anne h skrev 2011-09-06 23:11:25 följande:
Är inte den personens inlägg direkt riktade mot alla dem som bär på barn med DS?
Nej. Jag riktar mig inte till någon speciell, jag pratar om möjligheter, förutsättningar, inte ett ord om någon som är gravid eller nyligen fått barn eller har barn sen tidigare med NÅGON form av handikapp.
Men när det skriks ut hur hemskt det är att barn med DS ska få födas, att de borde tas bort redan när de är i livmodern, att de inte kan torka sig själva, att de behöver hjälp dygnet runt.. då får ni räkna med mothugg.
Jag räknar med mothugg men inte på ett personligt plan där du faktiskt tar upp just MIN son, MIN framtid osv. Jag säger inte att det är hemskt hur de ska få födas men att jag i mitt tycke anser att de borde aborteras bort, inte för att de inte kan torka sig själva, de finns de som är för det mesta, högfungerande och kan knyta sin egna skor också, men att undvika att de GRAVA problem och handikapp och funktionsnedsättningar sätts till världen. Det går inte att i förväg veta HUR pass skadad och svår varje foster kommer bli.
Jag bryr mig inte om du så gör 100 aborter pga DS, det är din ensak och ska så vara, men för dem som redan finns, för deras skull, vägrar jag lyssna på fördomar utan grund.
Anser inte att jag är fördomsfull, jag har en ganska bra insyn ändå in i samhället, även för de som är funktionsnedsatta då jag växt upp med individer med DS och andra diagnoser samt det personligt upplevda med min farmor som pga sin sjukdom, BLEV funktionsnedsatt.
Zargenta skrev 2011-08-31 16:49:58 följande:
Nu kommer jag nog blir "hatad" men jag uttrycker än en gång min egna personliga åsikt
Jag tycker vi borde införa en modern form av ättestupa. Bort med all "skit", handikapp som handikapp, sjukdomar som är ärftliga, sånt som påverkar människans funktionsduglighet, dvs kan man inte torka sig själv i arslet eller knyta sina egna skor och BIDRA till produktiviteten i samhället och bara kosta tid och pengar, så kanske man inte ska finnas till?
Sen säger jag inte att personer med handikapp inte är människor, men vi sätter olika värden på liven, se bara på andra samhällen där resurserna inte finns, vad händer med dem? Hade det inte varit bättre för dem, att inte finnas alls?
Menar du att om ditt barn får syrebrist vid förlossningen=föds med en hjärnskada och får en grav CP-skada så kommer du göra.. vad? Faktiskt så är jag ganska intresserad av hur du tänker..? Med tanke på att du har en ärftlig funktionsnedsättning som du för vidare men då inte anser att det är samma sak som att födas med en hjärnskada.
En förlossningsskada är en tråkig företeelse och inget jag kan påverka, en medfödd diagnos som gått att utreda så pass redan under fostrets första veckor i magen är två väldigt skilda saker och som sagt, än en gång, jag är inte ute efter att vara någon bödel och döda döda döda, men undvika att fortsätta med en graviditet där fostret är skadat/diagnostiserat med skada som kommer manifesteras i samband med att ett barn föds. Det är inte en funktionsnedsättning jag för vidare, det är en gen som orsakar en neurologisk sjukdom som i sin tur LEDER till funktionsnedsättning efter X antal år från när sjukdomen först börjar visa sig.
OBS!
Självklart hoppas jag att din son kommer slippa bli sjuk senare i livet (och självklart att han kommer få födas helt frisk!), att de finner en bot på det hela. Samma sak hoppas jag för din del, oavsett vad jag anser om dina åsikter om DS. Alla förtjänar att få vara friska och pigga, leva det liv de vill leva.
Jag hoppas samma sak, att min son ska slippa samma "skit" som jag ser händer just nu i min familj med min far, som jag vet kommer hända med mig om inte forskningen går framåt tillräckligt snabbt. Har förlikat mig med tanken om mitt eget öde, men för min far, min son som ska födas snart, så finns det inget som är godtagbart och rättvist att det händer, det får det bara inte göra.
Men återigen, hoppas jag att forskning kan "rätta till" de skador och problem som sitter i våra DNA redan i livmodern så att ingen behöver bli sjuk i någon sjukdom som påverkar livet man vill leva.