Inlägg från: PojkarnasMamma85 |Visa alla inlägg
  • PojkarnasMamma85

Juni-barn

Bumman79 skrev 2012-03-18 12:54:27 följande:
    Alla skriver att de blir så oroliga när de inte känt bebisen på några timmar och då börjar jag undra om jag är konstig för jag kan känna rörelser några ggr på eftermiddagen å sen brukar den börja sparka mer på kvällarna när jag ligger i soffan...men det kan gå många timmar varje dag när jag inte känner något.

Känner ni alla bebisen rulla runt å sparka i princip jämt? För mig är det som sagt några ggr på dagen ibland bara på kvällarna. Nu när jag är i v 27 (28 imorrn) börjar jag känna bebisen oftare men för bara några veckor sedan var det kanske bara på kvällarna jag kände bebisen kraftigt.

Hoppas att det är bra med bebisen iaf Ensortsmamma!
    Jag känner inte bebisen hela tiden heller. Alla bebisar har ju nu sin egna dygnsrytm. Min lilla Harry är ofta vaken på natten/tidig morgon och sover oftast på förmiddagen-lunchen och vaknar till nån gång på eftermiddagen och sover sen vidare för att hålla igång på kvällen igen! Jag skulle dock bli orolig om jag inte kände honom nån gång under dagen, men ett par timmar kan vara normalt!
  • PojkarnasMamma85
    PIO skrev 2012-03-18 22:46:40 följande:
    Å jisses amalia! Jag är ju sjukskriven sen några månader tillbaka o läkaren har sagt till mej att ta de lugnt o vila, men idag fick ja nog! Efter att ha legat i soffan sen nov o glott på allt damm i hyllorna så bestämde ja mej för att damma! Hann sovrummet o hallen sen va mina krafter slut, tänkte då att ha passar på o ta en paus så kan ja sortera lite bebiskläder som vi fått. Så tittar ja ut o solen skiner o de e toppen väder. Ja men då går vi ut o klipper ner lite döda växter. Haha ja ni... Kan säga att ja kommer inte ta mej ur sängen imorgon!! Har redan fruktansvärd träningsvärk i låren. Hahaha även om ja gjort allt i luuuuugn takt för att inte få mer sd så har ja fått världens träningsvärk. Kanske inte så konstigt när ja knappt rört på mej innan. Hahaha herregud! Men ja får ju skylla mej själv när ja inte gör som läkaren sagt åt mej. Men måste säga att ja e ganska så trött på att var gravid nu. Vill kunna göra normala grejer! Men självklart vill ja inte att bebisen ska komma förtidigt! Men tiden får gärna gå liiite snabbare nu :)
    Jag är också trött på att vara sjukskriven. Däremot säger ju min läkare tvärtom, att jag ska röra mig så mycket jag kan/orkar men jag har inte vågat ifall jag ska bli mycket sämre. Men så slog tanken mig att det lär ju inte bli bättre av att soffa ihop totalt. Så i helgen har jag rört på mig mer än vanligt och peppar peppar så klarar kroppen det riktigt bra! Nu har jag fått mer problem med sammandragningar istället, fogarna gör ju fortfarande ont men det blir i alla fall inte värre av en viss rörelse.
  • PojkarnasMamma85

Vad skönt att allt gått bra för er hos bm!

Var själv iväg idag, det mesta såg bra ut men jag har blivit totalt förvirrad om jag ska göra snitt eller inte. Lille Harry är dessutom redan stor och ligger rätt långt över medel sf-måttet, hade ett sf-mått på 29 idag och är i vecka 28+2. Hade lyckats hålla vikten också sen förra gången! Men det här med snitt eller inte äter snart upp mig! *gah*

• PojkarnasMamma85
    gammelmamma skrev 2012-03-19 12:03:56 följande:
    oj mitt mått låg bara på 22 eller 23 eller nåt, så jag blev orolig åt andra hållet. Vad var anledningen till kejsarsnitt för dig? Ursäkta mitt dåliga minne
    Jag har begärt snitt då jag sprack mycket sist. Fick en sfinkerruptur grad 3-4. Men alla inom sjukvården försöker avråda mig till ett snitt och nu har jag allvarligt börjat tvivla....Finns ju tydligen massa faktorer som spelar in under en förlossning som kan göra att man minimerar risken för att spricka mycket igen. Kanske var det barnmorskans oerfarenhet förra gången som gjorde att jag sprack så mycket...eller så var det epiduralen...eller fick jag värkstimulerande för fort/mycket. Har fått stora hjärnspöken i alla fall!
  • PojkarnasMamma85
    gammelmamma skrev 2012-03-19 12:46:50 följande:
    jajust det, det var du;) Jag förstår din tanke precis. Jag sprack inte så illa med mitt första men jag blev klippt och sen sprack jag åt andra hållet när de fick häva sig på magen då hjärtljuden gick ner. Jag var livrädd andra gången men fick en jättebra bm som hjälpte mig enormt mycket, jag har inte sytt ett stygn med de andra tre. Så det måste inte bli lika illa men jag förstår din tanke. Har du fått träffa någon och prata med, vad jobbigt och gå och tänka och inte kunna bestämma sig
    Jag pratade med en läkare i torsdags men jag var så inställd på att få ett snitt beviljat då. Men hon pratade ju om att man får en erfaren bm under förlossningen om jag väljer vaginalt igen. Hon tyckte ju inte att jag skulle göra ett snitt då riskerna är mycket större för mig med ett snitt än en vaginal förlossning. Pratade med min bm idag också och hon fick mig ännu mer osäker, då hon pratade om att det finns saker bm kan göra för att minimera risken för sprickning.
  • PojkarnasMamma85
    lycka 4 skrev 2012-03-19 19:29:01 följande:
    Phu hemma!! Tappen va inte påverkad men jag har riktigt mycke sd å molande värk så jag ska ta det lite lugnt nu. Annars gick det bra hos bm har gått upp 4 kg sen inskrivning vilket är tok skön. Ny ska jag slänga mig på soffan kram på er
    Vad skönt att det gick bra!
  • PojkarnasMamma85

Hoppas det går bra för er PIO och JennieJ och att bebisarna stannar kvar ett tag till!

Själv har jag fått groteskt ont i ryggen/svanken som går ut i låren och så gör magen lite ont också. Har tagit Alvedon för en timme sen men det har inte hjälpt...vill inte vara nojjig men blir lätt det. Förmodligen är det väl bara fogarna som spökar då jag har varit rätt aktiv idag.

• PojkarnasMamma85

Igår kväll fick jag ju ruskigt ont i ryggen som strålade ut i ben och mage. Under natten har jag varit tvungen att kissa ofta och har känt spänningar i mage och rygg men kunnat sova vidare. Men ju mer jag vaknar nu på morgonen så börjar det göra mer och mer ont igen, i typ ländryggen (heter det så...ovanför svanken typ) och sen strålar det ut i benen men och i nedre delen av magen känns det som mensvärk. Inte alls lika kraftigt som igår kväll, inte än i alla fall. Bör jag oroa mig eller är det bara "normalt"?

• PojkarnasMamma85
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-03-22 08:43:15 följande:
    Ring förlossningen och fråga vad dom tycker. Man ska vara lite vaksam på värk i rygg och mage. När jag frågade min BM på specmvc så sa hon att just kombinationen värk i ryggslut och mage kan vara ett tecken på att någonting e på g. Skadar ju inte att ringa. Antagligen e det bara foglossning eller ligaments smärtor men jag skulle ringa och höra i alla fall.

JennieJ och PIO: Tänker på er. 
    Tack för svaret!
    Nu har det lugnat ner sig så jag avvaktar, men kommer det igen så ringer jag nog.
Svar på tråden Juni-barn