• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Ensortsmamma

Gammelmamma: tack så mycket! Ska försöka övertala sambon, har du lyckats än? Tänkte att du kunde säga om de va bra sen när ni vart där. Tror du ligger lite före mig jag är i 24+2 idag.

• zenoble

Jag hoppas verkligen också att jag kan amma, vill det så mycket då det bara funkade några veckor i början med sonen. Skulle va så skönt!

Fy fasen vad trött jag är efter jobbet alltså.. suck. 3 veckor kvar att jobba efter denna om grav penningen går igenom vill säga. Hur ska man orka det? ryggen är svag och ont med. :( väntar på svar om grav penningen från fp nervöst.

• gammelmamma
    Ensortsmamma skrev 2012-03-07 19:21:54 följande:
    Gammelmamma: tack så mycket! Ska försöka övertala sambon, har du lyckats än? Tänkte att du kunde säga om de va bra sen när ni vart där. Tror du ligger lite före mig jag är i 24+2 idag.

Tyvärr har jag inte lyckats, han tycker det är helt onödigt. Jag ska ha 13 juni. De var väldigt trevliga att prata med i alla fall:) Mannen kommer hem snart då ska jag fortsätta övertalningen så får vi se om jag lyckas. Tror tyvärr inte det.
  • gammelmamma

I dag fick jag besked att min gravpeng gick igenom, men de tycker jag ska vara sjukskriven i stället, får se hur det blir.

• zenoble
    gammelmamma skrev 2012-03-07 19:41:58 följande:
    I dag fick jag besked att min gravpeng gick igenom, men de tycker jag ska vara sjukskriven i stället, får se hur det blir.
    du tjänar väl på att vara sjukskriven? och sen att man får vara det tills det är beräknat eller?
  • gammelmamma

Ja precis, då blir jag sjukskriven fram till dagen innan beräknat datum, men det är nog lika mycket pengar tror jag. 

• tomisamat
    gammelmamma skrev 2012-03-07 19:51:12 följande:
    Ja precis, då blir jag sjukskriven fram till dagen innan beräknat datum, men det är nog lika mycket pengar tror jag. 
    Det är inte lika mycket pengar. Är du sjukskriven så får du nittio %.
  • RocketQueen
    gammelmamma skrev 2012-03-07 19:51:12 följande:
    Grav.penningen är bara  80% av 80% ungefär... Inte exakt men det ligger däreomkring. Är du sjukskriven får du runt 80% av ditt ordinarie lön, alltså tjänar du på att vara sjukskriven. Sen har dessutom vissa kollektivavtal en extraförsäkring som gör att man får ut ytterligare 10% av sin lön när man är sjukskriven mer än två veckor vilket ger dig ung 90% av din lön. Verkligen inga exakta siffror men kort sagt är det ungefär så...
  • gammelmamma

Tack för all info, då ska jag absolut vara sjukskriven i stället. Förslaget kom från f-kassans handläggare så det borde ju inte vara några problem att fp igenom det:)