• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 17:29:11 följande:
    Adhd eller autism?
    Du får gärna förklara vad du menar..
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:31:07 följande:
    Du får gärna förklara vad du menar..
    Skulle du ta ett piller så att barnet inte får adhd eller autism?
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 17:32:14 följande:
    Skulle du ta ett piller så att barnet inte får adhd eller autism?
    Jag tog mina barn som dom var.. oavsett vad..

Nu kan vi ju sitta här och räkna upp en arsenal av piller som skulle kunna ges till .. det och det.. om det fanns.
  • MalinEddie
    Zargenta skrev 2011-08-31 17:08:46 följande:
    Jag kommer själv utveckla en sjukdom som leder till att jag får funktionsnedsättningar och sen dö, en mycket mindre värdig död och plågas svårt under många år, tror du att jag är glad för det?
     Är din sjukdom ärftlig? Hur tänker du i så fall kring din egen graviditet?
  • Pallas
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:36:45 följande:
    Nu kan vi ju sitta här och räkna upp en arsenal av piller som skulle kunna ges till .. det och det.. om det fanns.
    Ja, det vore intressant, för det är ju det den här etiska och moraliska diskussionen handlar om - vilken sorts fosterdiagnostik är rimlig att tillåta och vilka åtgärder ska få följa på screeningen?
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 17:28:56 följande:
    Jag tycker du verkar väldigt ego. Allt handlar om dig och dina känslor, du verkar inte anse att dina barn kan ha känslor med? Får dina funktionshindrade barn må dåligt, och önska att de var "normala"? Eller passar inte det in i din roll som förälder till downs barn?

För det är just vad det verkar som, en roll du har tagit på dig och spelar. Ingen får agera mot den.
    Jag står för det jag tycker bara. Är det så fel?? Kom med någonting som jag köper.. så kan jag visst ändra mig.
    Jag kan inte tillintetgöra eller linda in mina åsikter i bomull för att någon.. kanske du.. inte ska bli sårad.. Livet är tufft.

Mina ungar har en morsa som törs stå för vad hon tycker.. Öppet. Det mår dom inte dåligt av..

Mitt mål är att mina barn INTE ska önska att dom vore normala.. Mitt mål är att dom ska ACCEPTERA hur dom är och vara stolta över det.. Dom ska förstå att dom är värda lika mycket som alla andra.

Så NEJ...  jag hoppas verkligen inte dom ska önska det!!
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:29:25 följande:
    Ja, föräldrarna avgör men det är fortfarande samhället som tillhandahåller testerna.. Fanns dom inte så satt vi inte här och diskuterade frågan.. 

fördomar och rädsla baseras oftast på okunskap.. Det men inte vet någonting om .. eller lite .. det ryggar man för.. är rädd för.. Väljer kanske bort av den orsaken..
    Och fanns inga tester, så skulle det födas fler barn med mycket svåra handikapp och i vissa fall livslångt lidande. Du tycks inte förstå, att dessa tester inte primärt görs för att "få bort barn med DS", utan för att det finns ANDRA (mindre vanliga) kromosomavvikelser som är mycket värre! (Sedan har många barn med DS även andra handikapp, men det är en annan sak.)

Jag känner en tjej som väntar barn och har muskeldystrofi i släkten - hennes storebror dog i den svåraste formen, endast 28 år gammal! Det fanns test även för henne, eftersom denna sorgliga sjukdom tyvärr är ärftlig. Hon avböjde dock. Hon vill inte ställas inför det valet och hon har växt upp med en svårt funktionshindrad bror, så för henne är det inga problem. MEN inte sitter hon och är arg för att testen erbjuds! Hon förstår ju varför!   
  • Mariella81
    Pallas skrev 2011-08-31 17:38:35 följande:
    Ja, det vore intressant, för det är ju det den här etiska och moraliska diskussionen handlar om - vilken sorts fosterdiagnostik är rimlig att tillåta och vilka åtgärder ska få följa på screeningen?
    Det är väl där nånstans kärnan för denna fråga ligger. Allteftersom tekniken blir mer effektiv ökar ju våra möjligheter att diagnosticera allt möjligt. Var drar vi gränsen? Astma kan säkert vara förjävligt att leva med och jobbigt för föräldrarna som får ett barn med denna sjukdom. Ska vi ge möjlighet att välja bort detta också? Frågan är som sagt var nånstans vi drar gränsen för vad som går att leva med och vad som inte går att leva med.
  • mammatill5
    Pallas skrev 2011-08-31 17:38:35 följande:
    Har tagit upp det många gånger här i tråden...
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:44:33 följande:
    Jag står för det jag tycker bara. Är det så fel?? Kom med någonting som jag köper.. så kan jag visst ändra mig.
    Jag kan inte tillintetgöra eller linda in mina åsikter i bomull för att någon.. kanske du.. inte ska bli sårad.. Livet är tufft.

Mina ungar har en morsa som törs stå för vad hon tycker.. Öppet. Det mår dom inte dåligt av..

Mitt mål är att mina barn INTE ska önska att dom vore normala.. Mitt mål är att dom ska ACCEPTERA hur dom är och vara stolta över det.. Dom ska förstå att dom är värda lika mycket som alla andra.

Så NEJ...  jag hoppas verkligen inte dom ska önska det!!
    Du tänker helt rätt, bara du inte skuldbelägger dina barn om de nu skulle tänka eller känna annorlunda än vad du önskar.

För vad du indirekt gör, är att du försöker bestämma "åt" dem. Att du försöker avgöra vad som är "rätt" eller "fel" att känna. Och det är egentligen lika fördomsfullt som att tycka illa om DS-barn...

Men alla vill sina barns bästa, alla föräldrar vill att deras barn ska trivas som de är, så självklart förstår jag dig så långt. Som flera andra har skrivit - det är vinklingen i den här tråden och din koppling till fosterdiagnostik, jag inte riktigt köper.

Svar på tråden God doesn´t make mistakes