• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • conda

Usch vad tråkigt, ring och kolla reseförsäkringen, ingår oftast i hemförsäkringen och kolla vad som gäller om du behöver medicinsk vård. USA är ju lite speciellt när det gäller sjukvården så det gäller verkligen att man är ordentligt försäkrat. Kolla också hur det fungerar med hemtransport om det skulle bli så illa att du inte kan flyga reguljärt hem.

• jajjemen
    Sweet life skrev 2012-01-12 10:11:03 följande:
    en tung sten faller från min axel n när jag trycker på sänd i mailen och hemtentan för höstterminens sista kurs åker iväg till läraren.. UNDERBART! men nu kommer väl tiden till måndagens  RUL gå ännu saktare?
    Åh, ja gjorde precis detsamma, så fruktansärt lättande!! :)
  • RocketQueen
    Dancia skrev 2012-01-12 11:09:24 följande:
    Usch, behöver verkligen skriva av mig lite. Vet varken ut eller in just nu och bara gråter och gråter.
    Min farmor har småcellig lungcancer som är en av de aggressivaste cancer som finns och det är nu i princip konstaterat att hon inte kommer bli frisk från detta. Hon ligger nu inne efter att hennes värden blivit väldigt dåliga på ett par dagar och en av tumörerna på halsen har vuxit till sig väldigt fort. Det värsta i det hela är att hon bor i USA (tillsammans med farfar) och varken jag eller någon annan i familjen kan finnas där.

Jag har inte träffat henne på lite över 2 år och är livrädd för att jag inte ska hinna träffa henne. Vi vet inte om hon har veckor eller månader på sig just nu. Det enda vi vet är att de gör allt för att försöka bromsa och ge henne mer tid. I det stora hela vill jag inget helldre än att åka över till henne nu, och det är inga problem med barnen för min man stöttar mig mer än gärna med att få åka över. Men problemet är att jag inte vågar eftersom jag har en del komplikationer under graviditeten. Jag är rädd att jag får en urinvägsinfektion igen och att jag drabbas av kraftiga sammandragningar m.m. Jag har ju fortfarande sd varje dag och jag vet att ag kan drabbas av en ny UVI när som helst och då drar det igång regelbundna sd igen. Vet inte alls hur det fungerar om man är i ett annat land, eller ännu värre, på resande fot :(.

Jag står min farmor väldigt nära då jag rest dit mycket under min uppväxt och även spenderat ett par månader där då jag hade praktik på ett daycare under gymnasieutbildningen och bodde hemma hos dem.

Vet inte vad jag ska ta mig till, men jag ska kolla upp hur det fungerar med mödravården på resande fot och skaffa pass så fort som möjligt (har inte skaffat nytt sen jag gifte mig) så att jag har möjlighet att åka snabbt om det finns någon möjlighet att jag kan känna mig säker med graviditeten.

Jag vet ju också att efter vecka 26 eller 28 FÅR jag inte flyga, så om några få månader finns möjligheten inte alls och jag kan heller inte resa med en nyfödd så det känns som att detta är min enda chans att få träffa min farmor en sista gång :(
    Usch, låter jättejobbigt. Har du en bra läkare eller bm? Hade jag varit du hade jag nog bokat in en tid och satt mig ner och pratat med nån av dom. Se vad dom säger, antingen kan dom lugna oron eller så kan dom avråda från att åka.
  • Dancia

Jag har kollat med hemförsäkringens reseförsäkring och den verkar inte täcka läkarbesök orsakade av graviditet :(. Ska ringa till dem för säkerhets skull för jag har inte skaffat en gravidförsäkring och hoppas att det kanske kan "komplettera" ett sådant skydd om jag skaffar det nu.
    I övrigt så står det på de flesta flygbolag att man behöver ett läkarintyg om att graviditeten varit komplikationsfri och det låter inte så lovande med mina sd, UVI och problem med hjärtat :(. Har fått en telefontid med min BM imorgon så får se vad hon säger och sen ska jag lämna nya prover nästa vecka. Ska skaffa pass och fixa med försäkringar så länge så det är gjort iallafall men det känns inte så lovande även om jag är fast besluten vid att försöka göra allt för att kunna åka, men samtidigt vill jag ju absolut inte riskera något för barnet.

• zenoble

lycka 4: jag hade igår innan rul en ganska stark känsla av att det var en tös i magen, men igår på rul när hon satte igång bilden tänkte jag bara, det är en kille. Sen på slutet kollade ju hon och sa det. Så fel man kan ha ändå! Glad med sonen var jag säker på att det var en pojke.

dancia: åh vad jobbigt! hoppas du får några bra besked och kan lösa det på nåt sätt, det måste ju gå!

• Sweet life
    Dancia skrev 2012-01-12 11:58:18 följande:
    Jag har kollat med hemförsäkringens reseförsäkring och den verkar inte täcka läkarbesök orsakade av graviditet :(. Ska ringa till dem för säkerhets skull för jag har inte skaffat en gravidförsäkring och hoppas att det kanske kan "komplettera" ett sådant skydd om jag skaffar det nu.
    I övrigt så står det på de flesta flygbolag att man behöver ett läkarintyg om att graviditeten varit komplikationsfri och det låter inte så lovande med mina sd, UVI och problem med hjärtat :(. Har fått en telefontid med min BM imorgon så får se vad hon säger och sen ska jag lämna nya prover nästa vecka. Ska skaffa pass och fixa med försäkringar så länge så det är gjort iallafall men det känns inte så lovande även om jag är fast besluten vid att försöka göra allt för att kunna åka, men samtidigt vill jag ju absolut inte riskera något för barnet.
    En UVI är ju inte alltid orsakad av din graviditet så det kan försärkingsbolaget inte hindra dig vård från. Och vad jag vet krävs bara intyg om du passerat vecka 27 (har jobbat på arlanda). Annars är ju faktiskt just mödrahälsovården i USA sjukt bra enligt vad mina vänner som bor där fått erfara, snabb hjälp och bra bedömningar. Där är det ju läkare som ansvarar för mödrahälsovården och inte barnmorskan..
  • stjärnfrukt

Dancia: Fy vilken jobbig & stressig situation, hoppas allt löser sig med försäkringar så du kan åka & inte känna oro över det + att du hinner få träffa din älskade farmor! {#emotions_dlg.flower}

• Dancia
    Sweet life skrev 2012-01-12 12:22:14 följande:
    En UVI är ju inte alltid orsakad av din graviditet så det kan försärkingsbolaget inte hindra dig vård från. Och vad jag vet krävs bara intyg om du passerat vecka 27 (har jobbat på arlanda). Annars är ju faktiskt just mödrahälsovården i USA sjukt bra enligt vad mina vänner som bor där fått erfara, snabb hjälp och bra bedömningar. Där är det ju läkare som ansvarar för mödrahälsovården och inte barnmorskan..
    Nej men det är på grund av komplikationerna jag fått av UVI som jag oroar mig. Fick läggas in med sonen då jag fick väldigt kraftiga sd i v.26 på grund av UVI. Fick sen äta antibiotika resten av graviditeten eftersom jag inte kunde bli av med den. Så jag kan drabbas av UVI och kraftiga sd när som helst under graviditeten eftersom jag redan gjort det.

Ja de har väldigt bra vård, men jag måste veta så att allt stämmer med försäkringar m.m för de tar inte emot mig om jag inte kan betala.

Jag håller också mitt upp i allt på att utredas av mitt hjärta då mina EKG inte sett bra ut, och på flera sidor jag läst så rekommenderar de inte att man flyger om man har problem med hjärtat, ännu mindre om man är gravid samtidigt. Men jag måste prata med min BM och läkare och se om de tror att jag kan åka ändå eller om de avråder mig.
  • stjärnfrukt

Idag på rul gick det såå bra så, vi fick se vår älskade PRINS!!! Skrattande Hihi, så glad så, tänk att jag hade rätt även denna gången :) Snart har vi en flicka & en pojke i familjen!

Direkt när bm satte den där grejen på magen så kom det fram världens tydligaste bild på bebisen kön, haha, låg och bresade så fint så Flört Jag hade ju tänkt vara lite mer diskret men nu blev det bara "men där ser man ju könet! Eller hur?!", bara 1 sek efter att hon satt den där. HAHA! Som om det var det viktigaste!
    Som  tur var så skrattade hon bara och frågade om vi ville veta, och så sa hon att ja det ser verkligen ut som att det är en pojke, titta där sticker det upp "något" och då frågade jag om navelsträngen låg där, men nej den låg på ett annat ställe, sen upprepade hon flera gånger att se, där sticker det upp något.  

Jjohansson: Det var världens bästa som gjorde rul, hon var så proffsig, snäll, glad och stressade inte alls, Elisabeth Bodell hette hon (minns att jag kollade hennes skylt tydligt för att kunna skriva det till dig), HOPPAS du får henne, får hon gjorde den här stunden så otroligt fin och rolig för oss. Pratade med min bm om det direkt efteråt och hon sa det att de nya som jobbar där är mkt bättre, och att de flesta gamla tråkmånsar hade gått i pension, hehe Glad 

Moderkakan låg inte i framvägg, som jag misstänkte, utan den låg i Praevia har jag för mig att det heter, den täcker alltså livmoderhalsen. Så det blir ett ul till i v.30/v.31 för att se om den har växt uppåt. Den gör nästan alltid det, men det är viktigt att kolla för annars får man planera in ett snitt. Känns lite konstigt på något sätt... Någon som varit med om det?