-
Hehe ja, vem vet :P Fast jag ska göra ett planerat snitt och då är det väl inte helt säkert att man hamnar på bb avdelningen?!PIO skrev 2012-04-02 21:28:26 följande:Emmelie linden och pojkarnasmamma- va roligt att vi e fler som ska föda där. Vem vet vi kanske är där samtidigt o föder :) -
igår kväll fick jag gräsligt ont i nedre delen av magen, liksom vid troskanten nästan. Jag kunde inte ställa mig upp utan att vika mig av smärta. Maken fick hjälpa mig till soffan. Efter att ha legat i soffan någon timme så kändes det mycket bättre och jag kunde röra mig någolunda.
Idag skulle jag kunnat legat i sängen mycket längre då sonen sover och maken sover då han ska jobba natt. Men jag var så kissnödig och hade ont i magen att det inte fanns någon skön position. Nu sitter jag har med världens molvärk som är obehaglig! Kan man inte avbeställa molvärk/sammandragningar/förvärkar när man ändå ska göra ett planerat snitt?!
-
Vad skönt att det känns bättre att bebisen rör sig! Skulle bli livrädd av ett sådant fall! Vi håller tummarna för att bebisen mår fortsatt bra och att du får mindre ont i ryggen snart!Dancia skrev 2012-04-02 23:38:01 följande:Tack för era tips och stöd :). Det är så skönt att man kan skriva och ventilera sig här :). Jag ringde förlossningen som tyckte att jag skulle komma in på en koll. Men innan min man hann komma hem från gymmet kände jag att molvärken började avta och sammandragningarna minska så jag väntade en stund och ringde tillbaka och sa att jag nog ville avvakta lite till. Har 1 timmes bilfärd in till förlossningen och med tanke på att det är kväll så hade jag kunnat spendera många timmar där inne. De på förlossnsa att jag skulle hålla koll på fosterrörelserna nu och komma in direkt om jag får mer ont igen eller börjar blöda.
Bebisen har varit i full gång i magen hela kvällen och jag har inte fått någon blödning så nu kan jag pusta ut och försöka sova gott (trots smärtan i ryggen).Jag håller tummarna för att tappen ser bra ut!IdaElinLivia040611 skrev 2012-04-03 07:40:41 följande:Dancia: skönt att det verkar ha gått bra, läskigt att ramla sådär. Gjorde en vurpa när jag var gravid andra gången och då åkte jag in och kollade. Men det var ingen fara.
Idag e det dags för tappkontroll, spännande. Hoppas hoppas att den e minst 1,5 cm. -
Ah okej, vi får väl se. Har dock ingen bra erfarenhet av BB (avd.25) dock....kände mig så bortglömd. Hoppas det blir bättre denna gången!PIO skrev 2012-04-03 10:54:48 följande:Pojkarnasmamma- nja de finns ju två avdelningar. 23 och 25 o ja tror att man hamnar på 23 om man blir snittad fast de e nog lite olika. När ja blev snittad me sonen hamnade ja på bb avdelningen (25) så de beror nog på lite. Men det va nog oxå för neonatal låg på samma våning.
Jag har fortsatt ont i magen och får sammandragningar lite då och då...hatar det här! Humöret är nere i skosulorna också. Skulle träffat några tjejer för en syträff idag och äta god mat och ha trevligt, något jag sett fram emot i över en veckas tid. Men igår kväll hostade sonen något fruktansvärt så jag ställde in syträffen. Är sonen sjuk idag då? Nej...han hostar knappt nånting och är helt pigg *suck* Sen ska maken jobba natt den här veckan....första gången sen jag blev gravid, får se hur det går. -
Jag fick ligga i ett eget rum efter att jag blivit sydd i över en timme på operation. Som tur var hade jag mannen med mig som gjorde nästan allt åt mig då jag inte kunde gå på flera timmar pga bedövningen jag fått. Bm kom nästan bara när man larmade och erbjöd aldrig att hämta mat eller någonting sånt. Varje gång jag larmade verkade de besvärade. Sen när jag kunde gå igen så såg jag ju att alla andra mammor blev serverad mat på sina rum och de fick hjälp med ditten och datten. Ja, det var ingen bra upplevelse. Var då "bara" 24 år och fick mitt första barn och fick dessutom en sfinkterruptur i grad 3-4 och det kändes som att jag inte fick nån stöttning alls.PIO skrev 2012-04-03 11:15:56 följande:Pojkarnasmamma- den känslan hade ja oxå för fem år sen. Ja sa att ja skulle aldrig föda där igen!! Men nu när ja va inlagd så va alla bm underbara! Så vi kan ju hoppas att dom har ändrat på sej :) o förhoppningsvis behöver man inte stanna så länge :)
Denna gången är jag ju betydligt säkrare i mig själv och vet lite mer vad man kan kräva. Och så fort jag får för läkarna ska jag åka hem, men man blir väl kvar några dagar när man gjort snitt. -
Ja, minst två dagar tror jag man behöver stanna så de ser att allt gått bra. Sist var jag tvungen att stanna i tre dagar när jag "bara" blev sydd på operation...gammelmamma skrev 2012-04-03 11:46:18 följande:usch vilken hemsk känsla som förstagångsmamma, ja som nybliven över huvud taget:( Måste man vara kvar när man blir snittad? Det är min stora skräck. Jag vill hem direkt men måste ju göra snitt den här gången -
Vad härligt! Stort grattis!IdaElinLivia040611 skrev 2012-04-03 16:22:33 följande:Hemkommen från kontroll av tappen. Och kan man tänka sig att den var lite längre idag :) YES!!! mellan 23-20 mm så det var ju superbra. UL läkaren sa att han inte tyckte vi skulle kolla mer om inte mina sammandragningar blir fler (har ju typ inga nu) eller att jag känner av någonting som jag tycker känns annorlunda. Så jäkla skönt å veta att det verkar vara helt normalt att mn tapp e så här.
Gjorde ett TUL också och lilla kraken väger nu 1500gram, en riktig medelbebis. Och några fler sånna mätningar tyckte dom var onödiga när han hela tiden sett så fin ut på kurvan.
Så en riktigt bra dag i dag.
Vad skönt att allt såg bra ut!emma78 skrev 2012-04-03 16:43:38 följande:Här har vi varit hos BM idag:))Alla värden kanon bra! SF måttet 31!!! hade vuxit 5 cm sen jag var där sist!! Sonen var stor när han föddes 3 v tidig med stadiga 4015g undra hur denna kommer vara då SF måttet inte var så stort med honom i samma vecka (29+ 4) ! Väger era BM er varje gång? Min har inte tagit någon vikt sedan inskrivning....Men det kanske man ska vara glad över:))Det enda negativa idag var att jag fått tillbaka min GBS:((Men jag fick ingen antibiotika då jag inte besväras av den....än.....!Trodde att man alltid fick antibiotika oavsett?Ja,ja det löser sig säkert!Fick förreseten besked från FK att min föräldrapenning kommer att baseras på min "nya" lön!! LYCKLIG!! Har dock inte fått besked om min grav peng ännu......ska ju gå hem nästa vecka så det börjar brinna lite i knutarna nu.....
Min bm vill att jag väger mig varje gång, gör det under tiden jag väntar på att få gå in till henne. -
Spjälsängen blev aldrig nermonterad efter att sonen slutat sova i den i höstas, av ren lathet :P Men för någon vecka sedan ändrade jag till nyfödd-läget och bäddade den
Kläder och allt annat som man behöver har vi redan efter sonen, men ska lite närmare bf köpa ett set med byxor och body som Harry ska ha på sig hem från bb. Då vill jag att han ska ha något eget. Annars har vi bara blöjor och babyolja att inköpa tror jag. Eventuellt nån mer napp och kanske nya nappflaskor. Är det nåt bästföre datum på nappflaskor? -
Här är det förmodligen bara runt 54 dagar kvar tills lille Harry kommer!
Med tanke på snittet som de brukar göra runt 10 dagar innan BF
-
Jag går bara runt och väntar och vaktar brevlådan som en hök...vill ha kallelsen till inskrivningssamtalet NU!