Elvis Mamma skrev 2012-01-11 16:37:23 följande:
Vad sa dom till dig ang. slemproppen? Återbildas den alltid? Jag är nämligen övertygad om att min precis har lossnat eller iallafall delar av den. Bör jag kontakta gynakuten eller avvakta? Har tidigare under graviditeten haft blödningar å liknande och sist sa dom att min moderkaka verkar sitta långt ner, kan de ha med de att göra tro? Usch för denna ständiga oro!!

BM sa att slemproppen kan återbildas men inte alltid gör det. Det är därför hon vill göra en ny gyn undersökning i vecka 25. Kontrollera om den har återbildats samt kontrollera ev påverkan på livmodertappen. Jag ska fortsätta "leva som vanligt" så jag tror inte du behöver kontakta gyn om du misstänker att din slempropp gått. Enda min BM sa är att jag ska kontakta förlossningen (går in i vecka 21 i morgon) om jag får regelbundna och smärtsamma sammandragningar som inte går över efter två timmars vila.
Lågt sittande moderkaka kan absolut ge blödningar under graviditeten. Jag har haft lågt sittande en gång och då informerade de om att den brukar följa med livmodern upp när den växer i de allra flesta fall. Den följde med uppåt och vid ett senare UL så satt den bra och var inget hinder för en normal förlossning.
Ring och prata med din BM om du är orolig.
De är som tur duktiga på att stilla vår oro för våra små liv