• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Zargenta
    Sarah f skrev 2011-09-08 15:33:16 följande:
    Ja, det är helt sant. Barn utan syndrom är ok att abortera men inte dem med?

Det skulle kunnat vara en intressant diskussion, men TS har inga svar på raka frågor utan hänvisar till länkar som håller med henne. Det ger mig väldigt lite eftersom jag inte ser kopplingen hon baserar hela resonemanget på. När jag ber henne förklara kopplingen säger hon "förstår du verkligen inte" eller "du är okunnig och trångsynt". Det hjälper inte henne att få andra att förstå.  
    Jag tycker bara att det känns trist att familjer med DS och andra funktionsnedsättningar eller handikapp och diagnoser ska ta så illa vid sig om man pratar för en framtid där andra kan "slippa" behöva jobba hårt för att hålla ihop och ta hand om barn som är extra krävande. Det är ju inte de bästa av förutsättningar enligt mig och det är min åsikt. Anser inte att jag är fördomsfull, är inte nazist och är inte ute efter att göra någon illa eller såra någons känslor!

Tycker bara att man kan sträva efter ett bättre sätt att undvika "avvikanden" som är mer till skada än nytta i det stora hela. 
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Roisin Dubh

Det jag inte förstår är varför vi inte kan hålla diskussionen här. Varför diskutera via bloggen? Kopiera hellre in relevant text hit så slipper man hatta fram och tillbaks mellan forum och blogg för att få helheten.

If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Sven Erik Johansson
    Jakkolina skrev 2011-09-08 12:39:24 följande:
    Hitler dödade redan födda och levande personer,hur i hela friden kan du få det till en liknelse med ett foster som ännu inte finns?
    Om fostret existerar inne  i moderns livmoder finns det förståss.
    Födseln är inte att individen på något magiskt sätt blir till precis då.
    Den är bara ett geografiskt platsbyte från innanför livmodern till
    utanför.
  • Sven Erik Johansson
    Jakkolina skrev 2011-09-08 14:49:59 följande:
    Nej och det är därför jag undrar hur man kan jämföra ett foster med en levande människa?

Om ett foster skulle ha samma rättigheter som en levande född människa så hade vi varit tvungna att förbjuda aborter helt o hållet!
    Man kan skilja på juridiska och etiska rättighter i o för sig.
    Jag betraktar foster som levende-för som sagt födseln
    är bara ett skifte av plats från innanför till utanför livmodern-
    och etiskt sett ser jag dem som värdefulla o skyddsvärda.
    Juridiskt sett är jag medveten om att det är tex fri abort tom
    vecka 18 och är medveten om att det är politiskt omöjligt
    att göra någon mer betydande ändring i det inom överskådlig
    framtid. DÄREMOT finns ju inget som hindrar att just för
    att foster är skyddsvärda arbetar man hårt för att förebygga
    aborter o få ner siffrorna.
  • liag
    Zargenta skrev 2011-09-08 15:38:45 följande:
    Jag tycker bara att det känns trist att familjer med DS och andra funktionsnedsättningar eller handikapp och diagnoser ska ta så illa vid sig om man pratar för en framtid där andra kan "slippa" behöva jobba hårt för att hålla ihop och ta hand om barn som är extra krävande. Det är ju inte de bästa av förutsättningar enligt mig och det är min åsikt. Anser inte att jag är fördomsfull, är inte nazist och är inte ute efter att göra någon illa eller såra någons känslor!

Tycker bara att man kan sträva efter ett bättre sätt att undvika "avvikanden" som är mer till skada än nytta i det stora hela. 

Jag tar inte illa vid mig av att du och andra vill göra abort på foster som har DS eller andra funktionshinder.

De jag är mot är de språket du och andra har använt här i tråden som du och andra också har förklarat varför de används.
    Många uppgifter är också felaktiga om DS och tar man upp detta så blir man klassad som känslig DS förälder.

Jag blir exakt lika arg av de som skriver att personer med DS är så söta och gulliga och de är alltid så glada och så är de så musikaliska också som de som skriver att alla med DS har dygnetrunt- hjälp och alla sjukdomar som de också har.

Fast jag har i och för sig sett på ett program på SVT (debatt tror jag det var) där Svenska DS föreningen var med och där ämnet KUB togs upp plus att en vuxen med DS var med som hade tagit illa vid sig att man letade efter hennes handikapp och gjorde abort.
    Så jo de finns de med DS som tar illa vid sig men jag vet också vuxna med DS som inte vill prata om detta för de vill inte bli lessna och de vill leva ett bra liv utan att tänka på vad andra tycker om dem.

Jag själv är överlycklig att jag har ett barn med DS som har fått mig att fatta att allt inte är perfekt och att allt inte är som man tänkt sig och att en person med DS faktiskt kan ge en så otroligt mycket. Och nej det är inte rosenrött hela tiden de är mycket bråk med lansting, skola, kommunen och andra ställen för att få den hjälp vi behöver med olika saker men allt som är roligt med att ha min tjej med DS gör att man orkar och orkar massor mer.  

Jag har just läst en artikel i Expressen om en mamma som har en pojke med DS som hade ett jätte svårt hjärtfel.
    Jag kan förstå att många skulle göra abort på ett sådant foster men jag vill att ni läser vad mamman nu känner och vill förmedla. http://www.expressen.se/1.2552875  

• mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-08 15:48:42 följande:
    Det jag inte förstår är varför vi inte kan hålla diskussionen här. Varför diskutera via bloggen? Kopiera hellre in relevant text hit så slipper man hatta fram och tillbaks mellan forum och blogg för att få helheten.
    Jag har hållit frågan här. Men min frågeställning kommer bort ideligen och annat kommer istället. Med bloggen står allt kvar i sin helhet. Därför länkade jag inlägget här.

Jag frågade: OM lagen kränker redan existerande personer med DS?

Vi säger att testet hade funnits för Aspergers Syndrom.  Men inte DS. Då ha jag frågat likadant.

Fanns det en möjlighet att redan existerande personer med AS hade känt sig ifrågasatta av lagen?
    Att det fanns en möjlighet känna att samhället har minskat värdet på dom för att riktade tester finns.

Fosterdiagnostiken bör ju vara ett medel för att förhindra lidande.

Vad hade ni svarat då??

Jag bad er syna lagen.. Om det verkligen fanns någonting i den som kan kränka.
    Jag bad om en diskussion om det. Om nuet om eventuella risker i framtiden.
    Jag bad er utgår från dom personer med DS. Att tänka lite utanför era egna ramar.
    Vara lite objektiv i tanken..

Jag har motiverat varför jag anser att det kränker redan existerande personer med DS. Motiverat varför jag tycker att funktionshindret har fått en värdesänkning i lagen.. INTE hos er personligen.
    Jag benade upp dom lagar som gör det i mitt tycke. Jag har gett mina åsikter om dom bitarna i den.

Ja, jag tycker det är bra med fri Abort. Ja, jag tycker det är bra med fosterdiagnostik.. till en gräns.
    Den ska väl inte vara gränslös?? Den ska inte vara kränkande. Jag har motiverat i oändlighet. Och Nej, det gäller inte enbart DS men enklast var det att ta eftersom testerna är så riktade mot DS.

Jag kunde ha ställt en annan fråga. Ska vi ha Selektiv fosterdiagnostik?
    För och emot motiveringar. tack! DÅ hade det som avhandlats här sen start varit relevant till min frågeställning.

Är frågeställningarna för svåra?
  • mammatill5
    mammatill5 skrev 2011-09-08 17:29:56 följande:
    För och emot motiveringar. tack! DÅ hade det som avhandlats här sen start varit relevant ' till min frågeställning.

' Till den frågeställningen.
  • Sarah f
    För och emot motiveringar. tack! DÅ hade det som avhandlats här sen start varit relevant till min frågeställning.

Vad är selektiv fosterdiagnostik? Hur kan den vara allmän när vissa saker inte går att diagnosticera via de verktyg vi har idag?

Man får ett svar på ALLA diagnoser man kan testa för.

DU vill ha selektiv diagnostik genom att utesluta DS. År din selektivitet den som är rätt?    
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-08 16:33:07 följande:
    Man kan skilja på juridiska och etiska rättighter i o för sig.
    Jag betraktar foster som levende-för som sagt födseln
    är bara ett skifte av plats från innanför till utanför livmodern-
    och etiskt sett ser jag dem som värdefulla o skyddsvärda.
    Juridiskt sett är jag medveten om att det är tex fri abort tom
    vecka 18 och är medveten om att det är politiskt omöjligt
    att göra någon mer betydande ändring i det inom överskådlig
    framtid. DÄREMOT finns ju inget som hindrar att just för
    att foster är skyddsvärda arbetar man hårt för att förebygga
    aborter o få ner siffrorna.
    Nu tror jag äntligen att alla vet det eftersom det är exakt vad du skriver gång på gång.
  • Sarah f
    .

Jag bad er syna lagen.. Om det verkligen fanns någonting i den som kan kränka.
    Jag bad om en diskussion om det. Om nuet om eventuella risker i framtiden.
    Jag bad er utgår från dom personer med DS. Att tänka lite utanför era egna ramar.
    Vara lite objektiv i tanken..

När vi svarar på ett sätt som inte motsvarar dina önskemål, talar du om att vi är rigida och rädda. Vill du ha ett svar på vad vi tycker eller inte?

Är mina frågor för svåra?  
Svar på tråden God doesn´t make mistakes