NinnaBus skrev 2012-01-31 22:21:05 följande:
Ont att gå upprätt... samma här...
Och öm när man tar på magen...
SD har minskat hos mig... Fick rådet att vila så har legat på soffan sen i söndags... Bara varit uppe kortare stunder.
Har haft mycket mer ont i magen och ryggen idag än vad jag hade igår, men upplevt att sammandragningarna varit mindre och färre... Bara haft ett par som varit jobbiga...
Visst, magen blir spänd i mellanåt, men inte sådär stenhård... Bara lite halvhård... Så vet inte riktigt om man ska räkna det som sammandragningar då eller inte...
Vad är GBS?
Ja det bästa är att vila, men tyvärr hjälper inte det för mig så mycket för jag gör inget annat än att vila känns det som. Min man sköter det mesta i hushållet och jag pluggar hemma. Så det enda jag gör vissa dagar är att lämna barnen på dagis, hämta och laga mat ibland (det gör också mannen oftast).
Jag hade nog räknat även halvhårda som sammandragningar. En sammandragning är ju alltid en sammandragning även om den inte håller i lika länge eller gör lika ont varje gång.
GBS är en bakterie (grupp b streptokocker) som finns normalt i tarmarna. Var tredje gravid bär på det även i underlivet och urinvägarna kan då bli inflammerade. Dessa bakterierna kan då vara en orsak till sammandragningar.