• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • LillSnurr82

På rul behöver man inte tänka på att komma med full blåsa. Är bara på tidiga ul.

• OHs mamma

I fredags var jag ju hos sjukgymnasten och fick konstaterad lätt foglossning, men sen hon tryckte på de ställen som gjorde ont har jag det blivit tio gånger värre! Nu har jag ont så fort jag gör något, står, går etc. Jag klarar inte av att gå i mataffären utan att få riktigt ont, en sväng på stan är bara att glömma och att ta en sväng med sonen i pulkan är otänkbart.

Imorrn ska jag till en kompis som bor ca 10 min härifrån och jag känner att jag måste ta bilen dit för att klara av det Hur fan ska det gå på jobbet?!

Måste ringa bm och prata om sjukskrivning, måste ju fungera hemma också nu när man har en "liten" hemma. Vet inte hur det kommer sluta annars.

• JennieJ
    LillSnurr82 skrev 2012-01-01 17:56:10 följande:
    På rul behöver man inte tänka på att komma med full blåsa. Är bara på tidiga ul.
    Min BM sa åt mig när jag fick tiden att försöka att INTE kissa innan då de helst ska vara lite i blåsan =)
  • Pinkflower880
    Anne Lisa skrev 2012-01-01 17:48:31 följande:

Tack allihopa! Jag känner mig verkligen välkommen i tråden!

Jag har precis börjat fundera på det här med vagn. Har funderat kring vilken modell som är bäst alltså kombi eller duo-vagn. Antar att det blir en kombi med hårdlift. Ni som har barn sedan tidigare, hur och vad ska man tänka på när man köper vagn? Någon som har erfarenhet av att köpa en begagnad t.ex. via blocket?

Polarlantis: Jag är i vecka 18 (17+4) och känner inte heller något när bebben rör på sig. Men som jag har förstått det är det så olika när man känner nåt. Pratade med mamma och hon kände inget förrän efter vecka 20 när hon väntade mig. Jag tror inte vi behöver oroa oss, men visst längtar man efter livstecken.

Ha det gott alla!

Det beror lite på hur du bor. Vi bodde från början på tredje våningen utan hiss. Vi köpte en duo-vagn och sen mjuklift till liggdelen.. Inget att rekommendera, hade jag valt idag hade jag köpt kombivagn med hårdlift, mycket stabilare!
    Skulle även välja snurrhjul fram, dock inte för små och kolla så de är låsbara. I början märkas det inte så stor skillnad, men ju tyngre bebisen blir, desto jobbigare blir det att knuffa runt fyra fasta hjul. (tycker jag, då jag jämfört med kompisar som har snurr-hjul.)
    Skulle också rekommendera att köpa till så du kan ha babyskydd direkt på vagnen om du tänkt att åka mycket bil typ till affären, supersmidigt att slippa plocka in och ut bebisen. Man tar bara hela paketet.
    Åker du däremot mycket buss skulle jag absolut väla lätt och smidig vagn.

Det var nog mina tips och misstag jag gjort. Skulle mao valt en helt annan vagn idag! :D

Har dock inga erfarenheter av att köpa begagnat på blocket.

Sådär ja
  • ja88

Full blåsa och ultraljud: jag fick gå och kissa för att hon skulle ordentligt vid KUB denna gång, alltså precis tvärtom mot vad som sägs ibland... kanske är felskapt Flört

• LillSnurr82

Ok då är det säkert olika för här står det på lappen med tiden att man ska komma med full blåsa men det strök dom över både detta rul och när jag vänta dottern . Sa att det bara gällde vanliga tidiga ul.

• Havsjungfrun

Letade fram info.pappret nu och där stod det att man skulle låta bli att kissa på 1 h. innan ultraljudet. Har för mig att det är tvärtom vid vul dock.

• OHs mamma
    Anne Lisa skrev 2012-01-01 17:48:31 följande:

Tack allihopa! Jag känner mig verkligen välkommen i tråden!

Jag har precis börjat fundera på det här med vagn. Har funderat kring vilken modell som är bäst alltså kombi eller duo-vagn. Antar att det blir en kombi med hårdlift. Ni som har barn sedan tidigare, hur och vad ska man tänka på när man köper vagn? Någon som har erfarenhet av att köpa en begagnad t.ex. via blocket?

Ha det gott alla!

Till sonen köpte vi en vagn på Tradera. Det var en kombivagn med hårdlift, Cango Nizza Highline och den har fungerat väldigt bra! Dock tyckte jag inte att den fungerade som sittvagn då selen inte gick att dra åt ordentligt när barnet var litet och lite konstig lutning på ryggstödet. Han satt som en liten ostbåge och hasade neråt hela tiden. Det resulterade i att vi köpte en Emmaljunga Scooter 2.0 när han var drygt 5 månader gammal.

Totalt med båda vagnarna lade vi ut lite drygt 4500 kr.
    Jag vet inte om det kanske hade varit bättre att köpt en ny vagn som fungerade som både sitt- och liggvagn så man sluppit köpa en till vagn. Men det viktigaste är nog att man kan åka och titta på den och provköra och kolla noggrant på även sittdelen, sen om det är en ny vagn eller på blocket spelar nog mindre roll. Fast å andra sidan kostar en ny vagn betydligt mer....jag tittade på Emmaljunga City cross innan vi bestämde oss för att köpa den vi köpte, och en sån med hårdlift eller om det var mjuklift till och med, skulle gå på drygt 7000kr då.
  • Anne Lisa

Pinkflower och Skruttens mamma: Tack för jättebra tips! Det är djungel det här med vagnar. Vi bor ju ungefär som du gjorde Pinkflower, fjärde våningen utan hiss, men vi har möjlighet att låsa in vagnen i ett förrådshus på gården. Vi bor mitt i stan och har ingen bil, men vi åker ganska mycket buss och ofta tåg. Så det låter kanske som det borde bli en kombivagn med hårdlift och som är smidig att fälla ihop. Det där med svängbara hjul har jag inte funderat över men det låter ju smidigt. Ska verkligen försöka få tag i en begagnad, det är ju ruskigt dyrt och vagn är ju inte det ända man behöver Tungan ute

Jag frågade min bm sist jag var där om det var något jag behövde tänka på innan jag gick till RUL, men det var det tydligen inte, bara att gå dit sa hon. Så hon sa inget om att inte tömma blåsan. Jag har dock läst någonstans, minns inte var, en bok tror jag, att man skulle låta bli att kissa innan. Men jag går efter vad min bm sa, skönare så..

• ja88

Jag har kikat lite på syskonvagnar men inte så värst än... det blir nog inget inköp förrän framåt våren. Först ska man ju hitta något man gillar! Nån som har nåt tips? Måste vara rejäla däck, bor på landet... och inte prislapp i stil med Bugaboon vad-den-nu-heter, den som kostar typ 10 000-12 000 begagnad Flört

Till sonen har vi en Emmaljunga Edge Duo. Är nöjd med modellen men missnöjd med just det köpet, insåg i efterhand att den var alldeles för dyr för skicket. Men så kan det gå när två totala barnvagnsnoviser köper första vagnen de tittar på, i ett dunkelt garage en mörk höstkväll. Man lär sig väl!