• Anonym

Jag ångrar mina barn

Ja, jag ångrar faktiskt mina barn. Jag orkar inte en enda sekund till! Min stora är 2år och 3 månader, min lilla är snart ett halvår.
    Stora har varit enormt krävande från dag 1. Har aldrig sovit själv, kan fortfarande inte ens sova middag om vi inte ligger bredvid... Alltså, vaknar ca fem minuter efter att vi går ur sängen. Har varit vansinnigt trotsig över ett halvår nu, det började strax innan syskonet kom och naturligtvis blev det värre då (vilket ju är helt i sin ordning.)

Tvååringen är så elak mot bebisen HELA TIDEN. Slåss, sparkas, kastar grejer, tar leksaker, nyps osvosv... Jag är såklart med så fort lillan är på golvet eller så men det är så otroligt påfrestande. 

Lillan är egentligen ingen krävande bebis alls, men är förstås enormt närhetskrävande så hon bor i selen. Tack gode gud för selen!! Men jag är SÅ TRÖTT, visst är den ergonomisk men det är likförbaskat tungt när man bär minst 10 timmar per dag....

Och jag då? Jo, tinnitus, ätstörningar, förmodligen borderline. Jag orkar inte mer. Jag skriker, gapar, svär och tar för hårt i tvååringen. Jag har testat allt... Jag har ignoretat (dock inte sparkar, slag osv), avlett, blivit vansinnig, ställt in på rummet och förklarat att MAN FÅR INTE SLÅSS! Jag tar undan leksaker om ha  kastar och bankar, slår han lillan går jag iväg med henne... Men inget hjälper.

Ja, vi har avlastning. Ja, storebror får enormt mycket uppmärksamhet och egentid med båda oss föräldrar. Ja, vi är ute och leker och försöker åka till öppna förskolan åtminstone en dag i veckan. Dock är ju alla "stora" barn på förskolan även om de har småsyskon, så det finns inte många att leka med.
     Tanken är att börja på förskolan i januari.

Men vad gör man?! JAG BLIR KOMPLETT GALEN!! Det GÅR inte att sysselsätta, avleda osvosv för han är bara nöjd i nån minut. Sedan ska det kastas grejer eller på annat vis förstöra... Är det verkligen normalt för en tvååring att hålla på så här HELA tiden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-16 06:49
    Jag älskar mina barn till månen och tillbaka! Jag skulle göra precis vad som helst för dom, och självklart ångrar jag dom INTE!
    Jag har fått en tid hos en psykolog via BVC. Ang dagisplats tar jag det därifrån, efter vad psykologen säger.

Ska försöka ta mig i kragen och gå till läkare för medicinering.
    Försöker prata med min man men jag når inte fram överhuvudtaget.... Han blir bara arg och provocerad när jag säger att jag är trött.

• Svar på tråden Jag ångrar mina barn
  • Elavela87

Jag och min bror bråkade tills den dagen jag flyttade ihop med min sambo :P då var jag 21 år haha..

• Totoolah

Allas liv är unikt och ingen annan kan helt förstå hur du har det, men jag känner igen  så mycket av det du skriver!
    Jag hade inga problem innan vår andra föddes, men fick en förlossningsdepression och en storebror som blev precis som du beskriver ert stora barn. Man känner sig så maktlös, usel, ledsen, arg, dålig mamma... ja, allt negativt man kan komma på. Samtidigt som jag satt och grinade mest hela dagarna. Ringde till mannen på jobbet ibland och bara grät och bad honom komma hem. Fy, det var ingen rolig tid! Jag sökte hjälp på BVC, fick komma till kurator men tyckte tyvärr att hon fokuserade på storebrors beteende mer än på hur jag mådde, det var ju jag som mådde piss. Storebrors reaktion var ju normal, det var jag som behövde hjälp. Men men, med tiden la sig allt det jobbiga men det är faktiskt först nu, tre år senare, som jag känner mej helt återställd och det har krävts enormt mycket jobb av mej själv. Jag minns inte min yngstas bebistid med glädje och det är jag jätteledsen över, men jag försöker att inte skuldbelägga mej själv utan försöker ta igen den tiden nu.
    Vet inte vad jag vill säga, försök härda ut och hitta de små stunder av lugn och återhämtning som du kan, försök få hjälp och stöd och du ska se att det känns lättare ju längre tiden går även om det det känns avlägset just nu!
    Styrkekramar till dej!

• Anonym (ANNA)

Jag skrev om förlossningsdepression för att jag varit med om detta själv. Och det är riktigt jobbigt att befinna sig i det, jag hade varit tacksam om någon hade sagt det till mig tidigare, att det inte behöver vara normalt att ständigt gå runt och känna sig som en inställd bomb. Visst är det skitjobbigt med täta barn, men hade jag vetat vad jag egentligen hade drabbats av så hade jag kunnat glädja mig åt barnen och tyckt det varit spännande att se dom växa och lära sig, istället räknade jag timmarna tills det var dags för middagsluren för barnen, eller till läggningen. jag tyckte att deras nerskräpande var totallt meningslöst och kände att jag var helt totalt sprängfylld av adrenalin varje dag, jag längtade hela tiden efter att dom skulle bli äldre och klokare. Men efter behandling mot den typen av förlossningsdepression, så försvann " dimman" och jag kunde glädja mig åt tillvaron igen. Detta var alltså över 6 månader efter förlossningen. Jag gjorde aldrig mina barn illa, men jag var nära till utbrott ett antal gånger. Jag anklagar inte Ts för att göra fel, utan ber henne ta tag i det nu. iallafall pratamed en läkare och få en bedömning. Om hon nu bara är trött och behöver avlastning så kommer det att visa sig, men det är ju inte fel att gå till läkaren och försöka få lite feedback om det är derpression eller inte.

• Ambrooke
    Anonym skrev 2011-09-15 10:08:54 följande:
    Jag har en remiss från BVC till psykologen, hon skulle ringa upp med en tid till mig så jag hoppas det går fort... Var på BVC i förra veckan så det borde inte dröja så länge.

Ja, pappan finns med i bilden och gör så mycket han kan. Jag har en del egentid, försöker träna för att hålla mig stark men lyckats skada mig... Så nu inte ens det. Att gå ut och gå är inte heller möjligt.
    Sova får jag dock inte göra så mycket, men jag lägger mig alltid tidigt så det är inte så farligt. Det verkar som att lillan slutat äta på nätterna nu (håll tummarna!) så jag är bara uppe nån gång och ploppar i nappen.

Abort tänker jag inte ens kommentera. Jag vill vara tydlig: jag ÄLSKAR mina barn och skulle göra vad som helst för dom. Jag skrev i vredesmod då jag just badat lillan med hysteriskt skrikande bebis, vilt plaskande, halkande storebror och ett badrum dränkt i vatten och skum som följd. Sånt ger mig panik        
     Tycker du borde vara STOLT som kan uttrycka det här!!!! det är normalt som mamma att känner ångest! det händer oss alla någon gång men så många vill bara vara tyst o titta vidare i detta samhället...  
    Tycker det bra att du kan skriva av dig o du har sökt hjälp! Du är inte en dålig mamma eller människa för dina känslor! ta vara på dem och lyssna på din kropp och dig själv!!! LYCKA TILL!!!!! 
  • Anonym

Skriv gärna mer hur det går med att få tidigare dagisplats. Våga ta hjälp av andra . Man måste tänka på sig själv med för att orka med allt annat. Hoppas du får hjälp och att allt löser sig för dig.

• Anonym

Men kära nån vilken lång tråd det blev! Jag kan ju inte riktigt svara på alla enskilda inlägg men jag ska sammanfatta litegrann, och uppdatera i TS...

Jag älskar mina barn till månen och tillbaka! Jag skulle göra precis vad som helst för dom, och självklart ångrar jag dom INTE! 
    Jag har fått en tid hos en psykolog via BVC. Ang dagisplats tar jag det därifrån, efter vad psykologen säger.

Försöker prata med min man men jag når inte fram överhuvudtaget.... Han blir bara arg och provocerad när jag säger att jag är trött.

Idag ska vi åka till min mamma, och spendera dagen där. Sedan åker jag och lillan hem och sonen stannar över natten. Skönt att få lngta lite efter honom!             

• Anonym

Vad skönt att ni ska vara iväg och sonen sova borta. Det behöver du. Ni kanske skulle göra så oftare om ni har möjlighet.

• Skruttelito
    Anonym skrev 2011-09-16 06:49:05 följande:
    Men kära nån vilken lång tråd det blev! Jag kan ju inte riktigt svara på alla enskilda inlägg men jag ska sammanfatta litegrann, och uppdatera i TS...

Jag har fått en tid hos en psykolog via BVC. Ang dagisplats tar jag det därifrån, efter vad psykologen säger.

Försöker prata med min man men jag når inte fram överhuvudtaget.... Han blir bara arg och provocerad när jag säger att jag är trött.

Idag ska vi åka till min mamma, och spendera dagen där. Sedan åker jag och lillan hem och sonen stannar över natten. Skönt att få lngta lite efter honom!             
    Jag tror inte riktigt att man förstår hur otroligt tufft det kan vara att själv ta hand om barnen under dagarna om man inte är den som är hemma. Även om din man är närvarande efter jobbet och på nätterna (vet inte hur er uppdelning ser ut på natten) så får han komma ifrån under dagen. Och det gör otroligt mycket! Din man kan säkert känna att han drar det tunga lasset som både jobbar och sen umgås med barnen efter jobbet (mitt antagande). Jag tvivlar inte på att han också känner sig trött. Men som sagt, han får komma ifrån. 

Jag tycker att det är starkt av dig att berätta hur du mår och att ta tag i det. Det är många gånger skittufft att vara förälder, även om man är hälsan själv. 

Ta hand om dig!
  • Anonym (hm)

ts, det låter som att din 2åring är rejält understimulerad!

min 2åring (snart 2½år) är likadan och är på sin snart 1½åriga lillebror precis så som du beskriver att din är på sitt lillasyskon..

tyvärr är det ganska normalt betéende, och jag förstår att du blir helt slut i knopp&kropp!

nu går båda mina på fsk, då jag har börjat plugga (äntligen känns det som....)
    min 1a gick på fsk från 16mån ålder, då var min minsting 4mån. han gick 15h/v-3dgr/v då.

jag har ingen universallösning, det är strongt av dig att söka psykolog hjälp (det skulle jag också ha gjort förra hösten, mådde skit! det är jättetufft med så pass små barn om man samtidigt inte mår helt 100)...

jag tycker absolut att du ska söka dagisplats till din 2åring, då får du avlastning samtidigt som han får rejäl stimulans! :)

hoppas du mår bättre snart, och att hela situationen reder upp sig!
    kraam 

Svar på tråden Jag ångrar mina barn