Bumman79 skrev 2012-04-19 20:38:23 följande:
Är det någon som vet hur reglerna ligger till angående att ta ut sin semester när man är föräldraledig?
Jag hade nämligen tänkt att ta ut ca 3 dagar per månad i 12 månader för att sprida ut pengarna å dryga ut min inkomst. Men idag var det 2 st kollegor som sa att semesterdagarna sjunker i värde när man är föräldraledig pga att de räknas efter föräldrapenningsinkomsten.
Men det tyckte jag lät chockerande å jättekonstigt då min semesterlön jobbet betalar ut inte borde ha att göra med vad försäkringskassan betalar ut till mig i föräldrapenning....så jag ringde facket och killen i telefon sa exakt det jag tänkte...att de aldrig kan sjunka i värde det man har jobbat in under ett år....
Någon som vet något om detta? Vad kan mina kollegor ha menat? Det var två gravida kvinnor som arbetar på olika avdelningar...
När jag var mammaledig med min första son så gjorde jag ett avbrott i förläldraledigheten och tog ut 3 veckors semester så maken kunde vara hemma samtidigt. Det skulle gå jättebra att göra så, så jag gjorde så. Dock fick jag en obehaglig överaskning några månader senare när det kom hem ett brev där det stod att man på nåt sätt inte kunde göra så och att jag var tvungen att betala tillbaka ca 3000kr....så denna gången kommer jag då inte ta ut någon semester under föräldraledigheten.
Lina007 skrev 2012-04-19 21:39:57 följande:
Har sen kl 17 idag haft förvärkar/sd (det kanske är samma sak t.o.m?). Magen blir stenhård och formad som en boll och sen har jag som världens mensvärk nere i magen som strålar ut längs låren/ljumskarna. Nästan så jag håller andan emellanåt.
Tog en Alvedon tidigare men om det här ska gå över lagom till sovdags får jag nog knapra i mig en karta. Kanske vetekudden kan lindra lite...
Av mina erfarenheter så är förvärkar när man får som du säger rejäl mensvärk och det kan stråla ut i rygg och lår medan sammandragningar är när det kommer som en kramp...börjar som mensvärk men sen hugger rejält tag i livmodern och smärtan går som upp i en topp och sen ner i en dal och under den tiden kan det göra rejält ont och man måste andas med den typ. Hoppas du förstår vad jag menar.