• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-01 16:18:22 följande:
    Du påstår att dom kommer att få det svårare. Vad tror du att det beror på?
    Vad spelar det för roll,alla som avivker och är beroende får ett svårare liv,det blir inget bättre för att det blir fler som blir beroende
  • mammatill5
    Balahir skrev 2011-09-01 21:31:20 följande:
    det är väl vad man ska sträva efter om man VILL ha ett?
    vem tror du har det lättast att få sitt drömjobb? en vanlig människa eller en ds-are?
    Vet du.. jag tror hon kommer att få sitt drömjobb faktiskt lättare än dom sk normala.. Japp, det tror jag.
    Hon kommer säkerligen inte ha orealistiska drömmar. Hon kommer att sikta mot stjärnorna på sitt sätt.
  • mamma till tre busungar
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:37:48 följande:
    Vet du.. jag tror hon kommer att få sitt drömjobb faktiskt lättare än dom sk normala.. Japp, det tror jag.
    Hon kommer säkerligen inte ha orealistiska drömmar. Hon kommer att sikta mot stjärnorna på sitt sätt.
    Eller kommer hon att se stjärnorna men veta att det inte ens är värt att försöka? Svåra frågor det där....

Har hon några framtidsdrömmar nu?
  • mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-01 21:34:58 följande:
    Fast då är vi ju tillbaka på individnivå. Idag kan alla som vill genomgå fosterdiagnostik (med viss kostnad i vissa landsting). Så det är knappast troligt att vi kommer se en drastisk ökning i användandet av fosterdiagnostik. Jag fördrar att debattera verkligheten eller åtminstone sannolika scenarion. Du försöker använda ett mycket osannolikt framtidsscenario som slagträ i diskussionen. Jag förstår inte varför.
    Jag tycker inte det är orealistiskt att undra om det finns ekonomisk faktor som spelar roll till varför just DS screening är på "ropet". Varför det erbjuds trots att man inte frågat om det på MVC.. För att barnmorskorna har fått direktiv att dom måste göra det.. Nämna att det finns en möjlighet till FVP för kvinnor över en viss ålder.

Det är ju faktiskt den största gruppen av utvecklingsstörda med samma Diagnos. Det skulle vara en vinst för samhället i kronor.. om inte DS fanns..
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:45:55 följande:
    Jag tycker inte det är orealistiskt att undra om det finns ekonomisk faktor som spelar roll till varför just DS screening är på "ropet". Varför det erbjuds trots att man inte frågat om det på MVC.. För att barnmorskorna har fått direktiv att dom måste göra det.. Nämna att det finns en möjlighet till FVP för kvinnor över en viss ålder.

Det är ju faktiskt den största gruppen av utvecklingsstörda med samma Diagnos. Det skulle vara en vinst för samhället i kronor.. om inte DS fanns..
    Jag tror inte att det är den ekonomiska faktorn som styr.
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 21:40:00 följande:
    Eller kommer hon att se stjärnorna men veta att det inte ens är värt att försöka? Svåra frågor det där....

Har hon några framtidsdrömmar nu?
    Det är Hästar som gäller.. Hon sitter och kikar i hästtidningar.. Säkerligen drömmer hon om att vara just där.. just då =)

Hon kommer som alla människor att emellanåt ha lite orealistiska drömmar.
    Vad hennes dröm är när hon blir vuxen vet man ju inte. Men som sagt var.. Nu är det hästar.

Jag är inte ett dugg orolig..
  • Aoife

Anledningarna till att screening är så på ropet handlar bl.a. om att andelen kvinnor som föder barn sent i livet har ökat. I och med att man vet att risken för diverse kromosomskador ökar med ålder så finns det en logisk anledning med att erbjuda fosterdiagnostik.
    Det handlar inte om vinster rent ekonomiskt utan mera möjligheten att föräldrarna får verktyg att själva besluta hur de vill göra och hur de vill förbereda sig.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:49:34 följande:
    Det är Hästar som gäller.. Hon sitter och kikar i hästtidningar.. Säkerligen drömmer hon om att vara just där.. just då =)

Hon kommer som alla människor att emellanåt ha lite orealistiska drömmar.
    Vad hennes dröm är när hon blir vuxen vet man ju inte. Men som sagt var.. Nu är det hästar.

Jag är inte ett dugg orolig..
    Det är jag....

Det gör ont i mig när min lille kille drömmer om att bli brandman eller polis......

För om nu inte en drastisk förändring av hans tillstånd sker så kommer de yrkena inte vara inom räckhåll för honom. Det känns mycket sorgligt.

Han har en svår epilepsi och en autismdiagnos utan utvecklingsstörning.

Man kan inte vara en autistisk brandman som får ep-anfall.....
  • Sheldon

Du överdriver. Fosterdiagnostik har erbjudits kvinnor över 35 länge (min mamma blev erbjuden FVP när hon var gravid med min bror- han fyller 17 i år...). Så "i ropet" skulle jag nog inte vilja påstå att det är. Dessutom är yngre kvinnor som vill göra fosterdiagnostik är inte särskilt väl sedda hos många bm och läkare. Tre barnmorskor och två läkare har försökt få mig att avstå FVP... Det man möjligen bör ifrågasätta är de som genomgår KUB/NUPP bara för att få ett tidigt UL och inte alls har förstått vad fosterdiagnostik innebär.Men det är ett informationsproblem, inte ett problem med fosterdiagnostiken i sig,
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 21:34:53 följande:
    OK. Då är jag med Hur stor andel av alla barn föds med DS?
    Ca 135 per år..

Det finns runt 3500 personer samtidigt i samhället.

Ja om nu inte siffran har ändrats drastiskt sen sist  =)
Svar på tråden God doesn´t make mistakes