• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Aoife
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 19:26:42 följande:
    Exakt.

Andra föräldrars personliga val av abort kan aldrig vara ett hot mot levande barn. Vare sig utvecklingsstörda eller "normalstörda". Det är ingen som tvingar någon att abortera ett barn med DS. Inte i det moderna samhälle vi lever i.
    Här håller jag med dig. Det handlar om personliga val utifrån personliga förutsättningar.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 19:38:19 följande:
    Varför är det så förbannat svårt att förstå och få ihop.. att jag INTE vill ge mig in och kritisera någons personliga val här. Jag vill inte ner på den nivån. Ja, jag vill diskutera den ena halvan. Det är inte ett feg väg ut och jag är definitivt inte rädd för att stöta mig med någon.

Är det svårt att förstå just för att ni själva vill gå ner på individplan? Det är där ni vill ha denna tråd.

Ni andra drar er inte för att ge exempel på olika individer.(Den återstående halvan). Roisin nämnde att hon vet några här som har gjort selektiv Abort.. DS," Dom kan bli djupt sårade av denna diskussion" Andra har gett andra exempel.
    "Dom kan bli djupt sårade av denna diskussion" är inte något jag skrivit så sätt inga citattecken där. Det enda jag påpekade var att även den andra sidan av debatten är individer och om syftet med debatten är att få dessa att lyssna är det helt fel metod att dra paralleller med nazism. Få vägrar ta till sig något när de känner sig anklagade.

Det hela började med att du själv startade denna tråd på ett individuellt plan. Du lägger upp foto på din dotter och refererar till henne i samband med att du försöker föra debatten på samhällsnivå. Hur tänker du då? Det kan inte bli mer personligt.

Du skriver gång på gång att du inte VILL gå ner på individnivå och kritisera enskilda människors beslut. Men det går inte att förneka att den här diskussionen faktiskt bygger på enskilda indivders val. Så länge det inte är staten som beslutar om individers abort. Därför blir hela resonemanget ologiskt.
  • mammatill5
    Lavish skrev 2011-09-01 19:46:06 följande:
    Men om du vill förbjuda fosterdiagnostik som identifierar foster med DS så måste du ju också vara beredd att möta alla upptänkliga situationer som det kan orsaka?

Annars kan vi ju alla tycka att det är myspys att förbjuda all abort om man sen inte är beredd att ta diskussionen om unga våldtagna gravida, socioekonomisk misär och illegala aborter utan tycker det är oviktigt för frågan.
    Just nu vill jag lämna den aspekten på fosterdiagnostik. Jag tycker inte det är nödvändigt att gå in och kritisera någons högs personliga val. Det gör jag av respekt.  Det går att föra en diskussion( Fast kanske inte här på FL)  om detta.

Jag är för fri abort! Den vanliga alltså som inte innefattar tester som ger då en selektiv Abort,
    Jag är för en viss sorts fosterdiagnostik.
    Sarah f skrev 2011-09-01 19:44:23 följande:
    Vilken sort är ok? i vilket syfte?
    Ultraljud för att se om det finns allvarliga skador som gör att en fortsatt graviditet inte är lämpligt av hänsyn till föräldern.

Om det finns indikationer att någonting är mycket fel. Där det bör göras en utredande undersökning. Där risken finns i att inte veta.
  • Aoife
    mammatill5 skrev 2011-09-01 20:07:52 följande:
    Just nu vill jag lämna den aspekten på fosterdiagnostik. Jag tycker inte det är nödvändigt att gå in och kritisera någons högs personliga val. Det gör jag av respekt.  Det går att föra en diskussion( Fast kanske inte här på FL)  om detta.

Jag är för fri abort! Den vanliga alltså som inte innefattar tester som ger då en selektiv Abort,
    Jag är för en viss sorts fosterdiagnostik.
    Sarah f skrev 2011-09-01 19:44:23 följande:
    Vilken sort är ok? i vilket syfte?
    Ultraljud för att se om det finns allvarliga skador som gör att en fortsatt graviditet inte är lämpligt av hänsyn till föräldern.

Om det finns indikationer att någonting är mycket fel. Där det bör göras en utredande undersökning. Där risken finns i att inte veta.
    Jag förstår inte riktigt resonemanget. Du är för fri abort bara man inte gör abort om fostret har DS?
    Fri abort handlar ju om att man har rätten att göra abort oavsett vilka orsaker som anges.
    Varför skulle det vara mindre hemskt, rätt, fel att göra abort p.g.a. fel tidpunkt, fel man osv men inte p.g.a. DS eller andra typer av fosterskador?
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Wynn88
    Ja viss sorts fosterdiagnostik är fel i mitt tycke.

Varför är det så förbannat svårt att förstå och få ihop.. att jag INTE vill ge mig in och kritisera någons personliga val här. Jag vill inte ner på den nivån. Ja, jag vill diskutera den ena halvan. Det är inte ett feg väg ut och jag är definitivt inte rädd för att stöta mig med någon.

Är det svårt att förstå just för att ni själva vill gå ner på individplan? Det är där ni vill ha denna tråd.

Ni andra drar er inte för att ge exempel på olika individer.(Den återstående halvan). Roisin nämnde att hon vet några här som har gjort selektiv Abort.. DS," Dom kan bli djupt sårade av denna diskussion" Andra har gett andra exempel.

Jag undrar om det finns en baktanke hos några att inlägg medvetet missuppfattas..Det finns många "goddag Yxskaft" inlägg. Det tjatas hela tiden om vissa saker. Medvetet påförs falska påståenden på andra. Om och om igen tas Nazifrågan upp (Mycket känsligt och kan ge fart i forumet).. Det kanske är trevligare.. "häftigare" att få en sjujävla explosion här i åsikter och lättare att spy galla över någon..vem det nu än må vara.. Är det att föredra än en saklig och lugn diskussion?
    Hur kan du tro att det finns en baktanke, när MÅNGA andra i den här tråden är lika förbryllade som jag?

• puss
    Ja viss sorts fosterdiagnostik är fel i mitt tycke.

Jag undrar om det finns en baktanke hos några att inlägg medvetet missuppfattas..Det finns många "goddag Yxskaft" inlägg. Det tjatas hela tiden om vissa saker. Medvetet påförs falska påståenden på andra. Om och om igen tas Nazifrågan upp (Mycket känsligt och kan ge fart i forumet).. Det kanske är trevligare.. "häftigare" att få en sjujävla explosion här i åsikter och lättare att spy galla över någon..vem det nu än må vara.. Är det att föredra än en saklig och lugn diskussion?
    nazist grejerna var du den första som tog upp.
    Ät min sidfot
  • Wynn88
    oOOo oOOo skrev 2011-09-01 19:38:20 följande:
    Det är ju trots allt ett alternativ oavsett om du tror på det eller inte.
    Det klart att det är ett alternativ. Abortförbud är också ett alternativ. Dödsstraff också. Diktatur också. Osv.

Det man måste fråga sig, är om vi vill ha det, samt vilka konsekvenser det får. 
  • puss
    mammatill5 skrev 2011-09-01 12:56:35 följande:
    En sak är i alla fall säkert..

En människa med DS skulle aldrig bete sig som du gör. Dom kan bättre Flört
    så skrev du till mig, och jag frågar igen:
    är det då ok att håna folk som inte bergiper bättre? om jag verkligen inte förstår vad du säger, ska du då vara nedlåtande eller ska du försöka förklara?
    eller ska man bara vara trevlig mot vissa, medans det är ok att vara elak mot andra?
    Ät min sidfot
  • puss
    mammatill5 skrev 2011-09-01 20:07:52 följande:
    Just nu vill jag lämna den aspekten på fosterdiagnostik. Jag tycker inte det är nödvändigt att gå in och kritisera någons högs personliga val. Det gör jag av respekt. 
    tjena.
    Ät min sidfot
  • puss
    FrökenUmami skrev 2011-09-01 20:11:55 följande:
    Jag förstår inte riktigt resonemanget. Du är för fri abort bara man inte gör abort om fostret har DS?
    Fri abort handlar ju om att man har rätten att göra abort oavsett vilka orsaker som anges.
    Varför skulle det vara mindre hemskt, rätt, fel att göra abort p.g.a. fel tidpunkt, fel man osv men inte p.g.a. DS eller andra typer av fosterskador?
    ser fram emot svar på den.
    Ät min sidfot
Svar på tråden God doesn´t make mistakes