Inlägg från: PojkarnasMamma85 |Visa alla inlägg
  • PojkarnasMamma85

Hur stor är slemproppen? Hur vet man att det är den som släppt eller att det är en del av den som släppt?

Slemmiga flytningar har jag ju från och till och har haft länge, men nu när jag gick på toa fastnade det som en rejäl tjock slemklump som täckte hela tumnageln typ och nu (inbillning eller inte) börjar jag få lite molvärk. Jag vet ju att det kan ta flera veckor från att slemproppen lossnat till förlossningen startar, men tycker det skulle vara intressant att veta om detta var en del av slemproppen eller inte. Någon som vet?

• PojkarnasMamma85
    Dancia skrev 2012-04-28 13:43:26 följande:
    Jag har hört om vissa som sagt att deras slempropp gått i bitar och sett ut som du beskriver det. Så det kan mycket väl vara en del av slemproppen. Det är nog jättesvårt att avgöra eftersom man kan ha väldigt konstiga flytningar också. Jag fick se en släktings slempropp påskhelgen och den var rejält tjock, ungeffär som en femkrona + blodblandad. Hon var då i vecka 36+5 och har inte fött än.
    Ah okej, tack för svaret!
    När jag fick min första son var aldrig slemproppen blodblandad och kom i omgångar. Magkänslan säger att detta var mer än bara en vanlig flytning...återstår väl att se om det kommer nåt mer. Men det var riktigt tjock, seg och slemmig och ungefär som en femkrona, lite mindre kanske.
  • PojkarnasMamma85

Molvärken tilltog, vilade/halvsov en stund men det blev värre. Tog Alvedon och en varm dusch nyss och ligger nu på soffan och det har inte blivit bättre än. Hoppas det ger sig snart.

• PojkarnasMamma85
    Dancia skrev 2012-04-28 16:57:12 följande:
    Glömde fråga, har du några sammandragningar? Kommer det mer och mer så borde du kanske åka in och kolla?
    Nej, inga sammandragningar som tur är. Molvärken släppte ett tag men magen var öm men nu börjar molvärken komma igen...

Är ganska säker på nu att det är slemproppen som lossnat idag. För först kom den där stora klumpen och sen efter det har det kommit slemmiga trådar typ som fått mig att reagera. Så rätt säker på att slemproppen lossnar för mig idag. Men det behöver ju inte betyda ett dugg. Får avvakta och se. Men det spänner väldigt i magen längst ner så att säga och det där trycket neråt fortsätter men så har jag ju haft rätt länge nu.
  • PojkarnasMamma85
    RocketQueen skrev 2012-04-29 19:06:18 följande:
    Visst pratade ni om slemproppen för ett tag sen? Det var någon här som misstänkte att den hade börjat lossna? Jag börjar fundera på om det var en bit av slemmisen jag stötte på här idag när jag var på toaletten... Ska man bli lite nervös kanske? Googlade runt en del och det verkar som att det ändå kan ta ett par veckor innan det händer nåt även om den lossnar vilket låter bra tycker jag. Två och en halv vecka måste han stanna kvar där inne iaf!
    Det var jag som skrev om slemproppen. Är 90% säker på att den lossnade för mig igår. Fick tilltagande molvärk och tre rejäla sammandragningar inom loppet av 8 min, men efter Alvedon, gjort nr 2 och en varm dusch släppte det och jag kunde sova.

Har dock en konstig känsla i magen idag, som att han trycker sig neråt men ingen direkt molvärk idag och bara en pytteliten sammandragning imorse. Att slemproppen släpper betyder väl egentligen ingenting, förutom kanske att kroppen förbereder sig för förlossning. Men som sagt, kan ju ta flera veckor till förlossning ändå.
  • PojkarnasMamma85
    RocketQueen skrev 2012-04-29 20:11:23 följande:
    Förhoppningsvis är det ett gott tecken, att man inte behöver gå över flera veckor. Sammandragningarna är typ samma som de varit ett par veckor så jag är inte särskilt nervös. Tänkte mest kolla hur ni andra upplevt det. Är ju ändå i v.35 så det är väl inte konstigt om kroppen börjar förbereda sig.
    När har du bf?
  • PojkarnasMamma85
    lycka 4 skrev 2012-04-29 21:52:36 följande:
    Nämen !! Det kanske är på g för dig då pojkarnasmamma?
    Hm...jag vet inte. Är flera som tycker att jag borde ringa förlossningen och rådfråga, men samtidigt blir jag så tveksam när jag åkt in två gånger tidigare pga sammandragningar/molvärk och då har det inte varit något. Men får väl kanske slå en pling imorrn om det fortsätter.
Svar på tråden Juni-barn