• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Roisin Dubh
    anne h skrev 2011-09-09 00:43:47 följande:
    Men folk (inte alla, men väldigt många) som diskuterar här har sin åsikt fix och färdig, det spelar ingen roll vad man säger, de lyssnar oavsett inte då de har rätt, även om det är fel så HAR de rätt i sina ögon. Även gamla fördomar är "sanning" för dem.

Det spelar ingen roll hur många gånger man säger att de allra flesta personer med DS faktiskt lever bra liv, att de njuter av att få leva, att de faktiskt väldigt ofta klarar väldigt mycket helt själva. "bevisa det!" vrålas det genast. "Visa mig EN person som..."  osv

Det spelar ingen roll hur många gånger man säger att personer med utv st faktiskt också är personer med känslor och tankar, de ska sorteras bort, genast, de är inget värda, de kostar bara en massa skattepengar, sådana som de själva aldrig dragit in en krona av -eller har de? Vad säger att de inte arbetar/kommer förvärvsarbeta, senare i livet? 

Hur får man dessa att förstå att det faktiskt finns en annan verklighet än den som de lever i? Att det finns inte bara två sidor av det hela utan många!?? Är det ens lönt att försöka förklara för dem som inte vill förstå? 

Men å andra sidan; är det jag som har fel? Är det jag som har rosafärgade glasögon? Varför fattar jag inte att personer med DS inte klarar sig själv, inte ens kan torka sig själv??
    Så är det tyvärr i samhället gällande mycket och det kommer man nog aldrig riktigt helt ifrån. Men man får ju inte ge upp att försöka. Någonting har ju trots allt hänt de senaste decennierna, eller hur?
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Grätchen
    anne h skrev 2011-09-09 00:43:47 följande:
    Men folk (inte alla, men väldigt många) som diskuterar här har sin åsikt fix och färdig, det spelar ingen roll vad man säger, de lyssnar oavsett inte då de har rätt, även om det är fel så HAR de rätt i sina ögon. Även gamla fördomar är "sanning" för dem.

Det spelar ingen roll hur många gånger man säger att de allra flesta personer med DS faktiskt lever bra liv, att de njuter av att få leva, att de faktiskt väldigt ofta klarar väldigt mycket helt själva. "bevisa det!" vrålas det genast. "Visa mig EN person som..."  osv

Det spelar ingen roll hur många gånger man säger att personer med utv st faktiskt också är personer med känslor och tankar, de ska sorteras bort, genast, de är inget värda, de kostar bara en massa skattepengar, sådana som de själva aldrig dragit in en krona av -eller har de? Vad säger att de inte arbetar/kommer förvärvsarbeta, senare i livet? 

Hur får man dessa att förstå att det faktiskt finns en annan verklighet än den som de lever i? Att det finns inte bara två sidor av det hela utan många!?? Är det ens lönt att försöka förklara för dem som inte vill förstå? 

Men å andra sidan; är det jag som har fel? Är det jag som har rosafärgade glasögon? Varför fattar jag inte att personer med DS inte klarar sig själv, inte ens kan torka sig själv??
    Det är väl ingen som förnekar det du säger?
    De barn med DS, utv störning etc som föds har samma värde som alla andra barn. Självklart.

Fosterscreening har inte med detta att göra. Det finns och det används. På foster och inte på barn.
    På inget sätt kränker det barn som lever och har DS.
    Antingen är man för fri abort eller ej.
  • Grätchen
    anne h skrev 2011-09-09 00:47:59 följande:
    det vore väldigt intressant att få träffa några av er här IRL, få se er i ögonen när ni säger alla dessa saker.  Är ni lika aggressiva då? Lika säkra på era sanningar?
    Vad vill du få sagt med det?
      Du menar att jag ska förklara för ditt barn att jag är för fri abort oavsett orsak?
  • Roisin Dubh
    anne h skrev 2011-09-09 00:47:59 följande:
    det vore väldigt intressant att få träffa några av er här IRL, få se er i ögonen när ni säger alla dessa saker.  Är ni lika aggressiva då? Lika säkra på era sanningar?
    Jag vet inte om jag uppfattar någon här som aggressiv. Det är en diskussion med många olika åsikter och man är mer eller mindre rak på sak för att få fram sin poäng.

Det jag inte gillar med diskussionen är när man tillskriver andra känslor de inte har. Att man ser saken ur ett annat perspektiv och inte delar TS åsikt betyder inte att man har dåligt samvete, är aggressiv eller har någon annan känsla som fantiserats ihop.
  • anne h
    Grätchen skrev 2011-09-09 00:59:00 följande:
    Vad vill du få sagt med det?
      Du menar att jag ska förklara för ditt barn att jag är för fri abort oavsett orsak?
    Läs vad jag skriver.
    Jag sa att JAG skulle tycka det var intressant att träffa vissa IRL, inte att mina barn skulle göra det. 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Grätchen
    anne h skrev 2011-09-09 01:06:45 följande:
    Läs vad jag skriver.
    Jag sa att JAG skulle tycka det var intressant att träffa vissa IRL, inte att mina barn skulle göra det. 
    Jomenvisst. När vill du ses?
  • Grätchen

Anne, jag upplever det som att du och TS undermedvetet skuldbelägger de som inte delar er åsikt och erfarenhet.
    Det tycker jag är riktigt hemskt.

• anne h
    Grätchen skrev 2011-09-09 01:20:05 följande:
    Anne, jag upplever det som att du och TS undermedvetet skuldbelägger de som inte delar er åsikt och erfarenhet.
    Det tycker jag är riktigt hemskt.
    det tycker jag är tråkigt att du känner så.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Roisin Dubh
    anne h skrev 2011-09-09 01:24:29 följande:
    det tycker jag är tråkigt att du känner så.
    TS har skrivit svart på vitt att hon tror att de här som har andra åsikter än hennes har dåligt samvete.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-08 22:27:19 följande:
    Min fråga utmanar ert samvete rejält. Jag ser att någras försvarsmekanismer slår igång med full kraft.

...

Den poängen vill ni inte riskera att planteras inom er.. inte ens det minsta lilla. För ni vet ju att samvetet är en grym jävel att tampas med.

...

Hade man en genuin känsla inom sig.. Samvetet igen. Då hade man nog kunnat ta den här diskussionen.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes