om det visar sig att fostret har DS utan det innebär att möjligheten finns.
    Det betyder också att det går att förbereda sig innan barnet föds.
    Sedan har vi de riktigt allvarliga kromosomskadorna t.ex trisomi 13 eller 18 och där finns tyvärr väldigt sällan någon bra prognos.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes