• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mamma till tre busungar
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:54:28 följande:
    Ca 135 per år..

Det finns runt 3500 personer samtidigt i samhället.

Ja om nu inte siffran har ändrats drastiskt sen sist  =)
    Lite drygt en person på 1000 alltså.
  • mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-01 21:53:15 följande:
    Du överdriver. Fosterdiagnostik har erbjudits kvinnor över 35 länge (min mamma blev erbjuden FVP när hon var gravid med min bror- han fyller 17 i år...). Så "i ropet" skulle jag nog inte vilja påstå att det är. Dessutom är yngre kvinnor som vill göra fosterdiagnostik är inte särskilt väl sedda hos många bm och läkare. Tre barnmorskor och två läkare har försökt få mig att avstå FVP... Det man möjligen bör ifrågasätta är de som genomgår KUB/NUPP bara för att få ett tidigt UL och inte alls har förstått vad fosterdiagnostik innebär.Men det är ett informationsproblem, inte ett problem med fosterdiagnostiken i sig,
    Ja, det har erbjudits länge.. i "ropet" var nog lite fel uttryckt.. mest i fokus då.

Ja, det finns massor med vårpersonal som är emot det när unga vill göra samt när någon överhuvudtaget vill göra det. Men det är ju ingenting dom får gå ut med. Dom har direktiv som dom måste följa. Ett regeringsbesliut.
  • mamma till tre busungar
    mammatill5 skrev 2011-09-01 22:01:43 följande:
    Ja, det har erbjudits länge.. i "ropet" var nog lite fel uttryckt.. mest i fokus då.

Ja, det finns massor med vårpersonal som är emot det när unga vill göra samt när någon överhuvudtaget vill göra det. Men det är ju ingenting dom får gå ut med. Dom har direktiv som dom måste följa. Ett regeringsbesliut.
    Det är väl mer för att man kunnat börja med KUBB/NUPP som ger ett bättre urval för vilka som ska erbjudas fvp.
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 21:58:29 följande:
    Lite drygt en person på 1000 alltså.
    Någonting ditåt..
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-09-01 22:08:52 följande:
    Någonting ditåt..
    1 på 700 är det.
  • Wynn88

Som sagt - om ekonomiska faktorer styrde, skulle alla kvinnor screenas. Nu erbjuds bara kvinnor över en viss ålder och det är helt frivilligt.

Jag kommer absolut att vilja göra KUB. Däremot är det inte säkert att jag gör abort om jag får veta att det finns en ökad risk. Jag har inget emot barn med DS - eller andra handikapp för den delen. Däremot ser jag det inte som ett "självändamål" att föda barn med t ex DS. Att ge föräldrar frivillig möjlighet att kolla, är inte heller samma sak som att vilja utrota alla som är "avvikande". Ärligt talat är det för mig ofattbart hur man kan förvrida det så.

• Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-01 22:01:43 följande:

Jo. Men hur får du det till att vi är på väg mot ett samhälle där inga avvikande barn får födas? När inget pekar åt det hållet alls? Inte ens om alla erbjuds fosterdiagnostik kommer alla vilja göra det. Det är inte alla som får beskedet att deras barn har ds som väljer att göra abort. Det är individuella beslut och den individuella variationen säkerställer att vi inte hamnar där du påstår att vi kommer att hamna. Och dessutom väljer du att hävda att abort pga ds på något bakvänt sätt kränker din dotter. Samt rör ihop fosterdiagnostik med en del ganska extrema samhällsfenomen. 

Skulle alla barnmorskor rutinmässigt boka tid för FVP till alla så skulle det vara fel. Samma om man bokade in tid för abort utan att ens fråga kvinnan först. Men tom du inser väl att det ligger mycket långt ifrån vad som sker idag?
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-09-01 22:10:20 följande:
    1 på 700 är det.
    Baserat på vilka siffror?
  • mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-01 22:11:03 följande:
    Jo. Men hur får du det till att vi är på väg mot ett samhälle där inga avvikande barn får födas? När inget pekar åt det hållet alls? Inte ens om alla erbjuds fosterdiagnostik kommer alla vilja göra det. Det är inte alla som får beskedet att deras barn har ds som väljer att göra abort. Det är individuella beslut och den individuella variationen säkerställer att vi inte hamnar där du påstår att vi kommer att hamna. Och dessutom väljer du att hävda att abort pga ds på något bakvänt sätt kränker din dotter. Samt rör ihop fosterdiagnostik med en del ganska extrema samhällsfenomen. 

Skulle alla barnmorskor rutinmässigt boka tid för FVP till alla så skulle det vara fel. Samma om man bokade in tid för abort utan att ens fråga kvinnan först. Men tom du inser väl att det ligger mycket långt ifrån vad som sker idag?
    Bara en tanke.. om varför DS sätts i fokus.  Har aldrig påstått att vi ska hamna där.

Bara att DS screening finns och erbjuds är en kränkning. En grupps existens ifrågasätts.

Människor värderas inte lika.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes