• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • anne h
    Roisin Dubh skrev 2011-09-04 19:42:00 följande:
    Därför är det bra att det är något frivilligt. Ingen tvingas till fosterdiagnostik. Men om man nu trots allt vill veta, oavsett om det beror på att man oroar sig eller är vansinnigt nyfiken på vad som komma skall, ska man inte ha den möjligheten då?
    Självklart ska man ha den valmöjligheten, anser jag.
    Sarah f skrev 2011-09-04 19:41:35 följande:
    Du är ju i din fulla rätt att göra det, inte sant? Andra vill göra på annat sätt, utan att det tar glädjen från dig.
     Så bra att jag får lov att göra det för dig.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Roisin Dubh
    anne h skrev 2011-09-04 21:04:11 följande:
    Självklart ska man ha den valmöjligheten, anser jag.
    Du är ju i din fulla rätt att göra det, inte sant? Andra vill göra på annat sätt, utan att det tar glädjen från dig.

Anser du att fosterdiagnostik som Nupp-test och fvp kränker levande personer med downs syndrom?
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Jakkolina
    anne h skrev 2011-09-04 19:01:29 följande:
    Eller så tänker man som jag; jag vill glädja mig åt att vänta barn när jag är gravid, inte ägna tiden åt att oroa mig för en diagnos. Det är ju faktiskt mitt barn jag väntar, inte något syndrom!
    Då är det ji jättebra med fosterdiagnos,så kan den ena förbereda sig och den andra göra abort om dom vill
  • Sarah f
    anne h skrev 2011-09-04 21:04:11 följande:

Detsamma.
    Alla som generaliserar är idioter.
  • anne h
    Jakkolina skrev 2011-09-04 21:34:11 följande:
    Då är det ji jättebra med fosterdiagnos,så kan den ena förbereda sig och den andra göra abort om dom vill
    som sagt; finns även de som inte behöver "förbereda" sig eller som skulle göra abort, de finns ju också de som tar emot barnet precis som det är oavsett om det är av modell 46- eller 47-kromosomare, flicka/pojke, osv..
    Man måste inte alltid veta allt i förväg. Man KAN inte veta allt i förväg. 
  • anne h
    Zargenta skrev 2011-09-04 09:16:39 följande:
    Jag personligen vill faktiskt inte ha den mångfalden, jag tycker inte att det är häftigt och coolt eller bra att vi har människor som väljer att sätta "muppar" till världen som ska "berika" oss, snarare ser jag dem som egoistiska! Jag vill ha barnet, oavsett om det är sjukt eller inte, bara för att JAG vill ha barn.
    "muppar"??  Nu blev jag faktiskt arg och det händer inte ofta...!
    Skäms du inte!?!
  • anne h
    Roisin Dubh skrev 2011-09-04 21:27:23 följande:
    Anser du att fosterdiagnostik som Nupp-test och fvp kränker levande personer med downs syndrom?
    Det där är en mycket svår fråga och alla har nog olika åsikter vad gäller den..
    När man letar efter enbart DS, när hela forskningen som den i dag faktiskt ser ut enbart går ut på att personer med just DS ska sorteras bort, de ska inte födas, ja då är man alltför nära det.

Varför läggs det inte ens hälften så mkt kraft och resurser på att finna hjälp åt dem som faktiskt finns, de personer med DS som faktiskt lever?  Man VET ju faktiskt en hel del i dag om hur tex näringsintag påverkar hjärnans utveckling i tidig ålder, varför går de inte ut med den informationen till alla nyblivna föräldrar till barn med DS i stället? Det skulle ju innebära att den påverkan den extra kromosomen innebär skulle kunna reduceras. Men nej, istället ska de inte få födas alls, hur tänker då en person med DS när det läggs ned så otroligt stora resurser på att finna personer som hon/han, för att kunna döda dem innan de föds? Hur känner denna person med DS det när hon/han får veta att såna som h*n inte är välkomna i samhället, att det läggs ner så stor möda på att sortera bort dem som är som h*n? När alltfler landsting inför KUB/NUPP/osvför alla gravida, alla undersöks, det blir så "naturligt" att få ens tänker på att man faktiskt kan göra ett val, att man bör göra det?

Jag är inte i den sitsen, jag har inte DS så jag kan inte uttala mig om hur det känns, inte direkt, men om någon började leta efter foster som har föräldrar med allergier eller reumatism tex så skulle jag själv inte finna det särdeles roande, tvärtom skulle jag känna mig hotad. Men det är jag det. Andra tänker annorlunda.
  • Jakkolina
    anne h skrev 2011-09-05 01:18:21 följande:
    som sagt; finns även de som inte behöver "förbereda" sig eller som skulle göra abort, de finns ju också de som tar emot barnet precis som det är oavsett om det är av modell 46- eller 47-kromosomare, flicka/pojke, osv..
    Man måste inte alltid veta allt i förväg. Man KAN inte veta allt i förväg. 
    3 på 700 tar emot ett barn med ds och som sagt  det ska vara ett fritt val eftersom det ställer om hela livet på ett helt annat sätt än det gör att få barn annars!
  • Jakkolina
    anne h skrev 2011-09-05 02:04:01 följande:
    Det där är en mycket svår fråga och alla har nog olika åsikter vad gäller den..
    När man letar efter enbart DS, när hela forskningen som den i dag faktiskt ser ut enbart går ut på att personer med just DS ska sorteras bort, de ska inte födas, ja då är man alltför nära det.

Varför läggs det inte ens hälften så mkt kraft och resurser på att finna hjälp åt dem som faktiskt finns, de personer med DS som faktiskt lever?  Man VET ju faktiskt en hel del i dag om hur tex näringsintag påverkar hjärnans utveckling i tidig ålder, varför går de inte ut med den informationen till alla nyblivna föräldrar till barn med DS i stället? Det skulle ju innebära att den påverkan den extra kromosomen innebär skulle kunna reduceras. Men nej, istället ska de inte få födas alls, hur tänker då en person med DS när det läggs ned så otroligt stora resurser på att finna personer som hon/han, för att kunna döda dem innan de föds? Hur känner denna person med DS det när hon/han får veta att såna som h*n inte är välkomna i samhället, att det läggs ner så stor möda på att sortera bort dem som är som h*n? När alltfler landsting inför KUB/NUPP/osvför alla gravida, alla undersöks, det blir så "naturligt" att få ens tänker på att man faktiskt kan göra ett val, att man bör göra det?

Jag är inte i den sitsen, jag har inte DS så jag kan inte uttala mig om hur det känns, inte direkt, men om någon började leta efter foster som har föräldrar med allergier eller reumatism tex så skulle jag själv inte finna det särdeles roande, tvärtom skulle jag känna mig hotad. Men det är jag det. Andra tänker annorlunda.
    Tror du att det faller ner mera pengar om det föds mera med ds.
    Förstår ärligt talat inte varför vi ska sträva efter att fler med utvecklingstörning ska födas.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-03 10:59:01 följande:
    1) japp, men ditt babbel gör det inte mer klart hur

2)nollvisionen kräver att tvångsåtgärder införs, eftersom det finns MÅNGA som jag som inte köper ditt resonemang

3) nej, du skulle inte varit du om du tänkte på ett annat sätt , du kan inte utgå från att denna åsikt du när nu är vad som skulle vara kärnan i enannan existens. Du vet inte det, helt enkelt.    
    1) Naturligtvis är det så att ju mer som läggs i vågskålen som säger "inte abort" , ju mer väger det ju
    åt det hållet om vi tänker oss två vågskålar där den ena är "abort" och den andra "icke abort".
    OM man tillskriver fostret et mycket högt värde och anser det är viktigt att det får leva o födas
    hamnar mer i vågskålen "inte abort" än om man tillskriver det ett lägre värde.

2) INTE ALLS! Förstår du om jag uttrycker det så här: Man måste sikta mot stjärnorna
    för att nå trädtopparna. Att ha en nollvision inebär inte alltid att man uppnår målet, men
    om man kan komma närmare det är något uppnått.

3) Jag  är inte min tro. Anledningen till att jag kallar mig kristen är att jag tycker det finns
    rationella argument för att evangeliet är i sina huvuddrag sant. Jag gör en bedömning utifrån de fakta
    jag har från olika källor och lägger ihop. Det är i åtminstone fullkomligt klart att
    man kan ha samma åsikter som jag vad gäller foster och aborter även som ATEIST/agnostiker /alternativt
    anhängare av någon annan religion.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes