• Anonym

Jag ångrar mina barn

Ja, jag ångrar faktiskt mina barn. Jag orkar inte en enda sekund till! Min stora är 2år och 3 månader, min lilla är snart ett halvår.
    Stora har varit enormt krävande från dag 1. Har aldrig sovit själv, kan fortfarande inte ens sova middag om vi inte ligger bredvid... Alltså, vaknar ca fem minuter efter att vi går ur sängen. Har varit vansinnigt trotsig över ett halvår nu, det började strax innan syskonet kom och naturligtvis blev det värre då (vilket ju är helt i sin ordning.)

Tvååringen är så elak mot bebisen HELA TIDEN. Slåss, sparkas, kastar grejer, tar leksaker, nyps osvosv... Jag är såklart med så fort lillan är på golvet eller så men det är så otroligt påfrestande. 

Lillan är egentligen ingen krävande bebis alls, men är förstås enormt närhetskrävande så hon bor i selen. Tack gode gud för selen!! Men jag är SÅ TRÖTT, visst är den ergonomisk men det är likförbaskat tungt när man bär minst 10 timmar per dag....

Och jag då? Jo, tinnitus, ätstörningar, förmodligen borderline. Jag orkar inte mer. Jag skriker, gapar, svär och tar för hårt i tvååringen. Jag har testat allt... Jag har ignoretat (dock inte sparkar, slag osv), avlett, blivit vansinnig, ställt in på rummet och förklarat att MAN FÅR INTE SLÅSS! Jag tar undan leksaker om ha  kastar och bankar, slår han lillan går jag iväg med henne... Men inget hjälper.

Ja, vi har avlastning. Ja, storebror får enormt mycket uppmärksamhet och egentid med båda oss föräldrar. Ja, vi är ute och leker och försöker åka till öppna förskolan åtminstone en dag i veckan. Dock är ju alla "stora" barn på förskolan även om de har småsyskon, så det finns inte många att leka med.
     Tanken är att börja på förskolan i januari.

Men vad gör man?! JAG BLIR KOMPLETT GALEN!! Det GÅR inte att sysselsätta, avleda osvosv för han är bara nöjd i nån minut. Sedan ska det kastas grejer eller på annat vis förstöra... Är det verkligen normalt för en tvååring att hålla på så här HELA tiden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-16 06:49
    Jag älskar mina barn till månen och tillbaka! Jag skulle göra precis vad som helst för dom, och självklart ångrar jag dom INTE!
    Jag har fått en tid hos en psykolog via BVC. Ang dagisplats tar jag det därifrån, efter vad psykologen säger.

Ska försöka ta mig i kragen och gå till läkare för medicinering.
    Försöker prata med min man men jag når inte fram överhuvudtaget.... Han blir bara arg och provocerad när jag säger att jag är trött.

• Svar på tråden Jag ångrar mina barn
  • Snowbrigade

Usch, stackars TS!!! Att vara less på sina barn och erkänna det för sig själv är ingenting man gör på en handvändning. Samma sak att du faktiskt ser ditt egna beteende och hur det påverkar dig. 

Ta tag i situationen, prata med någon på BVC och det kommer att bli bättre!

Skickar styrketankar till dig!

• PruttPottan

Men du.. Dagis blev vår räddning! Och nu mår hela familjen så mkt bättre. Det finns ett par tunga diagnoser i vår familj och jag känner igen mig i vad du skriver delvis.
    Själv har vår familj sökt hjälp sen sonen kom men vi får ingen. Nu har jag sonen på dagis heltid och får vara hemma och äntligen börjat återhämta mig.
    Han är mycket lugnare (trodde ett tag han hade tidig ADHD eller nåt) han var oregerlig. Kunde inte göra nåt själv osv. Men med dagis kom nyttiga rutiner för oss alla. Och dagis kan aktivera honom på en helt annan nivå än vi kunnat. Ibland har vi varit 3-4 personer en helg men nejdå! Medans en dag på dagis gör honom trött i huvudet =)
    Det går ganska lätt att få intyg av sin läkare om att man får ha barnet på dagis heltid utan att jobba heltid. Så utnyttja det så ni båda kan må bättre!

Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • Alisa

Det låter ju som att mannen är noll stöd också. Han kan väl för sjutton inte bli arg när du säger att du är trött. Kanske lite parrådgivning???

• Anonym (2barnsmor+gravid)

har bara läst dina två första inlägg nu ts. och det är bra att du söker hjälp och får prata med någon. Och jag tror det kommer bli lättare när barnen blir större. Det är bara just nu som det är kämpigt och det känns som att det inte finns något ljus i slutet på tunneln. Men jag kan lova dig att det kommer bli bättre och lättare när dom blir äldre!

Kramar o stort lycka till!! 

• Anonym (Dömmer?)
    Varför skaffar du ETT TILL BARN när det första är så jobbigt???
  • Border
    Anonym (Dömmer?) skrev 2011-09-16 16:50:10 följande:
    Varför skaffar du ETT TILL BARN när det första är så jobbigt???

Förmodligen för att hon äöskar sitt första barn enormt mycket och ville skaffa en till.

Ett par som jag känner har en gravt autistisk pojke som precis fyllt 6 år. När han var 2 år fick dom en till liten kille. Jag kan inte ens föreställa mig hur kämpigt det kan vara att ha ett gravt autistiskt barn, men dom har berättat att det har varit sjukt jobbigt. Visst fasen hade dom velat att pojken var fullt frisk och "normal". Speciellt under dom jobbigaste perioderna då han knappt sover över huvud taget.  
  • Anonym (Dömmer?)
    hallonfot skrev 2011-09-16 17:25:48 följande:

Förmodligen för att hon äöskar sitt första barn enormt mycket och ville skaffa en till.

Ett par som jag känner har en gravt autistisk pojke som precis fyllt 6 år. När han var 2 år fick dom en till liten kille. Jag kan inte ens föreställa mig hur kämpigt det kan vara att ha ett gravt autistiskt barn, men dom har berättat att det har varit sjukt jobbigt. Visst fasen hade dom velat att pojken var fullt frisk och "normal". Speciellt under dom jobbigaste perioderna då han knappt sover över huvud taget.  

Ångrar man sina barn och det första va så jobbigt borde man varit smartare. BARNEN blir lidande
  • PruttPottan
    Anonym (Dömmer?) skrev 2011-09-16 17:28:54 följande:
    Ångrar man sina barn och det första va så jobbigt borde man varit smartare. BARNEN blir lidande
    Nä.. Det är väl fan inte säkert att barnen blir lidande?
    Många gånger vänder man ÄN mer ut och in på sig själv för att de inte ska bli lidande.

Och vilken förälder här har 1000% tålamod alltid, och lugnt runt sig?

Sluta vara så elak och försök förstå ist. Jag tror barn mår bra av empatiska föräldrar!!
    Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • pluppfamiljen

Jag ångrar inte mina barn de är mina guld klumpar som gör mig till en bättre människa Hjärta Men visst blir man för trött ibland. Så jag förstår lite hur du menar, ge inte upp det blir bättre. 

Blivande 6 barns mamma
  • Anonym (hej)
    Anonym skrev 2011-09-16 06:49:05 följande:
    Men kära nån vilken lång tråd det blev! Jag kan ju inte riktigt svara på alla enskilda inlägg men jag ska sammanfatta litegrann, och uppdatera i TS...

Jag älskar mina barn till månen och tillbaka! Jag skulle göra precis vad som helst för dom, och självklart ångrar jag dom INTE! 
    Jag har fått en tid hos en psykolog via BVC. Ang dagisplats tar jag det därifrån, efter vad psykologen säger.

Ska försöka ta mig i kragen och gå till läkare för medicinering. 
    Försöker prata med min man men jag når inte fram överhuvudtaget.... Han blir bara arg och provocerad när jag säger att jag är trött.

Idag ska vi åka till min mamma, och spendera dagen där. Sedan åker jag och lillan hem och sonen stannar över natten. Skönt att få lngta lite efter honom!             
    Känner igen mig helt i det du skriver. Och jag tror inte alls att du är en "dålig mamma", eller vad annat folk försökt tuta i dig. Du är helt enkelt mänsklig och så är det ibland att krafterna börjar ta slut. Så bra att du sökt hjälp nu, hoppas verkligen det hjälper.
    Kram
Svar på tråden Jag ångrar mina barn