• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Genghis

Om det är någon som ifrågasätter människovärdet hos de med DS är det väl den som jämför fosterdiagnostik med rasbiologi. Människor med DS är knappast en annan ras än andra.

• Roisin Dubh
    giftgrodan skrev 2011-09-01 18:07:15 följande:
    Fast själv drar du ju in din dotter = en enstaka individ, i diskussionen. Det blir lite märkligt när du sedan inte tillåter den andra sidan att tala om enstaka individer?

Till syvende och sist är det ju enstaka individers val om abort frågan om screening handlar om, eller hur? Samhällets syn är ju summan av alla individers syn, kan man säga.
    Tänkte precis skriva det men du har redan gjort det så jag nöjer mig med att hålla med.
  • Lenora
    mammatill5 skrev 2011-09-01 18:51:44 följande:
    Ja, när det är på den nivån så händer det ju att jag gör det. Jag har hela tiden sagt tydligt att jag inte vill blanda in.. Men några håller sig envist kvar.. Påför mig åsikter som jag inte har yttrat...
    Dom anklagar mig för det ena än det andra på individplan i inlägg efter inlägg... fast jag säger att jag inte vill kritisera någons personliga val.

Det är viktigt att diskutera om fosterdiagnostiken utmanar värdet av människan. Därför har jag gett exempel på hur jag ser det.. Därav ord som kränkning och olika värde.
    Där har du faktiskt en poäng och det är viktigt att ha i åtanke, även om jag själv ser fosterdiagnosiken som väldigt viktig och fördelarna överväger de eventuella nackdelar som kan komma med det. Att diskutera det hela hjälper oss i alla fall att fortsätta att använda forskningen på ett bra sätt.

Även om ditt inlägg i din blogg var både provocerande och kanske lite osmaklig så har du åtminstone lyckats att engagera många människor i ämnet, vilket är positivt. 
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-09-01 18:51:44 följande:
    Ja, när det är på den nivån så händer det ju att jag gör det. Jag har hela tiden sagt tydligt att jag inte vill blanda in.. Men några håller sig envist kvar.. Påför mig åsikter som jag inte har yttrat...
    Dom anklagar mig för det ena än det andra på individplan i inlägg efter inlägg... fast jag säger att jag inte vill kritisera någons personliga val.

Det är viktigt att diskutera om fosterdiagnostiken utmanar värdet av människan. Därför har jag gett exempel på hur jag ser det.. Därav ord som kränkning och olika värde.
    Du anser att selektiv fosterdiagnostik är fel, men vill ändå inte kritisera någons personliga val?

Det är detta, jag och många andra inte får ihop. Det är ju därför vi ifrågasätter eller frågar om. Inte för att vara elaka, utan för att vi inte får ihop det. Visst kan man - som du - välja att kritisera bara den ena halvan av en beslutskedja och inte den andra, det är helt OK. Men det blir inte logiskt och det är således svårare att nå ut till andra och få andra att förstå.  
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 16:28:42 följande:
    Hoppas du blir fri från rökningen nån gång. Jag har en flickvän som röker
    och eftersom jag älskar henne blir jag lika ledsen varje gång jag ser henne
    tända en cigarett.
    Ok, du fattade inte att jag svarade på att de svältande på Jamaica är glada.
  • Roisin Dubh
    Wynn88 skrev 2011-09-01 18:09:57 följande:
    Jag tycker också att detta är tydligt att klargöra. Lite känns det som den "fega" vägen ut - att skylla på samhället och inte på föräldrarna, för att man *egentligen* tycker att deras val är fel men kanske inte vill stöta sig med någon i ens omgivning?
    Precis den känslan får jag av den här debatten.

Särskilt efter det att TS skrev följande:
    mammatill5 skrev 2011-09-01 17:57:19 följande:
    Ok. Jag är alltså ett hot mot dom individerna som vill ta tester för att ev kunna göra en selektiv abort baserat på vad dom hittat.

Då måste dom individerna vara ett hot mot min åsikt? Eller hur?
  • oOOo  oOOo
    Wynn88 skrev 2011-09-01 18:40:40 följande:
    Det klart att det GÅR, men problemet är att det är högst subjektivt vad som är "moraliskt förkastligt". (Jag skrev vad JAG ansåg). 
    Då låter det ju som du vill ha en lag
    Wynn88 skrev 2011-09-01 18:40:40 följande:
    Dessutom skulle det bli en rätt tandlös lag, svår att efterleva.
    Det är däremot ett bra argument.
  • Sarah f

Det har knappast varit lättare någon gång i människans historia att leva med funktionshinder, så jag tror inte att debatten och inställningen hos omvärlden är så bedrövlig som anförs här. Att man får lov att välja sin egen väg tror jag medger att attityderna mjuknar snarare än hårdnar.

• Roisin Dubh
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 18:30:02 följande:
    Ibland finns inte realistiska politiska möjligheter och dessutom
    kan det ibland finnas vissa fördelar med att jobba på andra fronter
    o påverka värderingar mer än att lagstifta.
    Bingo!
  • Wynn88
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 19:11:09 följande:
    Precis den känslan får jag av den här debatten.

Särskilt efter det att TS skrev följande:
    mammatill5 skrev 2011-09-01 17:57:19 följande:
    Ok. Jag är alltså ett hot mot dom individerna som vill ta tester för att ev kunna göra en selektiv abort baserat på vad dom hittat.

Då måste dom individerna vara ett hot mot min åsikt? Eller hur?
    Precis! Problemet med TS argument, är ju att man lika gärna kan "vända" på det. Det är ju inte screeningen som tar bort "oönskade" foster, utan föräldrarnas (mammans) senare val. Man skulle lika gärna kunna säga att screening är OK (så att blivande DS-föräldrar är mer förberedda), men inte att abortera pga DS. Men då är vi inne och tallar på aborträtten igen, vilket TS inte vill göra

MEN pga detta, blir det tankevurpa på tankevurpa. Det är inte screeningen som är problemet. Tvärtom kan den upptäcka vissa svåra skador (t ex Trisomi 13 och 18) som är allt annat än önskvärda. Något som TS t om har erkänt!
    Det är alltså hur screeningen används som här problemet - dvs föräldrarnas ev. beslut om abort! 
Svar på tråden God doesn´t make mistakes