• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Polarlantis
    Mimi02: Jag har en hel del värk och senaste dagarna har jag fått ligga med värmekudde på magen, ajajaj. Antar att det är växtvärk eller ngt...eller ligament..eller vad tusan det nu är som händer där inne! Ingen aning men jag känner precis som du beskriver det.

Ang >RUL: vi har 45 min avsatt så jag hoppas vi får hela den tiden på oss...och att den A. lever, B. är frisk, C vill visa vad det är för kön Glad 

Ang rörelser: så kännde jag en liten buff igår när jag la dit värmekudden..hoppas jag det var! Blir så oroad att den inte lever för att era känns så mycket! 
  • Elvis Mamma

Zenoble: Skönt å höra att du också känner sån skillnad Det är märkligt att de kan vara så, många säger ju att då är de säkert ett annat kön mot första gången men de stämde ju inte alls i ditt fall så jag tror inte riktigt på det men vi ska nog iaf fråga på RUL nästa vecka om dom kan se, är så nyfiken Förra gången kände jag alla symtom så starkt, spydde dagligen mellan v. 5-15, sen var jag jätte känslig för dofter å spydde hela graviditeten så fort jag kände en äcklig doft eller ätit något jag var känslig för. Magen växte super fort å va stor tidigt, jag var kissnödig jämt, kände tydliga sparkar tidigt, fick foglossning tidigt å kände mig verkligen gravid på alla sätt å vis. Denna gången känner jag mig knappt gravid, spytt totalt 3 gånger å de va runt vecka 8 men det är de enda, nu känner jag inge alls förutom trötthet som ju visade sig vara järnbrist sen så är magen inte alls lika stor som sist å jag känner inga tydliga sparkar ännu men nu har jag ju fått förklarat att barnet ligger väldigt högt upp med huvudet uppåt så de kan ha med det att göra å moderkakan ligger långt ner så jag har ju haft blödningar vilket jag aldrig hade förra gången men jag är glad att jag sett den lilla sprattla där inne för många gånger har jag undrat om jag verkligen ens är gravid

• zenoble

Men vad skönt att det är BÄTTRE denna gång för dig då! Skrattande hade hellre haft denna som första graviditet, eftersom jag nu verkligen förväntade mig en bra! men ska inte säga något än halva tiden kvar och det kanske kommer bli super bra till slut! Har inte börjat jobba än så är hemma och känns som om man känner efter mer då. Så på nåt sätt ska det bli skönt att börja jobba nu i feb om det inte blir för mycket med heltid så att säga.
    Tur i alla fall att du fick svar på tröttheten! det är fasen inte kul när det blir lågt..
    Men som sagt, ingen graviditet är den andra lik! Glad

• Elvis Mamma

Zenoble: Nej det är verkligen sant å vem vet, halva graviditeten är ju kvar så du kanske mår toppen resterande del å jag kanske får alla krempor i världen Skönt å börja jobba lite, kanske känner du dig piggare då. Jag tycker också man känner efter mer när man bara är hemma å man får så mycket mer tid att tänka jag pluggar men har bara pluggat 50% en period i början på ny kurs start men från å med nästa vecka blir de 100% igen å de ska bli skönt tror graviditeten går fortare också när man har fullt upp hela dagarna

• gammelmamma

Idag har jag varit och hämtat bälte, kryckor och TENS apparat.I em åker mannen och hämtar vagnen. Det börjar bli verkligt.:)

• Dancia

Hej!

Nu sitter jag och väntar på att min nya BM ska ringa och vi har mycket att diskutera. Boka in läkarbesök och prata om risken med att flyga.

Sen ska jag kolla upp mer med försäkringarna och om BM inte avråder mig från att resa så ska jag skaffa pass nästa vecka.

Mitt i allt detta jobbiga så gläds jag åt vilka underbara barn jag har och det lilla barn som växer i min mage :). Imorse låg bebisen och sparkade massor och Colin (min snart 4-åriga son) tittade på magen och sa "å vad din mage börjar bli stor mamma". Jag sade till honom att lägga händerna på magen för bebisen är vaken och leker där inne :). Efter en kort stund kände jag att bebisen kickade till rejält 2 gånger på Colins händer och då rycker Colin till och säger "oj mamma! Bebisen pickade på mig" :). Nu har han fått känna bebisen före pappa ;).

Går in i vecka 18 på söndag och nästa tisdag är det RUL :). Längtar!

• Dancia

Gud vad det känns skönt efter att jag pratat med min nya BM. Helt underbar BM förresten :). Hon sa att det är inga problem för mig att åka om vi har noga koll på urinet precis innnan jag åker och skulle jag få besvär där över så vet de vilken antibiotika jag ska ha när jag är gravid. Reseförsäkringen vi har i hemförsäkringen gäller även när jag är gravid, så nu är det bara passet som ska fixas nästa vecka :).

Ska prata med farfar och förhoppningsvis farmor i helgen om hon fått komma hem.från sjukhuset, och sen blir det nog att boka flygbiljett.

Min nya BM kändes mycket mer omtänksam än den förra och hade även mycket bättre koll på allt och kändes inte ett dugg stressad. Hon sa att jag kan ringa när jag vill på mobilnumret och även skicka sms om jag vill. Så himla skönt att det blivit så mycket lättare att få tag på min BM och att jag känner mig trygg med henne :).

• Elvis Mamma

Dancia: åå va skönt att allt löser sig så du kan åka å vilken toppen bra BM du verkar ha fått

• IdaElinLivia040611
    AAEV skrev 2012-01-13 08:07:36 följande:
    Jag ska försöka skärpa mig och uppdatera lite oftare.

Har egentligen bara en fråga till dig IdaElin:
     två av våra allra närmsta kompisar fick en liten dotter i onsdags, v 28. Flickan vägde 845 gram. De flögs till Linköping och mer än så vet vi inte. Hur stöttar vi? Vi har skickat sms där vi gratulerat till dottern och skrivit att vi finns här om det är något. _Men sen då? Vad tyckte du var jobbigt resp. underbart att folk gjorde när er dotter kom så tidigt? Det är skitjobbigt att gå här med min gravidmage, vi hade planerat så mkt vi skulle göra med våra bebisar och så där... 
    Jag hade inte så mycket kontakt med några kompisar i början utan det var mest våra föräldrar som kom med mat, tvättade kläder mm då vi bodde där från dag 1. Pratade av mig mycket med all underbar personal och andra föräldrar i samma situation. 
    Vi hade ju en väldig tur och vår tjej mådde bra nästan från start så då blev ju allt lättare psykist. Men jag tror att bara du hör av dig och dom vet att du finns om du behöver dom så räcker det gott. Ett sms då och då att ni tänker på dom och så. Man lever i en helt annan värld när man kommer in på neo särskillt om man får ett rum där. Behöver dom prata så kommer dom göra det men annars e det skönt att ha alla på lite avstånd så att man själv kan ta tag i någon om det behövs.
    Grattis till den lilla tjejen och jag hoppas det går bra. Tjejer e ju starkare än killar säger dom när det gäller att komma tidigt så det har hon ju till sin fördel och jätte bra att hon väger över 800 gram:)
    Önskar dom så mycket lycka till, och även om det nu blir en sjukt tuff tid där det kan komma många bakslag så får man ändå glädjas åt dom positiva sakerna.

Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Pojke 120614
  • IdaElinLivia040611
    mimi02 skrev 2012-01-13 09:40:54 följande:
    Hej alla. En fråga till er som gjort RUL och sett kön - kunde man se det tydligt? Vi ska göra RUL på tisdag (jippiii) och vi har bestämt att vi inte ska ta reda på könet, däremot om jag känner mig själv rätt så kommer jag säkert försöka kolla hehe...., så frågan är, hur lätt brukar det vara att se själv? Framför allt om det är en kille då antar jag....

Annars rullar allt på bra, jag läser tråden rätt mkt och det är jättekul att följa med alla men skriver inte så mkt. Vecka 19 (18+4) idag och det känns ibland som det är nåt som rullar runt eller puffar lite i magen, bara jättelite - men jag hoppas att det är bebisen:) Ska bli så spännande med RUL, kan knappt vänta!!

Har ni andra fortfarande mycket molvärk och så? Jag känner av ibland och ofta känns det också som ilningar/tryck mot underlivet. Nån annan som har så, är det nåt att oroa sig över?

Kram på er alla blivande mammor!
    Är också i v 19 och har molvärk ibland fortfarande. Växer ju i perioder så det e nog inte så konstigt. Känner också mini puffar då och då. Så himla mysigt.
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Pojke 120614