Inlägg från: PojkarnasMamma85 |Visa alla inlägg
  • PojkarnasMamma85

Juni-barn

Jag är lite rädd för att vattnet ska gå denna gången. Sist började det med värkar och bm fick ta hål på fosterhinnan när sonens hjärtljud sjönk och de var tvungna att sätta en elektrod på hans huvud.

Funderar på när det är dags att köpa blöjor och apoteksgrejer till bebisen...även amningsgrejer typ inlägg och sånt. Borde det räcka att göra det i typ vecka 36-37 (35+0 eller 36+0) eller är det för sent?

• PojkarnasMamma85

Nu börjar det bli jobbigt rent psykiskt att vara gravid, har varit på dåligt humör i flera dagar. Jag hoppas bara att det är hormonerna som ställer till det och att det inte är ett tecken på en depression. Är livrädd för att bli deprimerad även denna gången!

Känns jobbigt när jag inte har något direkt planerat att göra, men samtidigt behöver kroppen vila känner jag. Behöver få vara ensam och bara ta det lugnt, men samtidigt kryper det i mig när jag gör det. Aja, det ordnar sig! "Bara" 53 dagar kvar, eller lite fler om jag måste gå över.

• PojkarnasMamma85
    Polarlantis skrev 2012-04-17 19:35:14 följande:
    Hmm...vet inte hur jag ska göra! Nu vet jag säkert att det är slemproppen, har sett bitar också nu... Planen är att vi ska åka 80 mil imorgon med start sju och då ska sambon vara kvar hemma...gaaahhh, vet inte hur jag ska göra!!! Har liiiiite molande och lite ont i underlivet men det är lite...vet ju inte om jag bara känner efter för mycket!?! Ska man våga åka imorgon????? Skulle helst se att det blev regelbundna sammandragningar så jag VET att det är på g och måste åka in och få det stoppat så jag VET att jag inte ska åka...åååhhh, hur skulle ni gjort???? Det kan ju ta veckor innan det är dags men HUR VET MAN????
    Du kanske ska ringa förlossningen och rådfråga? Du skulle nog inte förlåta dig själv om du åker iväg så långt och värkarna sätter igång,  men samtidigt är det ju som du säger att det kan dröja flera veckor till. Du får känna hur det känns innerst inne och ta ett beslut.
  • PojkarnasMamma85

Men oj vad är det som händer?! Tänker alla föda innan juni?! Jag tänker på er alla och håller tummarna för att det går bra för er och era bebisar!

• PojkarnasMamma85

Inatt har det varit jobbigt! Har vaknat x antal gånger för att kissa och x antal gånger för att det gjort ont i kroppen. Det är inte fogarna utan jag känner mig bara väldigt stel och typ rastlös i kroppen och hittar ingen bra sovställning. Så jag snurrar runt femtielva gånger innan jag somnar vidare.

• PojkarnasMamma85
    RocketQueen skrev 2012-04-19 10:42:44 följande:
    Ni som har så många barn redan (tillsammans blir det ju en del ) vad är bäst när det kommer till nappar? Silikon eller latex?
    Min son har aldrig brytt sig om materialet. Både latex och silikon fungerar utmärkt!
  • PojkarnasMamma85
    Bumman79 skrev 2012-04-19 20:38:23 följande:
    Är det någon som vet hur reglerna ligger till angående att ta ut sin semester när man är föräldraledig?

Jag hade nämligen tänkt att ta ut ca 3 dagar per månad i 12 månader för att sprida ut pengarna å dryga ut min inkomst. Men idag var det 2 st kollegor som sa att semesterdagarna sjunker i värde när man är föräldraledig pga att de räknas efter föräldrapenningsinkomsten.

Men det tyckte jag lät chockerande å jättekonstigt då min semesterlön jobbet betalar ut inte borde ha att göra med vad försäkringskassan betalar ut till mig i föräldrapenning....så jag ringde facket och killen i telefon sa exakt det jag tänkte...att de aldrig kan sjunka i värde det man har jobbat in under ett år....

Någon som vet något om detta? Vad kan mina kollegor ha menat? Det var två gravida kvinnor som arbetar på olika avdelningar...
    När jag var mammaledig med min första son så gjorde jag ett avbrott i förläldraledigheten och tog ut 3 veckors semester så maken kunde vara hemma samtidigt. Det skulle gå jättebra att göra så, så jag gjorde så. Dock fick jag en obehaglig överaskning några månader senare när det kom hem ett brev där det stod att man på nåt sätt inte kunde göra så och att jag var tvungen att betala tillbaka ca 3000kr....så denna gången kommer jag då inte ta ut någon semester under föräldraledigheten.
    Lina007 skrev 2012-04-19 21:39:57 följande:
    Har sen kl 17 idag haft förvärkar/sd (det kanske är samma sak t.o.m?). Magen blir stenhård och formad som en boll och sen har jag som världens mensvärk nere i magen som strålar ut längs låren/ljumskarna. Nästan så jag håller andan emellanåt.
    Tog en Alvedon tidigare men om det här ska gå över lagom till sovdags får jag nog knapra i mig en karta. Kanske vetekudden kan lindra lite...
    Av mina erfarenheter så är förvärkar när man får som du säger rejäl mensvärk och det kan stråla ut i rygg och lår medan sammandragningar är när det kommer som en kramp...börjar som mensvärk men sen hugger rejält tag i livmodern och smärtan går som upp i en topp och sen ner i en dal och under den tiden kan det göra rejält ont och man måste andas med den typ. Hoppas du förstår vad jag menar.
  • PojkarnasMamma85
    emma78 skrev 2012-04-20 09:57:39 följande:
    Men allvarligt! Man måste ju kunna ta en "paus" ex i augusti och ta ut sin inarbetade semester istället för föräldrapenning???!!!Så länge man gör det innan barnet fyller ett år så det inte påverkar sgi:n! Så har jag tänkt mig att göra iaf....om inte annat så måste ju min man kunna vara pappaledig och jag ta ut semester! Men om han jobbar så måste jag väll ändå kunna ta ut min semester?
    Jag tycker också att man borde kunna göra så, men det handlade nåt om att jag gick tillbaka på föräldraledighet efter semestern....men kan ha varit så att jag tog ut lite för många semesterdagar. Jo, så var det nog när jag tänker efter. De sa att jag hade x antal dagar som jag kunde ta ut och det gjorde jag men det visade sig att några av dem hade jag egentligen inte.....krånligt, men nåt sånt var det. Hon som sköter det administrativa hos oss gjorde fel och det fick jag betala för.
    emma78 skrev 2012-04-20 09:57:39 följande
    V33 idag:))) tänk att det bara är 7 veckor kvar!!!!Tiden har ju gått galet fort!! Åker till Ullared nästa helg för att inhandla det sista....undra bara hur jag ska klara av att gå där nere....känns som att bebisen ska trilla ut så fort jag reser mig upp.....Fick inte igenom min grav.peng  fullt,med motivering att jag i mitt restaurangjobb även gör ett administrativt jobb 1 timme i veckan!!!När jag frågade vad jag skulle göra de andra 9 timmarna( 1/4 av min tjänst är 10 timmar) fick jag till svar att det visste hon inte! Men min läkare sjukskrev mig på heltid ist och det gick igenom pust! Så sedan en vecka tillbaka sitter jag här i soffan och glor på tv.....Skönt att vara hemma iaf...de sista veckorna på jobbet  var riktigt tuffa!!Ska till Bm på tisd.Ska då be om ett tul .....jag ligger ju en bra bit över kurvan med sf på 31 i v 28.....har inte lust att gå tiden ut för att föda fram en 5 kilos....Sonen är född i v 37 och vägde 4015,och min syster är född i v 36 4700g så man har ju anlagen till stora barn! För visst kan be om ett tul för att kolla "stora" barn?
    Jag tror inte man får ett tul bara för att kolla om barnet är stort....tror inte det fungerar så här i alla fall. Men fråga kan man ju alltid!
  • PojkarnasMamma85
    UnderbaraPojke skrev 2012-04-20 10:43:49 följande:
    minsann ... bara 49 dagar kvar !! =)

Inatt har jag varit vaken/uppe 9 ggr mellan midnatt och 6 i morse ...
    Ont i ljumskarna, bäckenet och händerna är stora som hus. PLUS kissinödig =)
    Efter kl 7 sov jag i alla fall non stop till 09:47 för att vara exakt ... det var skönt iaf. Låg i morse och tänkte att det e bara 49 nätter till .... suck*

Samma här! Fast antar att jag kommer gå över tiden den här gången med... *suck*
    UnderbaraPojke skrev 2012-04-20 10:51:00 följande:
    Jag låg på sf 30 i v27 och sf 32 i v31 och nu hade jag sf 34 i v33 ...
    Hon sa dock att jag nog inte kommer hamna över 4 kg på bebisen iaf ...  
    Var iaf inget snack om ngt TUL. Hon frågade hur mkt jag vägde när jag föddes då det brukar bli runt samma för min bebis och jag vägde 3800g 
    Både jag och min man vägde mellan 3600-3800g när vi föddes men vår son vägde 4270g...hoppas denna lilla plutt inte blir lika stor!
Svar på tråden Juni-barn