• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-09 08:17:43 följande:
    liag skrev 2011-09-09 07:46:36 följande:
    TS har inte skrivit på FL på massor av år.
    Jag håller inte med TS i de hon skriver och   2. jag förstår inte heller vad hon vill med allt hon skriver men att säga att anne h och TS skriver lika tycker jag inte är korret.  
    1 och 2...Du har just svarat på en av mina frågor. TACK!

(Jag kunde inte låta bli att gå in trots att jag gick ur denna diskussion. Även du omedvetet svarade på en av mina frågeställningar så kände jag att jag måste fasiken logga in och säga det och tacka)
    Så då menar du att vuxna med ds mår mycket bättre om det föds flera med ds.?

Vilken logik du har!
  • Sarah f
    Grätchen skrev 2011-09-09 00:56:24 följande:
    Det är väl ingen som förnekar det du säger?
    De barn med DS, utv störning etc som föds har samma värde som alla andra barn. Självklart.

Fosterscreening har inte med detta att göra. Det finns och det används. På foster och inte på barn.
    På inget sätt kränker det barn som lever och har DS.
    Antingen är man för fri abort eller ej.

Mycket väl talat.

TS talar om objektivitet, det skulle inte skada med en aning objektivitet hos henne själv.   
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Aoife
    Roisin Dubh skrev 2011-09-09 01:28:35 följande:
    TS har skrivit svart på vitt att hon tror att de här som har andra åsikter än hennes har dåligt samvete.
    Jag tror att diskussionen hamnar snett om det antas att alla som inte tänker på ett visst sätt har dåligt samvete.
    Det här är en viktig diskussion i sig men fokus ska inte ligga på individnivå utan på samhällsnivå.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • anne h
    Grätchen skrev 2011-09-09 02:08:02 följande:
    Jag har inte sagt att jag skulle göra abort

Men du har rätt, jag klumpar ihop dig med TS. Förmodligen att jag har läst trådar sedan x antal år tillbaka där du och hon skriver.
    jag tror faktiskt inte att jag skrivit i samma trådar som TS särdeles ofta.. har knappt ens sett till henne här på mycket länge, så jag förstår inte vilka trådar du refererar till
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Jakkolina skrev 2011-09-09 08:23:47 följande:
    Tycker jag också,speciellt när du ska förklara för min kusin varför hon ska sätta ett ds barn till världen när hon redan har två autistiska barn!!
    var och när har jag sagt att hon måste göra det?
  • anne h
    Jag håller inte med TS i de hon skriver och jag förstår inte heller vad hon vill med allt hon skriver men att säga att anne h och TS skriver lika tycker jag inte är korret.  
    där ser man, jag ska läsa alla inlägg innan jag börjar svara i en tråd.
    Hade en känsla av att jag inte sett till henne här på länge.. men hur länge har jag inte en aning om eftersom folk kommer och går lite hur som helst
  • Sven Erik Johansson
    Jakkolina skrev 2011-09-08 22:00:15 följande:
    Ett foser har inga rättigheter och det är för aöötid mamman som avgör om det ska få utvecklas till ett fullgånget barn.

Du kan inte flytta ett foster vid den tidpunkten man gör kubb test till ett liv utanför livmodern och tror att det ska fungera
    1) Man kan gå in mycket djupt i en diskussion om vad ordet rättigheter egentligen innebär.
    Ordet kan användas på olika sätt. Juridiskt är det förståss så i Sverige att speciellt tillstånd för abort
    inte behövs tom vecka 18. Det hindrar dock inte att man kan tillskriva ett foster etiska rättigheter
    som i o för sig inte är tvingande för kvinnan. SAHRA F skrev att alla nog nu förstått min ståndpunkt där
    men det känns som jag åter måste säga det. Man kan arbeta för att aborter ska undvikas även
    om lagen inte stoppar dem och även om det inte är med tvingande medel.

2) Det har jag inte påstått heller
  • Roisin Dubh
    Grätchen skrev 2011-09-09 02:08:02 följande:
    Men du har rätt, jag klumpar ihop dig med TS. Förmodligen att jag har läst trådar sedan x antal år tillbaka där du och hon skriver.
    Kan det vara så att du förväxlar TS med en annan mamma till en dotter med DS som brukade diskutera såna här frågor? Jag minns inte vad hon hette tyvärr men jag kommer ihåg att hon också brukade lägga in bilder på sin dotter i samband med debatt.

Jag tycker inte att anne h och mammatill5 kan klumpas ihop. De kanske delar flera åsikter här men inte allt och de diskuterar framför allt inte på samma sätt.
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-09 08:17:43 följande:
    Jag håller inte med TS i de hon skriver och   2. jag förstår inte heller vad hon vill med allt hon skriver men att säga att anne h och TS skriver lika tycker jag inte är korret.  
    1 och 2...Du har just svarat på en av mina frågor. TACK!

(Jag kunde inte låta bli att gå in trots att jag gick ur denna diskussion. Även du omedvetet svarade på en av mina frågeställningar så kände jag att jag måste fasiken logga in och säga det och tacka)
    Så du menar att det rätta svaret på din frågeställning var så simpelt som "det finns dem som är vuxna som har DS som tycker det är väldigt jobbigt att man letar efter deras handikapp på ej födda barn"?

Vem har ens förnekat detta?

Du kunde besparat dig mycket möda och besvär att få fram den lilla biten genom att bara ställa frågan "tror ni det finns vuxna personer med DS som känner sig kränkta?" och hoppat över allt annat omkringflum på vägen dit. Om det endast var detta du ville ha svar på.

Åter igen...

Ja, det finns säkerligen personer med DS som tycker det är jobbigt med tanken på fosterdiagnostik kring sin diagnos och vetskapen att folk gör abort.

Nöjd?
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Sarah f

Läste senaste inlägget på TS blogg, där hon vill separera levande personer med DS  från abort och fosterdiagnostik i frågeställningen. Det är exakt vad vi försöker göra, vad jag förstår. Problemet är att hon menar att lagen kopplar levande personer till de som inte ännu är födda,  ts förmår inte göra en distinktion däremellan. Ett foster med Ds är en person med DS. I detta fall överlappar diskussionen om abort i allmänhet den om DS, men det

Hon menar att det inte har med kvinnans rätt till sin egen kropp, det är inte en fråga för abortdiskussionen utan helt separat en fråga för  människor med DS. 

Lagen ger oss rätt att ta reda på fakta om våra foster, men efterom vi har trubbiga diagnosverktyg så kan endast ett fåtal förändringar och infektioner fastställas. Vilken är då önskvärd riktning att gå; arbeta fram fler screeningsmöjligheter eller överge hela förfarandet?

Jag funderar också på hur möjligheten till KUBB-test och abort i övrigt presenteras för personer med Downs, i den mån man presenterar och personen inte hittar information själv. (Beror givetvis på ålder och om man har en utvecklingsstörning eller inte)

Kan någon med personlig erfarenhet berätta om det?     

Alla som generaliserar är idioter.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes