• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-01 21:19:24 följande:
    Proven är ju inte specifika för DS. Det är bara en av avvikelserna man screenar för. Samma prov kan upptäcka en mängd avvikelser, det handlar bara om hur mycket man vill analysera. Nu är trisomi 13, 18 och 21 de man rutinmässigt kontrollerar, dels är de lätta att upptäcka och dels är de relativt vanliga (jämfört mad andra avvikleser). 

Jag är mycket tveksam till att samhället gör någon större (eller någon) ekonomisk vinst på nuvarande system för fosterdiagnostik. Däremot kan de humanitära vinsterna för enskilda individer vara stora. Alltså en individfråga. Du vill få det till att vi är på väg mot någon sorts dystopi där inga avvikande barn får födas. Jag håller inte alls med och ogillar kraftigt att du genom din argumentation skuldbelägger de människor som väljer att utnyttja de möjligheter som erbjuds idag. 
    Kanske inte nu men om frekvensen på användandet av screening och den selektiva aborterna ökar.. Då minskar kostnaderna..

Den största gruppen av funktionshindrade i Sverige, med samma diagnos är ju just Downs Syndrom- gruppen.
  • mamma till tre busungar
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:27:59 följande:
    Kanske inte nu men om frekvensen på användandet av screening och den selektiva aborterna ökar.. Då minskar kostnaderna..

Den största gruppen av funktionshindrade i Sverige, med samma diagnos är ju just Downs Syndrom- gruppen.
    Är du säker? Hur är det med ADHD? De borde vara fler.
  • mammatill5
    Balahir skrev 2011-09-01 21:23:11 följande:
    och det är säkert svårare för en ds-are att få ovanliga yrken än för normala. har jag rätt eller fel?
    Ja men är det just det man ska sträva efter.. Ett ovanligt jobb.
  • Jakkolina
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 16:05:49 följande:
    Det finns ju de som inte är födda än men ändå finns, finns i sin
    mors livmoder.
    Dom finns inte ännu,räknas inte som barn ännu när man gör testet!
  • Balahir
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:30:31 följande:
    Ja men är det just det man ska sträva efter.. Ett ovanligt jobb.
    det är väl vad man ska sträva efter om man VILL ha ett?
    vem tror du har det lättast att få sitt drömjobb? en vanlig människa eller en ds-are?
    Balahir skrev 2011-09-01 21:31:20 följande:
    det är väl vad man ska sträva efter om man VILL ha ett?
    vem tror du har det lättast att få sitt drömjobb? en vanlig människa eller en ds-are?
    Är drömjobb en avgörande faktor för livskvalitet?
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 21:29:55 följande:
    Är du säker? Hur är det med ADHD? De borde vara fler.
    Gruppen utvecklingsstörda ska vara med..  glömde.. Sorry!

Det ska stå...

Den största gruppen av  funktionshindrade med utvecklingsstörning, i Sverige, med samma diagnos är ju just Downs Syndrom- gruppen.
  • Jakkolina
    Jag är bara jag skrev 2011-09-01 16:06:59 följande:
    Smaklöst!? Så om jag får ett efterlängtat,älskat barn som gläder mig och sin omgivning bara genom att finnas till är det fel!? Hur kan det vara fel? Barn ger ju glädje genom sin blotta existens ju. De har ingen annan "uppgift" än så,jag ställer inga krav alls att mitt blivande barn ska göra  det och det för mig. Jag vill bara ha ett som lever och finns hos oss. Men du kanske inte ser på barn på det sättet? Du tycker kanske de är jobbiga bara genom att finnas till? Jag tycker de är livets mening och den största gåvan man kan få-oavsett vilket "skick" de är i! Men troligen är du inte drabbad av ofrivillig barnlöshet och upprepade missfall och troligen så anser du-och de flesta andra här- inte att alla människor är lika värda heller. Då får man din inställning.
    Barnets skick intresserar inte dig.huuuuu vad hemskt,så om barnet har svårt hjärtfel och får utstå många operationer eller om den lider av den där hudsjukdomen som jag glömt namnet på där dom tappar all hud så fort man rör dom,ett liv i pina o smärta och väldigt kort.

Men du vill så gärna ha barn att barnets lidande kommer i andra hand här!
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:33:46 följande:
    Gruppen utvecklingsstörda ska vara med..  glömde.. Sorry!

Det ska stå...

Den största gruppen av  funktionshindrade med utvecklingsstörning, i Sverige, med samma diagnos är ju just Downs Syndrom- gruppen.
    OK. Då är jag med Hur stor andel av alla barn föds med DS?
  • Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:27:59 följande:

.
    Fast då är vi ju tillbaka på individnivå. Idag kan alla som vill genomgå fosterdiagnostik (med viss kostnad i vissa landsting). Så det är knappast troligt att vi kommer se en drastisk ökning i användandet av fosterdiagnostik. Jag fördrar att debattera verkligheten eller åtminstone sannolika scenarion. Du försöker använda ett mycket osannolikt framtidsscenario som slagträ i diskussionen. Jag förstår inte varför.
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
Svar på tråden God doesn´t make mistakes