• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-08-31 17:02:48 följande:
    Tycker du inte att det är skillnad att abortera ett foster pga av ögonfärg eller DS?
    Vad säger du.. Har bägge fostren lika värde???
  • HälläBällä
    Zargenta skrev 2011-08-31 16:49:58 följande:
    Nu kommer jag nog blir "hatad" men jag uttrycker än en gång min egna personliga åsikt

Jag tycker vi borde införa en modern form av ättestupa. Bort med all "skit", handikapp som handikapp, sjukdomar som är ärftliga, sånt som påverkar människans funktionsduglighet, dvs kan man inte torka sig själv i arslet eller knyta sina egna skor och BIDRA till produktiviteten i samhället och bara kosta tid och pengar, så kanske man inte ska finnas till?

Sen säger jag inte att personer med handikapp inte är människor, men vi sätter olika värden på liven, se bara på andra samhällen där resurserna inte finns, vad händer med dem? Hade det inte varit bättre för dem, att inte finnas alls?
    Jag är lycklig över att (större delen av) mänskligheten kommit längre än att se sjukdomar och funktionsnedsättningar på det sättet du gör.
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:05:20 följande:
    Vad säger du.. Har bägge fostren lika värde???
    Nej foster har inget mänsligt  värde i mina ögon, därför är jag för abort. Eller vad menar du?
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 16:30:11 följande:
    Varför vill du veta ålder??

Jag har beslutat om att det gagnar Hanna att gå ut med att berätta om henne, Det minskar rädslor och fördomar.. Folk får inblick hur en vardag med ett barn ned DS ter sig..

Jag kan ju liksom inte gömma hennes funktionshinder det syns oavsett vad =)

Dom som skapade alla lagar om tester.. Dom kanske visste hur det är att leva med Downs Syndrom? Eller?

Det är inte mysigt och gullig att ha BARN överhuvudtaget alla gånger.. Skitsvettigt ibland.. Man önskar skitungarna en tur till månen och tillbaka =)

Det är samhället som kan ge dom funktionshindrade tuffa tag.. Det är dom som skapar hindren.. Det är folks fördomar som låser utvecklingen.. Inte dom är funktionshindrade.
    Du har beslutat? Din dotter har ingen talan i det hela?

Jag pratar inte om att ha barn, jag pratar om att leva med funktionshinder. Att ha det själv, inte att någon runt omkring har det. Det är inte gulligt, eller mysigt. Det är skitsvårt, och det handlar inte om omgivningen, enbart. Det handlar om så mycket mer.
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 17:04:38 följande:
    TS, möjligheten att göra Nupp-test och fostervattenprov för att kolla kromosomavvikelser (varav DS bara är en av flera), har funnits i många år.

Ändå föds fortfarande barn med DS Varje år. Detta för att:

1) Alla föräldrar vill inte testa.
    2) Alla som testar, vill inte göra abort.

Du kommer m a o med påståenden som inte alls stämmer med verkligheten! Att just DS-barn skulle vara mindre värda, att de håller på att "utrotas" mm.

Visst finns det fördomar om personer med DS, men det finns det mot många andra grupper också. 
    Japp, jag vet!!

I o m att tester finns så finns det en värdeskillnad i samhällets ögon.. i mitt tycke.
    Varför måste barnmorskan erbjuda tester till kvinnor i en viss ålder om det inte är en värderingsfråga??
  • Zargenta
    HälläBällä skrev 2011-08-31 17:05:26 följande:
    Jag är lycklig över att (större delen av) mänskligheten kommit längre än att se sjukdomar och funktionsnedsättningar på det sättet du gör.
    Medfödda eller utvecklade funktionsnedsättningar ser jag olika på. Sen ser du hur du vill på det och det är helt okej för mig :)

Jag kommer själv utveckla en sjukdom som leder till att jag får funktionsnedsättningar och sen dö, en mycket mindre värdig död och plågas svårt under många år, tror du att jag är glad för det?
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:00:54 följande:
    Ja, vem ska avgöra.. fostrets tillstånd kanske.. som jag har sagt.. Mycket kort liv med svår smärta och lidande.. Ingen framtid.. Döden är oundviklig ganska snabbt efter förlossningen...

Folk har olika skäl att abortera.. Men du kan inte be om test för ögonfärg.. och få abort.
    Jo, du kan testa för ögonfärg. Om du sedan går och gör abort efter den informationen - och inte har passerat sista godkända veckan - kan ingen i världen hindra dig. Detta för att kvinnan normalt inte behöver motivera orsaken till en abort. Bara väldigt sena aborter, som kräver specialtillstånd.

Sen skulle förhoppningsvis ingen göra abort enbart pga ögonfärg, men teoretiskt är det möjligt.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 16:46:48 följande:
    Jag har alltid under alla år sagt det som jag säger. Selektiv fosterdiagnostik är kasst på vissa plan. Men om det finns indikationer på att något är väldigt galet så är det bra om man kan agera. Det står jag för.

Selektiv fosterdiagnostik står för att man har kunskap om vissa gener och egenskaper.. den använder man i sin tur på olika sätt.. Som att abortera foster med DS.

Vad kommer sen att bli tillgängligt och vore det OK??.. tester tillgängliga om kön... ögonfärg.. Diabetes.. osv

Alla människor har lika värde.. oavsett vad.. Denna utsortering av människor är inte lika värde..
    DS värderas såpass mindre att man har tester..
    Du tänker helt galet. Det handlar inte om människors värde, det handlar om foster.

Hur vet du att testerna egentligen inte sker för att förbereda föräldrarna att få ett barn med funktionshinder?
  • mamma till tre busungar
    mammatill5 skrev 2011-08-31 16:23:21 följande:
    Danmark, Sverige, Finland.. Land som land..Det handlar om selektiv fosterdiagnostik på helt funktionsdugliga barn.. ska man utrota dom tycker du?? Helt och hållet?
    Nej, det tycker jag inte. Men jag skulle heller inte se ett problem med att det inte föddes barn med DS och andra funktionshinder. Jag lägger mig inte i det skälet till abort. Jag lägger mig inte i något skäl till abort. Vi har en fri aborträtt. Vilka skäl som är abortgrundande avgör den gravida kvinnan. Låt oss säga att det fanns ett mirakelpiller, som förebyggde den kromosomdefekt som ger upphov till Downs.....anser du att kvinnor i barnafödande ålder skulle erbjudas detta då?
  • HälläBällä
    Zargenta skrev 2011-08-31 17:08:46 följande:
    Medfödda eller utvecklade funktionsnedsättningar ser jag olika på. Sen ser du hur du vill på det och det är helt okej för mig :)

Jag kommer själv utveckla en sjukdom som leder till att jag får funktionsnedsättningar och sen dö, en mycket mindre värdig död och plågas svårt under många år, tror du att jag är glad för det?
    Det framgick inte riktigt i din beskrivning av ättestupan. Det spelar väl heller ingen roll om det är medfött eller förvärvat?

Nej det tror jag inte?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes