• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Aoife
    Lea10 skrev 2011-09-01 21:02:35 följande:
    Jag har svarat på din fråga.
    Nej det har du inte. Du uteslöt att du ens skulle få den frågan i och med att ditt barn bodde i en universitetsstad osv men sanningen är den att depressioner slår rätt blint och det innebär att det i så fall är en fråga som alla föräldrar borde vara beredd att svara på. Om ni vi förväntar oss att föräldrar med barn som har funktionshinder ska kunna svara på den.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Aoife
    Balahir skrev 2011-09-01 21:03:43 följande:
    med att du kan göra nästan allt du vill.
    vilket en ds-människa inte kan. tex. hur många ds-poliser finns det?
    Hur intressant är det hur många ds poliser det finns Balahir?
    Det intressanta är att livskriser kan drabba alla oavsett funktionshinder eller avsaknaden av det.
    Att få svaret du kan göra vad du vill är inte adekvat om den situationen uppstår.
  • mammatill5
    Balahir skrev 2011-09-01 20:44:27 följande:
    TS - om din dotter som vuxen anklagar dig för att hon föddes, hur kommer du känna då? Om hon sörjer att hon aldrig får ha barn, aldrig ett "riktigt" jobb eller universitetsutbildning. Säg att hon märkbart lider av sitt hjärtfel eller bara tycker att hennes liv är jobbigt.

Hur ställer du dig till den risken? Jag förstår självklart att DU inte ser några problem med hennes DS, och hon är ju så liten själv än. Men om hon inte trivs med sitt liv som vuxen? Har du någonsin reflekterat över det?
    Ja du.. risken finns att dom normala också anklagar sina föräldrar. Men oftast så lever dessa människor här och nu.. och det underlättar nog enormt.. Dom sk normala lever ju i princip överallt men inte i nuet.. Haha

Men jag tror inte min dotter kommer att anklaga mig. Men hon kommer säkerligen bli förtvivlad och undra förtvivlat om dom sk normala ger henne det tufft. Reta.. Mobba,.. utesluta..osv osv..

Då är det inte hennes DS som är problemet utan dom sk normalas inkompetens.
  • mamma till tre busungar
    mammatill5 skrev 2011-09-01 20:58:05 följande:
    Man kan tex diskutera om det finns några ekonomiska fördelar, vinster, besparingar, för samhället att ha screening av foster? Med åtföljande selektiv abort. Det är en bra början ju =)

Skrev tidigare...

På 70 talet i USA så kom man fram till att man kunde spara nästan 18 miljarder dollar med att använda abortinriktad fosterdiagnostik mot Downs syndrom..

Har det något samband.. En ev ekonomisk vinst och att det finns specifika prov i Sverige för just DS??
    Det är inte ett prov specifikt för ds men ds är den vanligaste kromosomrubbningen.
  • Lea10
    FrökenUmami skrev 2011-09-01 21:04:59 följande:
    Nej det har du inte. Du uteslöt att du ens skulle få den frågan i och med att ditt barn bodde i en universitetsstad osv men sanningen är den att depressioner slår rätt blint och det innebär att det i så fall är en fråga som alla föräldrar borde vara beredd att svara på. Om ni vi förväntar oss att föräldrar med barn som har funktionshinder ska kunna svara på den.
    Depressioner kan vem som helst få, det finns hjälp för det. Ser fortfarande inget samband. Mitt barn kan göra nästan vad hon vill med sitt liv, men ett barn med ds är oerhört begränsat. Det blir aldrig vuxet, kan aldrig få samma möjligheter som andra. Å andra sidan, är man omedveten om sin omvärld så blir man också kanske lyckligare? Men, det driver inga samhällen, att ha en hage med kor i. Förstår du?
  • mammatill5
    Lenora skrev 2011-09-01 21:04:22 följande:
    Oj, det är en hisnande summa. Kostar det samhället så pass mycket? Hur mycket kostar det i det svenska samhället per år?

Inte för att jag tycker att man bör skära ner på den hjälp familjer med DS får alls men det är ändå intressant. 
    Javisst.. en enorm summa. Kanske går det att ta reda på något sätt vad det Svenska samhället kostar.

Så man undrar ju givetvis om kostnaden spelar roll för att just Screening för DS finns.
  • Balahir
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:07:37 följande:
    Ja du.. risken finns att dom normala också anklagar sina föräldrar. Men oftast så lever dessa människor här och nu.. och det underlättar nog enormt.. Dom sk normala lever ju i princip överallt men inte i nuet.. Haha

Men jag tror inte min dotter kommer att anklaga mig. Men hon kommer säkerligen bli förtvivlad och undra förtvivlat om dom sk normala ger henne det tufft. Reta.. Mobba,.. utesluta..osv osv..

Då är det inte hennes DS som är problemet utan dom sk normalas inkompetens.
    risken finns, absolut.

så om hon vill bli polis (vilket hon säkert inte får bli) och inte klarar intagningsprovet så är det för att polisens intagningsprov är inkopetenta?
  • Balahir
    FrökenUmami skrev 2011-09-01 21:06:39 följande:
    Hur intressant är det hur många ds poliser det finns Balahir?
    Det intressanta är att livskriser kan drabba alla oavsett funktionshinder eller avsaknaden av det.
    Att få svaret du kan göra vad du vill är inte adekvat om den situationen uppstår.
    för att vill en vanlig människa bli polis så kan man, om man ger sig fan på't, säkert bli det. det kan inte en ds-are.
    ja, vad har det med framtidsplaner som INTE går för att man har ett handikapp?
  • Aoife
    Lea10 skrev 2011-09-01 21:09:32 följande:
    Depressioner kan vem som helst få, det finns hjälp för det. Ser fortfarande inget samband. Mitt barn kan göra nästan vad hon vill med sitt liv, men ett barn med ds är oerhört begränsat. Det blir aldrig vuxet, kan aldrig få samma möjligheter som andra. Å andra sidan, är man omedveten om sin omvärld så blir man också kanske lyckligare? Men, det driver inga samhällen, att ha en hage med kor i. Förstår du?
    Nu var det inte förutsättningarna för den enskilda individen vi egentligen diskuterade utan möjligheten/risken att som förälder få just den frågan.
    Det jag menar är att ingen förälder går säker. Den frågan kan dyka upp oavsett om ditt barn har ett funktionshinder eller vikarierar för påven.
    Därför tycker jag att det känns rätt osmakligt när det förutsätts att det avgörande för ett gott liv är avsaknaden av ett funktionshinder när livskriser kan drabba precis vem som helst. Din unge, min unge och grannens unge.
  • Lenora
    Bonanza skrev 2011-08-31 20:30:31 följande:
    TS - om din dotter som vuxen anklagar dig för att hon föddes, hur kommer du känna då? Om hon sörjer att hon aldrig får ha barn, aldrig ett "riktigt" jobb eller universitetsutbildning. Säg att hon märkbart lider av sitt hjärtfel eller bara tycker att hennes liv är jobbigt.

Hur ställer du dig till den risken? Jag förstår självklart att DU inte ser några problem med hennes DS, och hon är ju så liten själv än. Men om hon inte trivs med sitt liv som vuxen? Har du någonsin reflekterat över det?

Rent biologiskt har hon stora möjligheter att bli med barn. Rent praktiskt vet jag inte hur det ska lösas.

Det är en ganska intressant fråga till TS, om din dotter om 15 år vill ha barn med sin pojkvän, hur skulle du ställa dig till det?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes