• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Zargenta
    anne h skrev 2011-09-05 02:01:24 följande:
    "muppar"??  Nu blev jag faktiskt arg och det händer inte ofta...!
    Skäms du inte!?!
    Svar nej, jag skäms inte. Om du bemödat dig med att läsa alla inlägg EFTER som jag skrivit utöver det som innehåller ordet muppar så kanske du förstår bättre.
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Sarah f
    anne h skrev 2011-09-05 02:04:01 följande:
    Det där är en mycket svår fråga och alla har nog olika åsikter vad gäller den..
    När man letar efter enbart DS, när hela forskningen som den i dag faktiskt ser ut enbart går ut på att personer med just DS ska sorteras bort, de ska inte födas, ja då är man alltför nära det.

som så många gånger sagts i tråden; man letar inte enbart efter DS. Det är DIN upplevelse att det är klappjakt på foster med DS och inga andra.

Screeningen av foster kommer att fortsätta, instrumenten kommer att bli mer känsliga och fler avvikelser kommer att kunna avslöjas. vissa kanske man kommer att kunna åtgärda i livmodern, andra inte. 
    Tekninen går framåt, och så länge vi inte tvingas till enskilda  beslut så är det ett fantastiskt redskap.       
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-05 08:21:28 följande:
    1) Naturligtvis är det så att ju mer som läggs i vågskålen som säger "inte abort" , ju mer väger det ju
    åt det hållet om vi tänker oss två vågskålar där den ena är "abort" och den andra "icke abort".
    OM man tillskriver fostret et mycket högt värde och anser det är viktigt att det får leva o födas
    hamnar mer i vågskålen "inte abort" än om man tillskriver det ett lägre värde.

2) INTE ALLS! Förstår du om jag uttrycker det så här: Man måste sikta mot stjärnorna
    för att nå trädtopparna. Att ha en nollvision inebär inte alltid att man uppnår målet, men
    om man kan komma närmare det är något uppnått.

3) Jag  är inte min tro. Anledningen till att jag kallar mig kristen är att jag tycker det finns
    rationella argument för att evangeliet är i sina huvuddrag sant. Jag gör en bedömning utifrån de fakta
    jag har från olika källor och lägger ihop. Det är i åtminstone fullkomligt klart att
    man kan ha samma åsikter som jag vad gäller foster och aborter även som ATEIST/agnostiker /alternativt
    anhängare av någon annan religion.
    1) högt värde för vem och i vilket sammanhang? Är det kvinnors plikt att föda barn?

2) Uppnått för vem? Du utgår ifrån att man kan få alla att tycka som du som är en kristen man i en fråga som gäller alla kvinnor.

3) Snark. Du menar på allvar att du skulle vara samma människa även utan dina åsikter? Att du skulle vara samma person om du inte hade kristna grundvärderingar osv, abort skulle du aldrig stödja? Hur kan det vara det enda som inte ändras? Du är en produkt av dina samlade erfarenheter, inte sant? Förändra vissa delar i ekvationen och lösningen blir en annan.

• Milkina cerka
    anne h skrev 2011-09-05 02:04:01 följande:
    Det där är en mycket svår fråga och alla har nog olika åsikter vad gäller den..
    När man letar efter enbart DS, när hela forskningen som den i dag faktiskt ser ut enbart går ut på att personer med just DS ska sorteras bort, de ska inte födas, ja då är man alltför nära det.

Varför läggs det inte ens hälften så mkt kraft och resurser på att finna hjälp åt dem som faktiskt finns, de personer med DS som faktiskt lever?  Man VET ju faktiskt en hel del i dag om hur tex näringsintag påverkar hjärnans utveckling i tidig ålder, varför går de inte ut med den informationen till alla nyblivna föräldrar till barn med DS i stället? Det skulle ju innebära att den påverkan den extra kromosomen innebär skulle kunna reduceras. Men nej, istället ska de inte få födas alls, hur tänker då en person med DS när det läggs ned så otroligt stora resurser på att finna personer som hon/han, för att kunna döda dem innan de föds? Hur känner denna person med DS det när hon/han får veta att såna som h*n inte är välkomna i samhället, att det läggs ner så stor möda på att sortera bort dem som är som h*n? När alltfler landsting inför KUB/NUPP/osvför alla gravida, alla undersöks, det blir så "naturligt" att få ens tänker på att man faktiskt kan göra ett val, att man bör göra det?

Jag är inte i den sitsen, jag har inte DS så jag kan inte uttala mig om hur det känns, inte direkt, men om någon började leta efter foster som har föräldrar med allergier eller reumatism tex så skulle jag själv inte finna det särdeles roande, tvärtom skulle jag känna mig hotad. Men det är jag det. Andra tänker annorlunda.
    Vad bra skrivet!

Kan bara hålla med, snart så kommer det säkert fler möjligheter att screena för fler "fel" hos väntade barn - och gör man då inte abort så ses det antagligen som konstigt. Så får föräldrarna betala extrakostnaderna som blir,  just för att de enl. samhället gjort ett felaktigt val när de valt att inte döda sitt barn .
    ?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se! Doista, tko god i?te, prima; i tko
  • Sarah f
    Milkina cerka skrev 2011-09-05 09:33:26 följande:
    Vad bra skrivet!

Kan bara hålla med, snart så kommer det säkert fler möjligheter att screena för fler "fel" hos väntade barn - och gör man då inte abort så ses det antagligen som konstigt. Så får föräldrarna betala extrakostnaderna som blir,  just för att de enl. samhället gjort ett felaktigt val när de valt att inte döda sitt barn .

Varför hitta på ett skräckscenario som inte alls stämmer med verkligheten?
  • pussar o kramar
    Jakkolina skrev 2011-09-05 07:14:34 följande:
    3 på 700 tar emot ett barn med ds och som sagt  det ska vara ett fritt val eftersom det ställer om hela livet på ett helt annat sätt än det gör att få barn annars!
    Var har du hittat den statistiken som säger att 3 på 700 tar mot ett barn med DS?
  • pussar o kramar
    Zargenta skrev 2011-09-05 08:52:58 följande:
    Svar nej, jag skäms inte. Om du bemödat dig med att läsa alla inlägg EFTER som jag skrivit utöver det som innehåller ordet muppar så kanske du förstår bättre.

Fast du vill inte förstå att ordet mupp är ett kränkande ord du fortsätter att tycka att det är ett gulligt ord.
    Tycker du CP och Mongo också är trevliga och gulliga ord att använda?

• Milkina cerka
    Sarah f skrev 2011-09-05 09:35:50 följande:
    Varför hitta på ett skräckscenario som inte alls stämmer med verkligheten?
    Är det så svårt att föreställa sig då? Inte för mig iaf, särskilt när man som jag är medveten om hur svårt  det är att få igenom det som våra barn med särskilda behov behöver redan nu.
    ?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se! Doista, tko god i?te, prima; i tko
  • anne h
    Jakkolina skrev 2011-09-05 07:18:01 följande:
    Tror du att det faller ner mera pengar om det föds mera med ds.
    Förstår ärligt talat inte varför vi ska sträva efter att fler med utvecklingstörning ska födas.
    Nej, jag tror inte det "faller ned mer pengar" någonsin, däremot kan man styra om en del av resurserna till forskning för att hitta nya vägar till hur man kan göra tillvaron drägligare för dem som faktiskt föds med en utvecklingsstörning.
    Du läste inte det jag skrev fullt ut? Eller förstod du inte hur jag menade?

Hur har du tänkt egentligen här, med tanke på hur få det faktiskt är i det stora hela som föds med DS jämfört med det totala antalet med utvecklingsstörning? Har du en aning om hur många med utv st det finns i landet? Hur många av dessa som har DS?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-05 09:23:10 följande:
    1) högt värde för vem och i vilket sammanhang? Är det kvinnors plikt att föda barn?

2) Uppnått för vem? Du utgår ifrån att man kan få alla att tycka som du som är en kristen man i en fråga som gäller alla kvinnor.

3) Snark. Du menar på allvar att du skulle vara samma människa även utan dina åsikter? Att du skulle vara samma person om du inte hade kristna grundvärderingar osv, abort skulle du aldrig stödja? Hur kan det vara det enda som inte ändras? Du är en produkt av dina samlade erfarenheter, inte sant? Förändra vissa delar i ekvationen och lösningen blir en annan.

1) Det beror i o för sig på vad vi menar med ordet värde men låt mig uttrycka mig utan ordet värde då.
    Naturligtvis är det så att de som  har en stark känsla för att fostret skall få leva gör mindre sannolikt
    abort än de som inte har det. Jagvill inte använda ordet plikt. jag säger bara att jag gläds när
    vågskålen för att ett barn får födas blir tyngre än den andra. Jag är glad att de personer med DOWNS
    som finns i min omgivning har fått födas. Någon pliktretorik vill jag inte komma med.

2) Givetvis kan jag inte få ALLA att tycka som jag. Frågan gäller förresten både män o kvinnor.Män har
    en mycket viktig roll som fäder och o ibland är det män som driver på för att göra abort.
    Deras attityder är alltså också mycket viktiga för de påverkar också.
    Åter igen gäller ju "sikta mot stjärnorna för att nå trädtopparna".  jag kan inte få alla med mig , men
    kan jag få någon med mig är det alltid något.

3) Jag började bekänna mig som kristen när jag var ungefär i 14-årsåldern då min livsåskådning
    förändras eller så. Innan dess hade jag likartade tankar/värderingar som nu. Jag är inte uppvuxen i vad jag skulle kalla ett kristet hem.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes