• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Sweet life
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-05-30 11:56:35 följande:
    Slemproppen sitter ju i själva slidan och har ingenting med tappen att göra. Så visst kan man öppna sig utan att den lossnar:)

Hoppas också att det händer något snart. 19 dagar kvar men min andra kom i v 37 och min tredje i 25 så jag har ju trott att denna ska dyka upp i maj, men det känns inte som det. Min slempropp håller på att lossna i omgångar nu och jag har ett riktigt tryck neråt och molvärk i ryggen. Så inom en vecka kanske ;) 
    Fast slemproppen sitter ju i livmodertappen (livmodermunnen som är den nedersta delen av livmoderhalsen) för att skydda mot att bakterier ska ta sig in i livmodern...
  • Havsjungfrun
    Lucian Caesar skrev 2012-05-30 10:16:00 följande:

Önskar varje gång jag går på toan att slemproppen ska ha gått så det känns som att det händer nåt men icke sa nicke.. Nån som vet ifall man kan ha börjat öppna sig fastän slemproppen inte gått? Surt med alla dessa förvärkar om dem inte gör nån nytta Rynkar på näsan    

Väntar barn nr. 3 h jag har aldrig märkt av att slemproppen gått överhuvudtaget, det trots att första förlossningen började med vattenavgång. Förvärkarna gör ju nytta då de "tränar" livmodern inför förlossningen.

Pratade med vårdcentralen om mitt uteblivna recept. Det visade sig att han skrivit ut det kl. 18.30 igår kväll samt missat att skriva ut Lergigan Comp {#emotions_dlg.djavulsk}. Idag är han ledig men hon skulle kolla med någon annan läkare om de kunde skriva ut det istället men varnade för att de kanske tyckte att min vanliga läkare skulle bedömma om jag behövde det imorgon... Då kom mina tårar kan jag säga! Har jag behövt dem hela graviditeten hittills så lär jag behöva dem de allra sista dagarna också. Är dock överraskad av att jag inte spytt idag eller mått särskilt illa heller utan tabletterna men vågar ju inte lita på att det sk hålla i sig. Kan det vara kroppen som förbereder sig på att föda barn istället Tungan ute?
  • emma78

Grattis till ännu fler "majbebisar"!!!

Igår fick jag en "sättaigångförlossningmassage"!!Har inte sovit mycket i natt......shit vad ont det har gjort i rygg,ljumskar och blygben!!!Kan inte komma ihåg att jag hade så här mycket förvärkar med de andra två!
    Pratade lite med min bm om det där.Kan bara komma ihåg att mina förlossningsvärkar har varit väldigt koncentrerade i ryggen,men tycker nu att mina FÖRVÄRKAR är koncentrerade i ryggen.....NÄR är det då dax att ringa in??Gör ju inte saken lättare att jag "måste" komma in 4 timmar innan bebisen ska ut,för jag måste ha penicillin under min förlossning pga GBS......Svaret jag fick var iaf att när jag har 2 värkar på 10 min är det dax för mig att åka!

Så nu sitter man här och "klockar".Känns som att man är bajsnödig hela tiden.....Få se om det blir nått!    

• Havsjungfrun
    emma78 skrev 2012-05-30 12:11:03 följande:

Grattis till ännu fler "majbebisar"!!!

Igår fick jag en "sättaigångförlossningmassage"!!Har inte sovit mycket i natt......shit vad ont det har gjort i rygg,ljumskar och blygben!!!Kan inte komma ihåg att jag hade så här mycket förvärkar med de andra två!
    Pratade lite med min bm om det där.Kan bara komma ihåg att mina förlossningsvärkar har varit väldigt koncentrerade i ryggen,men tycker nu att mina FÖRVÄRKAR är koncentrerade i ryggen.....NÄR är det då dax att ringa in??Gör ju inte saken lättare att jag "måste" komma in 4 timmar innan bebisen ska ut,för jag måste ha penicillin under min förlossning pga GBS......Svaret jag fick var iaf att när jag har 2 värkar på 10 min är det dax för mig att åka!

Så nu sitter man här och "klockar".Känns som att man är bajsnödig hela tiden.....Få se om det blir nått!    

Oj, spännande! Finns det sådan... Lycka till!
  • IdaElinLivia040611
    Sweet life skrev 2012-05-30 12:01:10 följande:
    Fast slemproppen sitter ju i livmodertappen (livmodermunnen som är den nedersta delen av livmoderhalsen) för att skydda mot att bakterier ska ta sig in i livmodern...
    Frågade min BM igår om jag hade en mindre slempropp för att min tapp bara var 1,5 cm. Och då sa hon att den inte satt i tappen utan i själva slidan...jaja jag vet inte och bryr mig inte så mycket slem kommer det och bebis snart också hoppas jag.
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Luca 120618
  • mycketsaft

Grattis till alla bäbisar Skrattande Har problem med föräldrapenningen.. Min arbetsgivare har fortfarande inte skickat in löneuppgifterna till FK och jag har bf 6/6.. Ringer varje dag men han svarar aldrig, fick nu veta att han är på tjänsteresa till på fredag.. suck.. Han har haft blanketterna sedan första vardagen efter påsk.

• Dancia
    fyrklöver81 skrev 2012-05-30 11:48:39 följande:
    Är det ngn här som ska be om hinnsvepning?

Jag ska be om en hinnsvepning av min BM nästa måndag då jag är i vecka 38+0. Tror inte hon kommer protestera eftersom jag har sådan fruktansvärd foglossning och förvärkar och får järndropp regelbundet för att över huvud taget kunna vara människa. Ju tidigare förlossningen sätter igång ju färre dropp behöver jag. Nu hoppas jag bara att blodvärdet hinner stiga ordentligt innan dess.
  • Elvis Mamma
    fyrklöver81 skrev 2012-05-30 11:48:39 följande:
    Är det ngn här som ska be om hinnsvepning?
    Frågade min BM om hinnsvepning men såklart är det inget dom utför på det MVC där jag går, dom gör inte ens vanliga gyn undersökningar längre :-/  Frågade henne var jag då kan vända mig om jag vill ha en sådan om några veckor, jag gick över 8 dagar med sonen å kan man på något sätt slippa gå över tiden så gör jag gärna det men min BM hade ingen aning var dom utför hinnsvepningar, vad jag än frågar om så har hon inge riktigt svar.. Känns verkligen som att just mitt län ligger efter med de mesta

Någon som vet hur de funkar med att byta BM såhär i slutet? Jag har ju visserligen bara tre inbokade besök kvar men jag känner mig inte alls trygg med min BM längre, varje gång får jag be henne ta blodtryck, socker, HB å liknande för de är tydligen ingen rutin på att de ska göras varje gång utan ser de bra ut i början behöver man inte ta igen vilket jag tycker låter helt sjukt, värdena kan ju svänga från dag till dag nästan men hon tycker att eftersom jag hade så bra värden under första graviditeten så går hon efter de vilket knappast är vettigt, det är ju en ny graviditeten å den ena är ju inte den andra lik!
    Pojke född 060409. BF Flicka Juni-12
  • Sweet life
    Elvis Mamma skrev 2012-05-30 13:15:26 följande:
    Frågade min BM om hinnsvepning men såklart är det inget dom utför på det MVC där jag går, dom gör inte ens vanliga gyn undersökningar längre :-/  Frågade henne var jag då kan vända mig om jag vill ha en sådan om några veckor, jag gick över 8 dagar med sonen å kan man på något sätt slippa gå över tiden så gör jag gärna det men min BM hade ingen aning var dom utför hinnsvepningar, vad jag än frågar om så har hon inge riktigt svar.. Känns verkligen som att just mitt län ligger efter med de mesta

Någon som vet hur de funkar med att byta BM såhär i slutet? Jag har ju visserligen bara tre inbokade besök kvar men jag känner mig inte alls trygg med min BM längre, varje gång får jag be henne ta blodtryck, socker, HB å liknande för de är tydligen ingen rutin på att de ska göras varje gång utan ser de bra ut i början behöver man inte ta igen vilket jag tycker låter helt sjukt, värdena kan ju svänga från dag till dag nästan men hon tycker att eftersom jag hade så bra värden under första graviditeten så går hon efter de vilket knappast är vettigt, det är ju en ny graviditeten å den ena är ju inte den andra lik!
    Enligt grundprogrammet är inte provtagningar rutin för varje besök. Men blodtryck ska tas varje gång då det är en väldigt bra indikation om man behöver ta de andra proverna vid det besöket. Jag har t ex bara lämnat urinprov en gång för att se om det finns äggvita då mitt blodtryck är super.

Klart du kan byta BM om du inte trivs med din! Även om det är kort tid kvar!