• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-08 12:05:37 följande:
    Hej Alla!
    Jag har försökt att förklara i inlägget som jag länkar till varför jag anser att DS personer kränks iom dagens selektiva Fosterdiagnostik. Varför den inte är befogad i mitt tycke. Att det finns en värdesänkning.. osv... Jag har benat upp vissa lagar och försökt förklara mitt ställningstagande i just denna fråga.

Har också tagit upp några argument från er som exempel på någonting som inte höll som just argument hos mig.
    Även om jag inte ville gå in på just dom argumenten från början. Lite om fördomar.
    Har skrivit ett förtydligande idag i inlägget. Om någon har läst det tidigare så får dom gärna gå in och läsa igen just tillägget.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/07/vi-for.../

Sköt om er! {#emotions_dlg.flower}

Sirpa
    Hitler dödade redan födda och levande personer,hur i hela friden kan du få det till en liknelse med ett foster som ännu inte finns?
  • Zargenta
    Jakkolina skrev 2011-09-08 12:39:24 följande:
    Hitler dödade redan födda och levande personer,hur i hela friden kan du få det till en liknelse med ett foster som ännu inte finns?
    Det handlar ju om synen man har på foster, deras värde, deras rätt osv. Jag ser tex ett foster som ett foster, inget mer, det är inte ett barn än, det är inte livsdugligt och saknar ett barns värde, därmed ser jag det som "ok" med abort och fosterdiagnostik, det rör inte redan födda och levande personer...
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Jakkolina
    Zargenta skrev 2011-09-08 14:19:48 följande:
    Det handlar ju om synen man har på foster, deras värde, deras rätt osv. Jag ser tex ett foster som ett foster, inget mer, det är inte ett barn än, det är inte livsdugligt och saknar ett barns värde, därmed ser jag det som "ok" med abort och fosterdiagnostik, det rör inte redan födda och levande personer...
    Nej och det är därför jag undrar hur man kan jämföra ett foster med en levande människa?

Om ett foster skulle ha samma rättigheter som en levande född människa så hade vi varit tvungna att förbjuda aborter helt o hållet!
  • Zargenta
    Jakkolina skrev 2011-09-08 14:49:59 följande:
    Nej och det är därför jag undrar hur man kan jämföra ett foster med en levande människa?

Om ett foster skulle ha samma rättigheter som en levande född människa så hade vi varit tvungna att förbjuda aborter helt o hållet!
    Men det är det jag försökte förklara, hon ser ju inte på samma sätt som "du och jag", hon lägger ett mänskligt värde på ett foster, alla kan ju inte vara av samma åsikt :) Men det som är lite lustigt är just att hon inte motsätter sig vanliga aborter men abort på foster med just specifikt DS. 
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-08 12:05:37 följande:
    Hej Alla!
    Jag har försökt att förklara i inlägget som jag länkar till varför jag anser att DS personer kränks iom dagens selektiva Fosterdiagnostik. Varför den inte är befogad i mitt tycke. Att det finns en värdesänkning.. osv... Jag har benat upp vissa lagar och försökt förklara mitt ställningstagande i just denna fråga.

Har också tagit upp några argument från er som exempel på någonting som inte höll som just argument hos mig.
    Även om jag inte ville gå in på just dom argumenten från början. Lite om fördomar.
    Har skrivit ett förtydligande idag i inlägget. Om någon har läst det tidigare så får dom gärna gå in och läsa igen just tillägget.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/07/vi-for.../

Sköt om er! {#emotions_dlg.flower}

Sirpa
    Jag vidhåller att du inte benat upp någonting. Jag har inte sett en enda förklaring på hur nu levande personer kränks av en diagnosmetod. Att du skriver samma sak flera gånger bidrar inte till ökad tydlighet.
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f
    Zargenta skrev 2011-09-08 14:54:44 följande:
    Men det är det jag försökte förklara, hon ser ju inte på samma sätt som "du och jag", hon lägger ett mänskligt värde på ett foster, alla kan ju inte vara av samma åsikt :) Men det som är lite lustigt är just att hon inte motsätter sig vanliga aborter men abort på foster med just specifikt DS. 

Om du med "hon" menar TS, så lägger hon faktiskt bara värde på just foster med DS, inte andra.
  • Zargenta
    Sarah f skrev 2011-09-08 15:17:39 följande:
    Om du med "hon" menar TS, så lägger hon faktiskt bara värde på just foster med DS, inte andra.
    Ja, det var TS jag syftar till, att hon bara sätter värde på DS foster eftersom hon är för fri abort av friska foster och abort av alla foster egentligen, så länge man inte testat efter DS specifikt
  • Sarah f
    Zargenta skrev 2011-09-08 15:18:51 följande:
    Ja, det var TS jag syftar till, att hon bara sätter värde på DS foster eftersom hon är för fri abort av friska foster och abort av alla foster egentligen, så länge man inte testat efter DS specifikt

Det är ju en lustig tankekullerbytta, att man ska värna om DS-foster men inte andra.
  • Zargenta
    Sarah f skrev 2011-09-08 15:19:43 följande:
    Det är ju en lustig tankekullerbytta, att man ska värna om DS-foster men inte andra.
    Jo men det är ju därför det är så svårt att förstå hennes upprördhet och förmåga att tillämpa kränkning på individer med DS. Alla människor borde vara kränkta egentligen!
  • Sarah f
    Zargenta skrev 2011-09-08 15:28:54 följande:
    Jo men det är ju därför det är så svårt att förstå hennes upprördhet och förmåga att tillämpa kränkning på individer med DS. Alla människor borde vara kränkta egentligen!
    Ja, det är helt sant. Barn utan syndrom är ok att abortera men inte dem med?

Det skulle kunnat vara en intressant diskussion, men TS har inga svar på raka frågor utan hänvisar till länkar som håller med henne. Det ger mig väldigt lite eftersom jag inte ser kopplingen hon baserar hela resonemanget på. När jag ber henne förklara kopplingen säger hon "förstår du verkligen inte" eller "du är okunnig och trångsynt". Det hjälper inte henne att få andra att förstå.  
Svar på tråden God doesn´t make mistakes