• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Brünnhilde
    Jakkolina skrev 2011-09-01 13:21:05 följande:
    Nej det gör det inte,men rdom har också kromosomskador som man kan se!
    Sjukdomen grundar sig i ett fel hos mamman,en mutation på en gen som ger sjuka pojkar och friska flickor,något som hennes dotter har ärvt.
    Okej - tänkte väl!
  • Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-01 19:38:19 följande:
    Ja viss sorts fosterdiagnostik är fel i mitt tycke.

Varför är det så förbannat svårt att förstå och få ihop.. att jag INTE vill ge mig in och kritisera någons personliga val här. Jag vill inte ner på den nivån. Ja, jag vill diskutera den ena halvan. Det är inte ett feg väg ut och jag är definitivt inte rädd för att stöta mig med någon.

Är det svårt att förstå just för att ni själva vill gå ner på individplan? Det är där ni vill ha denna tråd.
    Frågan om fosterdiagnostik ÄR en fråga på individnivå. Det är enbart individens val att göra fosterdiagnostik och därefter agera utefter resultatet. Du kan inte säga att du vill diskutera på en annan nivå som öht inte är relevant. 
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Balahir
    Bonanza skrev 2011-08-31 20:30:31 följande:
    TS - om din dotter som vuxen anklagar dig för att hon föddes, hur kommer du känna då? Om hon sörjer att hon aldrig får ha barn, aldrig ett "riktigt" jobb eller universitetsutbildning. Säg att hon märkbart lider av sitt hjärtfel eller bara tycker att hennes liv är jobbigt.

Hur ställer du dig till den risken? Jag förstår självklart att DU inte ser några problem med hennes DS, och hon är ju så liten själv än. Men om hon inte trivs med sitt liv som vuxen? Har du någonsin reflekterat över det?

• mamma till tre busungar
    mammatill5 skrev 2011-09-01 20:07:52 följande:
    Just nu vill jag lämna den aspekten på fosterdiagnostik. Jag tycker inte det är nödvändigt att gå in och kritisera någons högs personliga val. Det gör jag av respekt.  Det går att föra en diskussion( Fast kanske inte här på FL)  om detta.

Jag är för fri abort! Den vanliga alltså som inte innefattar tester som ger då en selektiv Abort,
    Jag är för en viss sorts fosterdiagnostik.
    Sarah f skrev 2011-09-01 19:44:23 följande:
    Vilken sort är ok? i vilket syfte?
    Ultraljud för att se om det finns allvarliga skador som gör att en fortsatt graviditet inte är lämpligt av hänsyn till föräldern.

Om det finns indikationer att någonting är mycket fel. Där det bör göras en utredande undersökning. Där risken finns i att inte veta.
    Men grejen är ju att NUPP och fostervattenprov ger ju svar på om det finns anlag även för ett antal mer allvarliga tillstånd än DS. Så för att hitta dessa måste man använda dessa prov.
  • mamma till tre busungar
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 20:38:08 följande:
    Men grejen är ju att NUPP och fostervattenprov ger ju svar på om det finns anlag även för ett antal mer allvarliga tillstånd än DS. Så för att hitta dessa måste man använda dessa prov.
    Rättar: NUPP ger inga var. Det är en indikator på ökad risk för kromosomrubbning (inte bara DS)
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-09-01 20:20:22 följande:
    Hur kan du tro att det finns en baktanke, när MÅNGA andra i den här tråden är lika förbryllade som jag?
    Ja, det var bara en tanke som slog mig.. Inga andra har haft svårt att förstå vad jag menar tidigare.. Men här förstås det ingenting  =)
  • mammatill5
    puss skrev 2011-09-01 20:21:13 följande:
    nazist grejerna var du den första som tog upp.
    Javisst.. Men ni gjorde det till någonting annat än vad syftet var trots att jag och andra förklarade det.
  • Balahir

TS - om din dotter som vuxen anklagar dig för att hon föddes, hur kommer du känna då? Om hon sörjer att hon aldrig får ha barn, aldrig ett "riktigt" jobb eller universitetsutbildning. Säg att hon märkbart lider av sitt hjärtfel eller bara tycker att hennes liv är jobbigt.

Hur ställer du dig till den risken? Jag förstår självklart att DU inte ser några problem med hennes DS, och hon är ju så liten själv än. Men om hon inte trivs med sitt liv som vuxen? Har du någonsin reflekterat över det?

• mammatill5
    puss skrev 2011-09-01 20:28:52 följande:
    tjena.
    Jo, tjena på dig du!!
  • Aoife
    Balahir skrev 2011-09-01 20:44:27 följande:

Vad är det för fråga?
    Det gäller väl i så fall alla föräldrar oavsett.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes