• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Zargenta
    Roisin Dubh skrev 2011-09-04 14:24:29 följande:
    Jag tror du har missförstått begreppet "mupp". Det är ingen förkortning utan är just ett nedsättande ord för människor med utvecklingsstörning. "Mindre utvecklad person" låter som en efterkonstruktion av någon som försökt bortförklara ordet någon gång. Inget jag har hört.
    Nej men om jag ska vara allvarlig, det är något jag till stor del har för mig att jag såg ett inslag om på tv någon gång i början på 90talet eller så. Kan ha varit i samband med "Joelbitar" visades på tv och det blev en massa snacka om det.

Men för just mig, så är det fortfarande inte ett ord som är nedvärderande och kränkande eller specifikt för DS.
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • anne h
    mammatill5 skrev 2011-08-31 10:03:02 följande:
    Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-do.../

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.
    Det är SÅ vackert!
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Kattdamen
    Roisin Dubh skrev 2011-09-04 16:32:14 följande:
    Tekniskt sett diagnostiseras även födda människor. Barnet föds och man konstaterar att det har Downs Syndrom. Man skriver det i journalerna och startar en särbehandling. Så fruktansvärt kränkande. Tydligen.

Det stora felet TS gör är att lägga in värderingar i fosterdiagnostik. Hon tar för givet att man diagnostiserar för att göra abort. En av artiklarna hon länkar till är ett praktexemplar på hur fel hon har. www.expressen.se/nyheter/1.2549481/hon-var-li...
    Man kanske ska ta bort diagnosen downs syndrom helt enkelt?
  • anne h
    infragilis skrev 2011-09-04 16:41:59 följande:
    Det kan ju vara skönt att få veta i förväg, kan jag tänka. Så att man hinner förbereda sig, läsa på och kanske nätverka bland andra som fått barn med downs syndrom, eller vad det nu gäller. Då blir det i alla fall ingen chock i samband med förlossningen utan anknytningen kan börja direkt.
    Eller så tänker man som jag; jag vill glädja mig åt att vänta barn när jag är gravid, inte ägna tiden åt att oroa mig för en diagnos. Det är ju faktiskt mitt barn jag väntar, inte något syndrom!
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Aoife
    infragilis skrev 2011-09-04 16:41:59 följande:
    Det kan ju vara skönt att få veta i förväg, kan jag tänka. Så att man hinner förbereda sig, läsa på och kanske nätverka bland andra som fått barn med downs syndrom, eller vad det nu gäller. Då blir det i alla fall ingen chock i samband med förlossningen utan anknytningen kan börja direkt.
    Det kan vara en anledning till att man väljer att göra FVP eller KUB. Det behöver inte betyda en abort och det behöver inte heller betyda att DS är det "värsta" man letar efter.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Sarah f
    anne h skrev 2011-09-04 19:01:29 följande:
    Eller så tänker man som jag; jag vill glädja mig åt att vänta barn när jag är gravid, inte ägna tiden åt att oroa mig för en diagnos. Det är ju faktiskt mitt barn jag väntar, inte något syndrom!
    Du är ju i din fulla rätt att göra det, inte sant? Andra vill göra på annat sätt, utan att det tar glädjen från dig.

Alla som generaliserar är idioter.
  • Roisin Dubh
    anne h skrev 2011-09-04 19:01:29 följande:
    Därför är det bra att det är något frivilligt. Ingen tvingas till fosterdiagnostik. Men om man nu trots allt vill veta, oavsett om det beror på att man oroar sig eller är vansinnigt nyfiken på vad som komma skall, ska man inte ha den möjligheten då?
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Sarah f
    FrökenUmami skrev 2011-09-04 19:12:33 följande:
    Det kan vara en anledning till att man väljer att göra FVP eller KUB. Det behöver inte betyda en abort och det behöver inte heller betyda att DS är det "värsta" man letar efter.
  • Roisin Dubh

Är själva vetskapen om fostrets diagnos kränkande?

If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Sarah f
    Roisin Dubh skrev 2011-09-04 19:49:19 följande:
    Är själva vetskapen om fostrets diagnos kränkande?

Bra fråga.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes