• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sven Erik Johansson
    A von B skrev 2011-09-07 14:32:11 följande:
    Jaha du men då är det ju egentligen hela abortgrejen du är emot. Alltså även den som drabbar friska foster.

Såhär är det va, om man inte kan få människor att välja det man själv tycker på frivillig väg, utan man måste försöka tvinga dem, dra in deras förmåner, styra dem genom att utesluta information etc, då har man helt enkelt inte en bra idé som man argumenterar för på ett vinnande sätt. Och just den här abort/DS-frågan är en sån fråga. Folk VILL abortera downsfoster. Hemskt eller inte, deal with it. Uppenbarligen lyckas inte kampanjerna med att få folk att gilla DS-barn lika mycket som vanliga barn. Varför är det så? Varför vill föräldrar inte ha ett DS-barn lika gärna som ett vanligt barn? Kan det kanske ha med den ökade risken för skiljsmässa att göra? Eller den höga sannolikheten att de kommer få begrava sitt barn när han/hon dör i 40årsåldern? Eller något annat? Men rätt väg är inte att tvinga på människor sin ideologi genom att försämra deras mödravård.
    Jag har inte diskuterat de frågorna alls du nämner i slutet av inlägget. Jag diskuterar attityder och
    etik och gläds åt ju fler som har/får de värderingarna att även Downs-drabbade fosters liv
    är skyddsvärda. Jag har inte deltagit i diskusisonen om förmåner , information, tester osv osv.
  • pussar o kramar
    Roisin Dubh skrev 2011-09-07 12:55:32 följande:
    Nu blev jag också nyfiken. Skrattande

En annan sak jag blev nyfiken på efter allt snack om IQ är hur många vuxna personer med DS som är myndiga? Får man lov att rösta och sköta sin ekonomi osv själv när man har DS med lindrigare utvecklingsstörning?
    Alla i Sverige blir myndiga när det är 18 år, både dem med utvecklingsstörning och dem utan.
  • oOOo  oOOo
    pussar o kramar skrev 2011-09-07 15:03:57 följande:
    Alla i Sverige blir myndiga när det är 18 år, både dem med utvecklingsstörning och dem utan.
    Många med utvecklingsstörningar hamnar dock under förvaltarskap. Men de har kvar sin rösträtt.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-09-07 15:08:24 följande:
    Många med utvecklingsstörningar hamnar dock under förvaltarskap. Men de har kvar sin rösträtt.
    Och en del utan utvecklingsstörning hamnar också under förvaltarskap.
    En kompis till mig har varit spelmissbrukare och det har funnits
    andra problem med i bilden också.Hon har svårt att hantera pengar
    och har stora skulder och har förvaltare.
  • Roisin Dubh
    pussar o kramar skrev 2011-09-07 15:03:57 följande:
    oOOo oOOo skrev 2011-09-07 15:08:24 följande:
    Aha, tack för svar. Glad

Jag har jobbat med personer med förvärvade hjärnskador och vet att man kan få förvaltare och god man men jag är inte så insatt i hur det ligger till med att vara myndig. Tydligen avskaffades vuxen omyndighet 1989 och ersattes med förvaltarskap (Wikipedia).
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • anne h
    Sarah f skrev 2011-09-07 07:34:11 följande:
    Med din retorik är det inte konstigt att du känner dig kränkt, kan jag bara tillägga.
    Läs om, läs rätt. 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Zargenta skrev 2011-09-07 09:44:02 följande:

Men återigen, hoppas jag att forskning kan "rätta till" de skador och problem som sitter i våra DNA redan i livmodern så att ingen behöver bli sjuk i någon sjukdom som påverkar livet man vill leva.   
    Känns som om det vore bättre att kunna åtgärda det före det ens blir ett embryo i livmodern.. Finns det ingen chans till det? (Vet ju inte vad det är du/ni bär på o oavsett så skulle jag nog inte fatta särdeles mycket av det utan att sätta mig och läsa en hel massa litteratur om det då jag inte är läkare e.dyl )
  • anne h
    Roisin Dubh skrev 2011-09-07 12:55:32 följande:
    Nu blev jag också nyfiken. Skrattande

En annan sak jag blev nyfiken på efter allt snack om IQ är hur många vuxna personer med DS som är myndiga? Får man lov att rösta och sköta sin ekonomi osv själv när man har DS med lindrigare utvecklingsstörning?
    Alla blir myndiga vid 18 års ålder i Sverige. Utan undantag. Alla får alltså också rösta. Därför är det viktigt att diskutera vad man faktiskt röstar på, varför och hur det påverkar.

Ekonomi:
    En del behöver god man, andra inte. De jag känner som har lindrig utv st har inte god man (även om någon av dem kanske skulle behöva det, jag har dock inte tillräcklig insyn i deras situation för att veta hur det går för dem fullt ut.. men några andra utan utv st som jag känner borde definitivt ha det!) 
  • Zargenta
    anne h skrev 2011-09-07 17:54:29 följande:
    Känns som om det vore bättre att kunna åtgärda det före det ens blir ett embryo i livmodern.. Finns det ingen chans till det? (Vet ju inte vad det är du/ni bär på o oavsett så skulle jag nog inte fatta särdeles mycket av det utan att sätta mig och läsa en hel massa litteratur om det då jag inte är läkare e.dyl )
    Preimplantativ diagnostik är tyvärr inte lättillgängligt idag, endast KS i Solna som sköter detta... Sen är det också jobbigt om man måste planera allt i sin vardag till det yttersta med att göra dessa IVF-behandlingar som det innebär!

Men för mig hade det varit att föredra, ja absolut, men att säga att hela Sverige och världen ska göra preimplantativ diagnostik är lite långsökt och jag vet inte om allt går att "testa" på embryon innan de blir införda i kvinnan... Jag tycker inte att abort är något trevligt och mysigt alternativ men det är det enda "botemedlet" vi har mot oönskade sjukdomar när graviditeten väl uppstått!
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • mammatill5

Hej Alla!
    Jag har försökt att förklara i inlägget som jag länkar till varför jag anser att DS personer kränks iom dagens selektiva Fosterdiagnostik. Varför den inte är befogad i mitt tycke. Att det finns en värdesänkning.. osv... Jag har benat upp vissa lagar och försökt förklara mitt ställningstagande i just denna fråga.

Har också tagit upp några argument från er som exempel på någonting som inte höll som just argument hos mig.
    Även om jag inte ville gå in på just dom argumenten från början. Lite om fördomar.
    Har skrivit ett förtydligande idag i inlägget. Om någon har läst det tidigare så får dom gärna gå in och läsa igen just tillägget.

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/07/vi-fordummar-oss-sjalva/

Sköt om er! {#emotions_dlg.flower}

Sirpa

Svar på tråden God doesn´t make mistakes