• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Roisin Dubh
    Jakkolina skrev 2011-09-08 22:47:45 följande:
    Det slog mig nu att det ä'r du som blir kränkt och inte alla med ds.
    Jag börjar också undra om så inte är fallet.
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • infragilis

Jag blir lite störd av att TS inte ens bemöter mitt svar, när jag nu bemödade mig om att skriva ett. Känner mig nästan lite kränkt, till och med. Drömmer

Nej, men allvarligt. Det spelar ingen roll om några personer med DS känner sig kränkta av KUB-testets existens. Var och en måste ta ansvar för sina egna känslor. Lagar ska inte ta sådana personliga hänsyn.

Människor kan känna sig kränkta av lite vad som helst, beroende på läggning. Man får komma över det.

Kränkningar är någonting värre än att bli sårad eller stött. Att misshandla funktionshindrade vore en verklig kränkning.

• Roisin Dubh
    liag skrev 2011-09-08 22:55:19 följande:

Ärligt talat mammatill5 så fattar jag inte vad du vill och vad du menar.
    Vill du att abort på DS foster inte får göras?
    Eller vill du att KUB ska avskaffas?
    Eller vill du att andra ska förstå att det finns personer med DS som tar illa vid sig för att men letar efter DS på foster?

Jag undrar också.

Jag tror att de två första alternativen är fel och gissar på att tredje är vad hon vill få fram.

Som svar på nr 3 skulle jag vilja vända lite på resonemanget. Istället för att understödja den eventuella känslan av att bli kränkt, är det inte bättre att satsa på att ge individen en stabil grundtrygghet i sig själv, sin person och tron på sig själv som individ för att kunna stå emot känslan?

För andras val av diagnostik eller abort har som sagt egentligen ingenting med redan födda individer att göra och därför blir det väldigt snett om man gör den kopplingen. Personer med DS eller andra funktionshinder är redan i grunden medvetna om att de är annorlunda och kanske inte alltid har samma förutsättningar som alla andra. Någonstans har jag svårt att tro att just KUB skulle vara ett av de största hindren i deras vardag för att bli respekterade som de människor de är. Det finns så många mer relevanta saker att rikta fokus till för att förbättra deras värde i samhället.
  • Roisin Dubh

Överlag skulle jag vilja minska ner (sortera bort?) antalet offerkoftor i samhället.

• liag

Roisin Dubh skrev 2011-09-08 23:22:57 följande:
    Jag undrar också.

Jag tror att de två första alternativen är fel och gissar på att tredje är vad hon vill få fram.

Som svar på nr 3 skulle jag vilja vända lite på resonemanget. Istället för att understödja den eventuella känslan av att bli kränkt, är det inte bättre att satsa på att ge individen en stabil grundtrygghet i sig själv, sin person och tron på sig själv som individ för att kunna stå emot känslan?

För andras val av diagnostik eller abort har som sagt egentligen ingenting med redan födda individer att göra och därför blir det väldigt snett om man gör den kopplingen. Personer med DS eller andra funktionshinder är redan i grunden medvetna om att de är annorlunda och kanske inte alltid har samma förutsättningar som alla andra. Någonstans har jag svårt att tro att just KUB skulle vara ett av de största hindren i deras vardag för att bli respekterade som de människor de är. Det finns så många mer relevanta saker att rikta fokus till för att förbättra deras värde i samhället.

Ett bra inlägg plus det du skrev lite högre upp
    "Vill man ändra folks värderingar tycker jag alltså det är en bättre väg att gå att sprida bättre information och kunskap om DS och andra funktionshinder än att ge sig på fosterdiagnostiken"
    Något som svenska downs föreningen jobbar mycket med.
    Då är det inte bara rosenröd information men att visa hur familjer lever i sin vardag med personer med DS.
    Finns två böcker som ges ut av DS föreningen och som finns som PDF på deras hemsidan (är mest för föräldrar som fått barn med DS)
    Kan vara intressant att läsa för andra som inte har personer med DS i familjen men ändå får en inblick hur det kan vara.   

http://www.svenskadownforeningen.se/stod-oss/kop-av-oss/valkommen-alskade-barn
    http://www.svenskadownforeningen.se/stod-oss/kop-av-oss/det-blev-ett-barn

• Roisin Dubh
    liag skrev 2011-09-08 23:36:14 följande:

Ett bra inlägg plus det du skrev lite högre upp
    "Vill man ändra folks värderingar tycker jag alltså det är en bättre väg att gå att sprida bättre information och kunskap om DS och andra funktionshinder än att ge sig på fosterdiagnostiken"
    Något som svenska downs föreningen jobbar mycket med.
    Då är det inte bara rosenröd information men att visa hur familjer lever i sin vardag med personer med DS.
    Finns två böcker som ges ut av DS föreningen och som finns som PDF på deras hemsidan (är mest för föräldrar som fått barn med DS)
    Kan vara intressant att läsa för andra som inte har personer med DS i familjen men ändå får en inblick hur det kan vara.   

www.svenskadownforeningen.se/stod-oss/kop-av-...
    www.svenskadownforeningen.se/stod-oss/kop-av-...
    Det där är ju toppen! Glad
  • Rakad Apa
    Husis skrev 2011-08-31 11:25:46 följande:
    Jag är troende.

Och jag tror att Gud väljer ut vilka familjer dessa speciella  barn ska få komma till!
    Jösses! Drömmer
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Roisin Dubh

En riktigt vettig sak fick du med i alla fall i ditt inlägg, mammatill5. Glad

mammatill5 skrev 2011-09-08 22:27:19 följande:
    Att tänka objektivt är viktigt för att kunna föra en vettig diskussion.
  • anne h
    Roisin Dubh skrev 2011-09-08 23:08:17 följande:
    Vill man ändra folks värderingar tycker jag alltså det är en bättre väg att gå att sprida bättre information och kunskap om DS och andra funktionshinder än att ge sig på fosterdiagnostiken.
    Men folk (inte alla, men väldigt många) som diskuterar här har sin åsikt fix och färdig, det spelar ingen roll vad man säger, de lyssnar oavsett inte då de har rätt, även om det är fel så HAR de rätt i sina ögon. Även gamla fördomar är "sanning" för dem.

Det spelar ingen roll hur många gånger man säger att de allra flesta personer med DS faktiskt lever bra liv, att de njuter av att få leva, att de faktiskt väldigt ofta klarar väldigt mycket helt själva. "bevisa det!" vrålas det genast. "Visa mig EN person som..."  osv

Det spelar ingen roll hur många gånger man säger att personer med utv st faktiskt också är personer med känslor och tankar, de ska sorteras bort, genast, de är inget värda, de kostar bara en massa skattepengar, sådana som de själva aldrig dragit in en krona av -eller har de? Vad säger att de inte arbetar/kommer förvärvsarbeta, senare i livet? 

Hur får man dessa att förstå att det faktiskt finns en annan verklighet än den som de lever i? Att det finns inte bara två sidor av det hela utan många!?? Är det ens lönt att försöka förklara för dem som inte vill förstå? 

Men å andra sidan; är det jag som har fel? Är det jag som har rosafärgade glasögon? Varför fattar jag inte att personer med DS inte klarar sig själv, inte ens kan torka sig själv??
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h

det vore väldigt intressant att få träffa några av er här IRL, få se er i ögonen när ni säger alla dessa saker.  Är ni lika aggressiva då? Lika säkra på era sanningar?

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden God doesn´t make mistakes