• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 17:08:04 följande:
    Du har beslutat? Din dotter har ingen talan i det hela?

Jag pratar inte om att ha barn, jag pratar om att leva med funktionshinder. Att ha det själv, inte att någon runt omkring har det. Det är inte gulligt, eller mysigt. Det är skitsvårt, och det handlar inte om omgivningen, enbart. Det handlar om så mycket mer.
    Jag tror min dotter är ganska stolt över mamman sin =) (på sitt sätt =))

Min blogg är ingenting som skadar henne.Tvärtom... Därmed så har jag talat istället för Hanna =)
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:08:40 följande:
    Japp, jag vet!!

I o m att tester finns så finns det en värdeskillnad i samhällets ögon.. i mitt tycke.
    Varför måste barnmorskan erbjuda tester till kvinnor i en viss ålder om det inte är en värderingsfråga??
    Men det förstår du väl själv att det inte går att testa för allt. Man har inte resurser, eller ens kan göra det.
  • Mariella81

Det finns egentligen mycket jag skulle vilja säga i den här frågan men jag har inte möjlighet att skriva ner allt detta just nu... Vill dock säga att det blev en rätt tråkig ton från flera håll i den här tråden som egentligen bara var tänkt för att förmedla en sångs budskap. Debatt är bra men man kanske bör tänka både en och två gånger innan man går på så hårt, särskilt när tråden ligger där den gör.

• Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:11:41 följande:
    Jag tror min dotter är ganska stolt över mamman sin =) (på sitt sätt =))

Min blogg är ingenting som skadar henne.Tvärtom... Därmed så har jag talat istället för Hanna =)
    Hur vet du vad hon kommer anse när hon blir vuxen?

Jag förstår inte hur du kan ha ett barn med funktionshinder, nej två, och ändå vara så förbannat naiv. Är det för att du själv inte har några? Du kanske inte förstår att det kan vara ett rent helvete?
  • HälläBällä
    Japp, jag vet!!

I o m att tester finns så finns det en värdeskillnad i samhällets ögon.. i mitt tycke.
    Varför måste barnmorskan erbjuda tester till kvinnor i en viss ålder om det inte är en värderingsfråga??
    Varför värderar du foster/bebisar med allvarliga sjukdomar/funktionsnedsättningar lägre än de med DS? Du tycker ju att det är OK att abortera dessa?
  • Pallas
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:03:24 följande:
     Det är andemeningen med sången som berör.
    Är det det den andemeningen du skriver om i TS: "Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag"

Jag kan leva med att min usla livskvalitet är en följd av en olycklig bugg i systemet. Jag har inget behov av att se mig som "hel" eller "perfekt". Jag är defekt och det är en slump, en mutation. Det är ok.
  • HälläBällä
    Mariella81 skrev 2011-08-31 17:13:07 följande:

Det finns egentligen mycket jag skulle vilja säga i den här frågan men jag har inte möjlighet att skriva ner allt detta just nu... Vill dock säga att det blev en rätt tråkig ton från flera håll i den här tråden som egentligen bara var tänkt för att förmedla en sångs budskap. Debatt är bra men man kanske bör tänka både en och två gånger innan man går på så hårt, särskilt när tråden ligger där den gör.

TS skriver i ett av de första inläggen att hon välkomnar diskussioner kring ämnet?
  • Wynn88
    Japp, jag vet!!

Det klart att det är en värderingsfråga. Men varför finns då fosterdiagnostik öht? Det ligger ju alltid en värdering i det, t ex att kunna välja bort pojkar om man har svår muskeldsystrofi i släkten, så att man slipper få en son vars kropp sakta förtvinar tills han dör, oftast redan före 30 års ålder. (Mkt värre handikapp än för de flesta som "bara" har DS).

Trots detta, kan killar med denna sjukdom få ganska bra liv! Vem ska avgöra vad som är ett "värdigt liv"? Vilka tester ska erbjudas och inte?

Staten tycker (helt rätt, enligt mig) att det är upp till de blivande föräldrarna att avgöra. Inte att samhället ska avgöra vilka barn som är "värda" att få födas och inte. 
  • Zargenta
    HälläBällä skrev 2011-08-31 17:11:18 följande:
    Det framgick inte riktigt i din beskrivning av ättestupan. Det spelar väl heller ingen roll om det är medfött eller förvärvat?

Nej det tror jag inte?
    Jag tyckte det framgick i min beskrivning, även om det kanske var luddigt på något sätt, bort med all skit, handikapp som handikapp om det innebär att man bara är en ekonomisk belastning utan möjlighet till att kunna bidra produktivt i samhället, och diskussionen som sådan handlar ju om fosterdiagnostik och möjlighet att kunna låta bli att sätta sånt till världen...
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Kattdamen

Naturligtvis finns det misstag. När det inte är som det ska, när saker inte fungerar som de ska, så är det ett misstag.

Svar på tråden God doesn´t make mistakes