• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Roisin Dubh
    Sarah f skrev 2011-09-09 15:56:15 följande:
    Läste senaste inlägget på TS blogg, där hon vill separera levande personer med DS  från abort och fosterdiagnostik i frågeställningen. Det är exakt vad vi försöker göra, vad jag förstår. Problemet är att hon menar att lagen kopplar levande personer till de som inte ännu är födda,  ts förmår inte göra en distinktion däremellan. Ett foster med Ds är en person med DS. I detta fall överlappar diskussionen om abort i allmänhet den om DS, men det

Hon menar att det inte har med kvinnans rätt till sin egen kropp, det är inte en fråga för abortdiskussionen utan helt separat en fråga för  människor med DS. 

Lagen ger oss rätt att ta reda på fakta om våra foster, men efterom vi har trubbiga diagnosverktyg så kan endast ett fåtal förändringar och infektioner fastställas. Vilken är då önskvärd riktning att gå; arbeta fram fler screeningsmöjligheter eller överge hela förfarandet?

Jag funderar också på hur möjligheten till KUBB-test och abort i övrigt presenteras för personer med Downs, i den mån man presenterar och personen inte hittar information själv. (Beror givetvis på ålder och om man har en utvecklingsstörning eller inte)

Kan någon med personlig erfarenhet berätta om det?     

Som jag förstått det räcker det med att vi erkänner att det kan finnas någon med DS som är medveten om detta med tester och hur det förhåller sig och känner sig kränkt över detta.

Allt annat är irrelevant för hennes frågeställning.

Erkänns detta så är allt frid och fröjd och ingenting man eventuellt kan tänkas tycka om saken ur ett annat perspektiv godtas. Rätten att känna sig kränkt är det enda som gäller och räknas.
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Sarah f
    Roisin Dubh skrev 2011-09-09 17:08:20 följande:
    Som jag förstått det räcker det med att vi erkänner att det kan finnas någon med DS som är medveten om detta med tester och hur det förhåller sig och känner sig kränkt över detta.

Allt annat är irrelevant för hennes frågeställning.

Erkänns detta så är allt frid och fröjd och ingenting man eventuellt kan tänkas tycka om saken ur ett annat perspektiv godtas. Rätten att känna sig kränkt är det enda som gäller och räknas.
    Svårt att utifrån det agera för en förändring på bred front, som är ts önskemål.
    Alla som generaliserar är idioter.
  • reflections

Jag tror inte på Gud. Mutationer däremot, vet jag finns.

• Sven Erik Johansson
    reflections skrev 2012-04-10 19:18:47 följande:
    Jag tror inte på Gud. Mutationer däremot, vet jag finns.

Jag tror på både Gud och mutationer. JAg tror Gud älskar de som fått DS men jag tror inte dessa mutationer är sända av Gud.Sjukdom och handikapp tror jag inte kommer från Gud och jag tror Gud lider med sjuka och handikappade som har det svårt.
  • Embla
    Roisin Dubh skrev 2011-09-09 15:50:03 följande:
    Ja, det finns säkerligen personer med DS som tycker det är jobbigt med tanken på fosterdiagnostik kring sin diagnos och vetskapen att folk gör abort.
    Jag tror snarare att de tycker det är jobbigt för att det indikerar att personer med DS inte har samma människovärde som andra.
  • reflections

Och om jag fick möjligheten att välja ett barn med DS eller ett frisk barn (på förhand) skulle jag naturligtivs välja ett friskt barn. Det skulle alla. Och det är en generalisering jag vågar göra. 
    Det handlar inte om någon gud, det handlar om en tråkig mutation av gener som uppstår vid vissa graviditeter.

Sedan borde det vara så att människor med DS har samma människovärde som alla andra människor. 
    Åtminstone i ett humanistiskt samhälle som vi ju lever i.
     Behövs ingen gud för att ge dem "värde", det kommer med födseln. 

• M C
    Sven Erik Johansson skrev 2012-04-10 19:48:57 följande:

Jag tror på både Gud och mutationer. JAg tror Gud älskar de som fått DS men jag tror inte dessa mutationer är sända av Gud.Sjukdom och handikainkapp tror jag inte kommer från Gud och jag tror Gud lider med sjuka och handikappade som har det svårt.
    Så gud har inte skapat allt? Inkonsekvens! Första steget till frihet är att se att där finns saker som säger emot din tro.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Sven Erik Johansson
    reflections skrev 2012-04-10 23:52:32 följande:
    Och om jag fick möjligheten att välja ett barn med DS eller ett frisk barn (på förhand) skulle jag naturligtivs välja ett friskt barn. Det skulle alla. Och det är en generalisering jag vågar göra. 
    Det handlar inte om någon gud, det handlar om en tråkig mutation av gener som uppstår vid vissa graviditeter.

Sedan borde det vara så att människor med DS har samma människovärde som alla andra människor. 
    Åtminstone i ett humanistiskt samhälle som vi ju lever i.
     Behövs ingen gud för att ge dem "värde", det kommer med födseln. 
    Visst kan även den  som inte tro på Gud tycka att någon ahr ett värde. Däremot tror jag att Gud finns.
  • Sven Erik Johansson
    M C skrev 2012-04-11 07:43:24 följande:
    Så gud har inte skapat allt? Inkonsekvens! Första steget till frihet är att se att där finns saker som säger emot din tro.

Nej, inte inkonsekvens. Gud är inte den enda kraften/faktorn i universum som jag ser det. OM allt som skedde var i enlighet med Guds primära vilja: Varför skulle man i så fall i bibeln skilja på gott o ont? Då vore ju allt definitionsmässigt gott. Det står också i bibeln "bedröva inte den Helige Ande". OM allt som skedde var Guds primära vilja så hur skulle man kunna bedröva Gud?  Sedan representarar jag i o för sig bara mig själv i diskusionen. Det finns säkert många kristna som inte tror exakt som jag och inte skulle formulera sig exakt som jag.  
Svar på tråden God doesn´t make mistakes