• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Havsjungfrun
    Sweet life skrev 2011-11-28 19:25:02 följande:
    Jag orkar inte mer, vill bara lägga mig ner och gråta! Har totalt missförstått en fråga på hemtentan vilket resulterar i nattjobb! OCH fram till lunch imorgon då den ska vara inne...... Kul, ingen sömn på 30 timmar...
    Aj då, hoppas att du får ihop det! Lycka till!
    zenoble skrev 2011-11-28 19:23:08 följande:
    Hej  Glad kul att höra att det går bra för er! är det fler som börjar känna att man kanske kan börja njuta av graviditeten till fullo snart och slippa illamående och annat? Jag har inget illamående kvar, det enda är tröttheten, men den börjar sakta men säkert bli bättre den med! speciellt på kvällarna.
    Går in i v.14 idag. Gjorde även det hela "offentligt" på facebook idag. känns skönt att alla vet så man slipper säga det till varenda kotte man träffar ;)

Trevlig kväll på er
    Går också in i v. 14 idag. Kan dock räkna med rejält illamående några veckor till, i v. 17-18 har det släppt med de andra två och jag mår ju inte direkt bättre den här gången. Räknar dock med att det borde ha lugnat sig till jul, mums :) Skönt för er som det börjar släppa för!

• Elskling123

Hejj allihopa! Idag var jag på cub-ul och det gick bra. Men blev väldigt fundersam hur dom räknar graviditets veckor på sjukhuset,nån som kan de där? Jag hade min senaste mens första dag 29 augusti och har 13 dagar mellan ÄL och mens.. Alla sidor jag kollat ska jag vara gravid i vecka 13+0 (gravid vecka 14) men enligt barnmorskan idag sa hon att jag är gravid i v.12+0 ?!? ja har varit på akuten två gånger tidigare och första gången mätte dom och såg mig vara i v.9+2 vilket jag själv oxå trodde.. Men nu sa den här barnmorskan att dom räknat kroppens längd men att hon kollat huvudets storlek.. Jag fattar ingenting :( någon som förstår och kan förklara för mig?? Vore super snällt!!

• Sweet life
    Elskling123 skrev 2011-11-28 21:06:07 följande:
    Hejj allihopa! Idag var jag på cub-ul och det gick bra. Men blev väldigt fundersam hur dom räknar graviditets veckor på sjukhuset,nån som kan de där? Jag hade min senaste mens första dag 29 augusti och har 13 dagar mellan ÄL och mens.. Alla sidor jag kollat ska jag vara gravid i vecka 13+0 (gravid vecka 14) men enligt barnmorskan idag sa hon att jag är gravid i v.12+0 ?!? ja har varit på akuten två gånger tidigare och första gången mätte dom och såg mig vara i v.9+2 vilket jag själv oxå trodde.. Men nu sa den här barnmorskan att dom räknat kroppens längd men att hon kollat huvudets storlek.. Jag fattar ingenting :( någon som förstår och kan förklara för mig?? Vore super snällt!!
    Som jag förstått det utgår ultraljud ifrån när fostret fäst och börjat växa i livmodern, vilket kan ta 3-14 dagar enligt vissa...
  • Elskling123

Sweet life: ahaa så då kan det alltså va lite + och - från person till person fastän man haft sin mens eller ägglossning samtidigt?! Det visste jag faktiskt inte! :) tack! Känner mig lite klokare!

• siciliana
    Elskling123 skrev 2011-11-28 21:06:07 följande:
    Tror också att det kan vara svårt att mäta exakt, eftersom embryot fortfarande är så litet, och huvudet ännu mindre, kan ju nån millimeter hit eller dit göra några dagar hit eller dit. Sen växer de ju tydligen inte exakt lika hela tiden, utan kan göra små växtskutt vad jag har förstått, det tex. då vissa embryon är små för sin tidpunkt vid en mätning och vid nästa mätning har de kommit i kapp sig så att säga. Kan ju vara svårt att mäta exakt på den där gryniga pluttiga bilden med... ;) Tror att det är bra att inte sikta in sig på en exakt dag, det är ju ändå ingen exakt tidpunkt den kommer (förutom vid snitt då), och man får ju ett datum på rul:et, då det antagligen är lättare att mäta eftersom fostret är större, och skillnader spelar "mindre" roll. Härligt att kub gick bra iallafall, grattis! :)
  • Elskling123

Tack för all hjälp tjejer! Det är inte så självklart det här med veckor märker jag :p men då får jag vänta till januari och se vad dom säger då! Nu ska jag äntligen börja slappna av och njuta istället för att vara orolig! Sen får jag ta allt som det kommer helt enkelt :) någon som har tips på bra "min första bok" och vart man kan köpa fina såna??funderar på att göra en egen men jag skulle gärna vilja ha en fin färdig sådan oxå :)

• PIO

Här har kvällen spenderats på akuten. Fick en blödning vid 17 tiden i eftermiddag o åkte in till akuten. Va helt säker på att det va missfall. Läkaren konstaterade en blödning vid livmodermunnen lr va de hette. Kommer inte riktigt ihåg va lite chockad. Men bebisen mår bra o hjärtat slog fint. Så nu e ha sjukskriven 14 dagar sen ska ja upp på ny koll. Får inte bära nått o inte göra nått ansträngande. VILA! Känner mej lättad att bebisen mår bra i magen men är endå väldigt orolig för blödningen. Känner mej ledsen då vi fått lämnat sonen hos mormor för att ja inte får bära o lyfta och efterspm han är handikappad så blir det mycket lyft. Mannen jobbar eftermiddag den här veckan så dagistiderna blir inte bra då han slutar jobbet kl 23. Så min mamma sa att vår son får vara hos henne så kommer dom o hälsar på mej på eftermiddagarna. Usch gör ont i mitt hjärta! Saknar min son!!! Vet att han har de jätte bra hos sin mormor. Han älskar verkligen henne men jag saknar honom. Ska väl försöka sova lite nu efter en omtumlande kväll. Ville bara skriva av mej lite. Kram på er!

• PIO

Förresten läkaren gjorde ju ett vul o sa att ja e i v 12+2 vilket är en dag mer än ja räknat med. V 12 o man kan slappna av tror man... Njaa inte ja. Kommer nog inte va avslappnad förrens bebisen är här i juni. Så känns de just nu iaf.

• RocketQueen

Idag har jag varit på en spec.mvc där jag ska gå samtidigt som jag går hos min vanliga. Fick jättebra vibbar och det känns som ett bra ställe så jag är nöjd, känns bra att veta att nån har lite extra koll på en