• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Lea10
    FrökenUmami skrev 2011-09-01 20:45:51 följande:
    Vad är det för fråga?
    Det gäller väl i så fall alla föräldrar oavsett.
    Alla är inte föräldrar till barn som aldrig blir vuxna och självständiga.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 20:05:29 följande:
    "Dom kan bli djupt sårade av denna diskussion" är inte något jag skrivit så sätt inga citattecken där. Det enda jag påpekade var att även den andra sidan av debatten är individer och om syftet med debatten är att få dessa att lyssna är det helt fel metod att dra paralleller med nazism. Få vägrar ta till sig något när de känner sig anklagade.

Det hela började med att du själv startade denna tråd på ett individuellt plan. Du lägger upp foto på din dotter och refererar till henne i samband med att du försöker föra debatten på samhällsnivå. Hur tänker du då? Det kan inte bli mer personligt.

Du skriver gång på gång att du inte VILL gå ner på individnivå och kritisera enskilda människors beslut. Men det går inte att förneka att den här diskussionen faktiskt bygger på enskilda indivders val. Så länge det inte är staten som beslutar om individers abort. Därför blir hela resonemanget ologiskt.
    Nope.. det kan nog inte bli mera personlig.. Mina val kan jag ge ut och försvara och låta er hissa och dissa.... Men ville ta en debatt mera allmänt i detta inlägg Det  går att föra en vettig diskussion om detta utan att blanda alla aspekter av detta.

Men visst kan jag gå in på det "andra planet" och inkludera alla aspekter. Ge er mina tankar om det.

• Aoife
    Lea10 skrev 2011-09-01 20:50:43 följande:
    Alla är inte föräldrar till barn som aldrig blir vuxna och självständiga.
    Det stämmer men alla föräldrar kan ställas inför just den frågan. Då undrar jag hur skulle du svara då?
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-01 20:32:03 följande:
    Frågan om fosterdiagnostik ÄR en fråga på individnivå. Det är enbart individens val att göra fosterdiagnostik och därefter agera utefter resultatet. Du kan inte säga att du vill diskutera på en annan nivå som öht inte är relevant. 
    Man kan tex diskutera om det finns några ekonomiska fördelar, vinster, besparingar, för samhället att ha screening av foster? Med åtföljande selektiv abort. Det är en bra början ju =)

Skrev tidigare...

På 70 talet i USA så kom man fram till att man kunde spara nästan 18 miljarder dollar med att använda abortinriktad fosterdiagnostik mot Downs syndrom..

Har det något samband.. En ev ekonomisk vinst och att det finns specifika prov i Sverige för just DS??
  • Lea10
    FrökenUmami skrev 2011-09-01 20:52:24 följande:
    Det stämmer men alla föräldrar kan ställas inför just den frågan. Då undrar jag hur skulle du svara då?
    Mitt barn lider inte av de åkommorna. Hon har inga hjärtfel, hon bor i en universitetsstad o både jag och sambon är akademiker, hon kommer kunna plugga på universitet om hon vill det när hon är vuxen och kunna försörja sig. Förhoppningsvis kommer hon också kunna bli gravid en dag när hon vill det, annars kan hon få hjälp med det.

Ser ingen koppling mellan ett barn med ds och mitt barn, inte alls de problemen. Mitt barn har alla möjligheter och chanser till att kunna få ett självständigt liv som vuxen.
  • Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-01 20:58:05 följande:
    Man kan tex diskutera om det finns några ekonomiska fördelar, vinster, besparingar, för samhället att ha screening av foster? Med åtföljande selektiv abort. Det är en bra början ju =)
    Att diskutera fosterdiagnostik ur samhällsekonomisk synvinkel är ganska osmakligt i min mening.
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Aoife
    Lea10 skrev 2011-09-01 20:58:25 följande:
    Mitt barn lider inte av de åkommorna. Hon har inga hjärtfel, hon bor i en universitetsstad o både jag och sambon är akademiker, hon kommer kunna plugga på universitet om hon vill det när hon är vuxen och kunna försörja sig. Förhoppningsvis kommer hon också kunna bli gravid en dag när hon vill det, annars kan hon få hjälp med det.

Ser ingen koppling mellan ett barn med ds och mitt barn, inte alls de problemen. Mitt barn har alla möjligheter och chanser till att kunna få ett självständigt liv som vuxen.
    Jag kan absolut se en koppling till möjligheten att som förälder mötas av den frågan oavsett om barnet har ett funktionshinder eller inte.
    Det är rätt många föräldrar som fått den frågan i samband med att deras barn drabbats av t.ex en depression och det är tyvärr inget som en universitetsutbildning råder bot på.
    Så hur skulle du bemöta den frågan om du gud förbjude fick den av ditt barn?
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Lea10
    FrökenUmami skrev 2011-09-01 21:01:10 följande:
    Jag kan absolut se en koppling till möjligheten att som förälder mötas av den frågan oavsett om barnet har ett funktionshinder eller inte.
    Det är rätt många föräldrar som fått den frågan i samband med att deras barn drabbats av t.ex en depression och det är tyvärr inget som en universitetsutbildning råder bot på.
    Jag har svarat på din fråga.
  • Balahir
    FrökenUmami skrev 2011-09-01 21:01:10 följande:
    med att du kan göra nästan allt du vill.
    vilket en ds-människa inte kan. tex. hur många ds-poliser finns det?
  • Lenora
    mammatill5 skrev 2011-09-01 20:58:05 följande:

Skrev tidigare...

På 70 talet i USA så kom man fram till att man kunde spara nästan 18 miljarder dollar med att använda abortinriktad fosterdiagnostik mot Downs syndrom..

Har det något samband.. En ev ekonomisk vinst och att det finns specifika prov i Sverige för just DS??
    Oj, det är en hisnande summa. Kostar det samhället så pass mycket? Hur mycket kostar det i det svenska samhället per år?

Inte för att jag tycker att man bör skära ner på den hjälp familjer med DS får alls men det är ändå intressant. 
Svar på tråden God doesn´t make mistakes