• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Grätchen
    anne h skrev 2011-09-09 01:24:29 följande:
    det tycker jag är tråkigt att du känner så.
    Jag tycker att det hemskt, jag förstår att ni älskar era barn oavsett DS eller ej. Det gör nog de flesta föräldrar.
    Det jag reagerar på är att du och TS inte kan förstå att man får/kan/vill göra abort om fostret har DS.
    När jag läser era inlägg, har gjort det i flera år, så får jag ont i magen.

Om det är någon som är aggressiv så är det du och TS.
  • Milkina cerka
    Grätchen skrev 2011-09-09 01:20:05 följande:
    Anne, jag upplever det som att du och TS undermedvetet skuldbelägger de som inte delar er åsikt och erfarenhet.
    Det tycker jag är riktigt hemskt.
    (Är inte Anne men hoppas det är ok att jag svarar ändå).

Jag ser det mera som lojalitet med våra barn som har någon form av behov utöver det vanliga.
    Det är inte s å  svårt att föreställa sig vem de väljer bort(även om det naturligtvis inte har ngt att göra med våra barn alls). Det är inte heller s å  svårt att tänka efter och se dessa "erbjudanden" om div. provtagningar som ngt man helt enkelt "borde" göra o. likaså att se en ev. abort som inte ett krav, men något näst intill från samhällets sida.
    Jag har nog för min del kommit dit tack vare att vi fått kämpa ngt enormt för vår sons rättigheter, rättigheter som ses som en kostnad i en budget och lyssna till lärare som försöker ge o s s  dåligt samvete för vad han kostar o. att han tar resurser från de övriga eleverna.. det är deras jobb, ja eg. rektorns antar jag att få fram pengarna och se till att h a n  som alla alla andra får chansen att lära sig det han ska( d u m  är ungefär det sista han är nämligen, utan problemet är att han har svårt att koncentrera sig särskilt om nivån är låg o. utan utmaningar). Förlåt men jag blir så himla less och när man som tidigare får läsa om "ättestupa" o. liknande så ser man röttDemon.
    ?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se! Doista, tko god i?te, prima; i tko
  • anne h
    Grätchen skrev 2011-09-09 01:40:17 följande:
    Jag tycker att det hemskt, jag förstår att ni älskar era barn oavsett DS eller ej. Det gör nog de flesta föräldrar.
    Det jag reagerar på är att du och TS inte kan förstå att man får/kan/vill göra abort om fostret har DS.
    När jag läser era inlägg, har gjort det i flera år, så får jag ont i magen.

Om det är någon som är aggressiv så är det du och TS.
    jag tycker det är väldigt tråkigt när folk klumpar ihop mig med andra. 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Grätchen skrev 2011-09-09 01:40:17 följande:
    VAR har jag någonsin sagt att du inte får göra abort? Visa mig det är du snäll.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Grätchen
    anne h skrev 2011-09-09 01:57:10 följande:
    VAR har jag någonsin sagt att du inte får göra abort? Visa mig det är du snäll.
    Jag har inte sagt att jag skulle göra abort

Men du har rätt, jag klumpar ihop dig med TS. Förmodligen att jag har läst trådar sedan x antal år tillbaka där du och hon skriver.
  • liag
    Grätchen skrev 2011-09-09 00:56:24 följande:
    Det är väl ingen som förnekar det du säger?
    De barn med DS, utv störning etc som föds har samma värde som alla andra barn. Självklart.

Fosterscreening har inte med detta att göra. Det finns och det används. På foster och inte på barn.
    På inget sätt kränker det barn som lever och har DS.
    Antingen är man för fri abort eller ej.

Kränker nog inga barn som idag lever med DS fast det finns dem som är vuxna som har DS som tycker det är väldigt jobbigt att man letar efter deras handikapp på ej födda barn.

Barn med DS har ingen aning om att man letar efter deras handikapp och de flesta av barnen har heller ingen aning om att de har ett handikapp för än de blir äldre och folk börjar glo på dem och uppträda konstigt mot dem och börjar prata tydligare till dem som om de var dumma i huvudet och inte förstår något och sedan för att förtydliga sig pratar över huvudet på dem om de har någon annan med sig för de kan ju säkert inte förstå.

• liag
    Grätchen skrev 2011-09-09 02:08:02 följande:
    Jag har inte sagt att jag skulle göra abort

Men du har rätt, jag klumpar ihop dig med TS. Förmodligen att jag har läst trådar sedan x antal år tillbaka där du och hon skriver.

TS har inte skrivit på FL på massor av år.
    Jag håller inte med TS i de hon skriver och jag förstår inte heller vad hon vill med allt hon skriver men att säga att anne h och TS skriver lika tycker jag inte är korret.  

• mammatill5
    liag skrev 2011-09-09 07:40:44 följande:

Kränker nog inga barn som idag lever med DS 1.fast det finns dem som är vuxna som har DS som tycker det är väldigt jobbigt att man letar efter deras handikapp på ej födda barn.

Barn med DS har ingen aning om att man letar efter deras handikapp och de flesta av barnen har heller ingen aning om att de har ett handikapp för än de blir äldre och folk börjar glo på dem och uppträda konstigt mot dem och börjar prata tydligare till dem som om de var dumma i huvudet och inte förstår något och sedan för att förtydliga sig pratar över huvudet på dem om de har någon annan med sig för de kan ju säkert inte förstå.

liag skrev 2011-09-09 07:46:36 följande:
    TS har inte skrivit på FL på massor av år.
    Jag håller inte med TS i de hon skriver och   2. jag förstår inte heller vad hon vill med allt hon skriver men att säga att anne h och TS skriver lika tycker jag inte är korret.  
    1 och 2...Du har just svarat på en av mina frågor. TACK!

(Jag kunde inte låta bli att gå in trots att jag gick ur denna diskussion. Även du omedvetet svarade på en av mina frågeställningar så kände jag att jag måste fasiken logga in och säga det och tacka)
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-08 22:27:19 följande:
    Jag väntade på dig som första svar.. =)

Du läser min blogg så där har jag rett ut begreppen lite mera. Tar den inte här.

Du kallar mig trångsynt. Jag ber dig bara gå utanför dina ramar med min frågeställnig. Men du vägrar! Det om något är trångsynthet. Jag ber dig lämna foster utanför och koncentrera dig på diagnosen DS och dom levande människorna som har DS. Men du vägrar. Jag ber dig syna lagar. Men du vägrar. Du vägrar en del till men det räcker så.

Du återkommer ideligen till ofödda foster och dina rättigheter... osv osv.. En dörr har slagit igen hos dig.

Du frågade"När vi svarar på ett sätt som inte motsvarar dina önskemål, talar du om att vi är rigida och rädda. Vill du ha ett svar på vad vi tycker eller inte? Är mina frågor för svåra? "

Nej, dom är inte svåra alls. Ja, jag vill ha svar på det jag frågar om..Men faktum är ju att du faktiskt inte svarar på frågan överhuvudtaget så dina svar motsvarar inte mina önskemål. Helt rätt. Du svävar ut på annat.

Starta gärna en ny tråd.. så får du mina svar på det du vill ha svar på om jag finner tråden intressant.

Jag tycker inte att vi kränker personer med DS. Jag tycker inte dina frågor är för svåra.

DU kallar mig trångsynt, inte tvärtom. Du är så affekterad att du inte känner igen vem som skriver vad? 
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Jakkolina
    anne h skrev 2011-09-09 01:06:45 följande:
    Läs vad jag skriver.
    Jag sa att JAG skulle tycka det var intressant att träffa vissa IRL, inte att mina barn skulle göra det. 
    Tycker jag också,speciellt när du ska förklara för min kusin varför hon ska sätta ett ds barn till världen när hon redan har två autistiska barn!!
Svar på tråden God doesn´t make mistakes