• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Pallas
    Mariella81 skrev 2011-08-31 17:13:07 följande:

Det finns egentligen mycket jag skulle vilja säga i den här frågan men jag har inte möjlighet att skriva ner allt detta just nu... Vill dock säga att det blev en rätt tråkig ton från flera håll i den här tråden som egentligen bara var tänkt för att förmedla en sångs budskap. Debatt är bra men man kanske bör tänka både en och två gånger innan man går på så hårt, särskilt när tråden ligger där den gör.

Var har det gåtts på hårt? Jag kanske har missat något?
  • Pallas
    Pallas skrev 2011-08-31 17:17:51 följande:
    Var har det gåtts på hårt? Jag kanske har missat något?
    Ah, läste just inlägg #159.
  • Zargenta

Jag har inte gått hårt åt, jag har uttryckt min åsikt utan att döma hur andra väljer att göra, hur andra tänker, hur andra valt att leva :)

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Mariella81

Vi har yttrandefrihet, tack och lov, men det behöver inte aaltid innebära att man bör säga vad som helst im vilket sammanhang som helst. Ex. inlägg 159.

• mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 17:10:19 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Men jag skulle heller inte se ett problem med att det inte föddes barn med DS och andra funktionshinder. Jag lägger mig inte i det skälet till abort. Jag lägger mig inte i något skäl till abort. Vi har en fri aborträtt. Vilka skäl som är abortgrundande avgör den gravida kvinnan. Låt oss säga att det fanns ett mirakelpiller, som förebyggde den kromosomdefekt som ger upphov till Downs.....anser du att kvinnor i barnafödande ålder skulle erbjudas detta då?
    Man påbjuder ju folsyra till alla gravida i förebyggande syfte för ryggmärgsbråck... Det kan vara en svår skada.

Jag tog folsyra... alla graviditeter.. innan och under.

Jag skulle nog inte ta ett sådant piller mot DS faktiskt.. För DS är ingen Sjukdom.. Ingen skada... Det är bara så dom är.. Så som alla andra av mina barn... Dom är som dom är.
    Jag har redan från första graviditeten haft den inställningen att jag välkomnar det som kommer oavsett vad.

När jag väntade Marcus efter Hanna så tittade barnmorskan på mig och sa " Du vet att jag måste fråga" (alltså erbjuda mig test eftersom jag hade åldern inne) skippa det sa jag.. jag vet vad du menar. Hur många tvivlare strärks i sin rädsla när dom får den frågan..
  • Pallas
    Zargenta skrev 2011-08-31 17:20:03 följande:
    Jag har inte gått hårt åt, jag har uttryckt min åsikt utan att döma hur andra väljer att göra, hur andra tänker, hur andra valt att leva :)
    Du kallar människor för "såna" och tycker inte att de har något existensberättigande. Det är klart att det är en värdering. Vad trodde du?
  • Kattdamen

Jag tycker du verkar väldigt ego. Allt handlar om dig och dina känslor, du verkar inte anse att dina barn kan ha känslor med? Får dina funktionshindrade barn må dåligt, och önska att de var "normala"? Eller passar inte det in i din roll som förälder till downs barn?

För det är just vad det verkar som, en roll du har tagit på dig och spelar. Ingen får agera mot den.

• Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:23:43 följande:
    Man påbjuder ju folsyra till alla gravida i förebyggande syfte för ryggmärgsbråck... Det kan vara en svår skada.

Jag tog folsyra... alla graviditeter.. innan och under.

Jag skulle nog inte ta ett sådant piller mot DS faktiskt.. För DS är ingen Sjukdom.. Ingen skada... Det är bara så dom är.. Så som alla andra av mina barn... Dom är som dom är.
    Jag har redan från första graviditeten haft den inställningen att jag välkomnar det som kommer oavsett vad.

När jag väntade Marcus efter Hanna så tittade barnmorskan på mig och sa " Du vet att jag måste fråga" (alltså erbjuda mig test eftersom jag hade åldern inne) skippa det sa jag.. jag vet vad du menar. Hur många tvivlare strärks i sin rädsla när dom får den frågan..
    Adhd eller autism?
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 17:15:09 följande:
    Det klart att det är en värderingsfråga. Men varför finns då fosterdiagnostik öht? Det ligger ju alltid en värdering i det, t ex att kunna välja bort pojkar om man har svår muskeldsystrofi i släkten, så att man slipper få en son vars kropp sakta förtvinar tills han dör, oftast redan före 30 års ålder. (Mkt värre handikapp än för de flesta som "bara" har DS).

Trots detta, kan killar med denna sjukdom få ganska bra liv! Vem ska avgöra vad som är ett "värdigt liv"? Vilka tester ska erbjudas och inte?

Staten tycker (helt rätt, enligt mig) att det är upp till de blivande föräldrarna att avgöra. Inte att samhället ska avgöra vilka barn som är "värda" att få födas och inte. 
    Ja, föräldrarna avgör men det är fortfarande samhället som tillhandahåller testerna.. Fanns dom inte så satt vi inte här och diskuterade frågan.. 

fördomar och rädsla baseras oftast på okunskap.. Det men inte vet någonting om .. eller lite .. det ryggar man för.. är rädd för.. Väljer kanske bort av den orsaken..
Svar på tråden God doesn´t make mistakes