• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • mammie86
    Zvartaliljan skrev 2011-10-16 13:26:46 följande:
    min son blir 2 i mellandagarna så ungefär lika gammal som din då, jag är också rädd för att det kommer slå till så man inte kommer kunna jaga runt efter honom :-/ Har redan fått lyftförbud på allt över 5kg. Sjukskriven blir jag så fort jag ber om det...men pluggar så inte så lätt o bara stanna hemma ju, missar ju så himla mycket o går inte att ta igen.

Med sonen blev jag sjukskriven de sista 4 månaderna (av 8 då han är prematur precis som storasyster), men då jobbade jag så då gick det ju lättare o verkligen vara sjukskriven. Då var det foglossning i kombination med att jag lyckades knäcka svanskotan och riskerade prematur förlossning så det var liksom sängläge helt o hållet som gällde, på sjukhuset lät de mig knappt gå på toaletten själv!!.Och jag är väldigt rastlös som person...så jag var typ världens elakaste mot alla runt omkring mig pga frustration just då så tur jag har en man som stod ut med alla mina elakheter.

Går din son på dagis? Hur gör de där om du blir sjukskriven? Går de enligt gamla schemat då eller enligt pappans schema?
    Här förra gången gick de enligt gamla schemat o vägrade byta till pappans schema så det blev jättemycket strul för det stämde ju inte alls så han kunde lämna/hämta. Hoppas verkligen de går med på att ändra det denna gång.
    De måste gå med på att ändra shemat efter pappans arbetstider om man är sjukskriven. stå på er bara! tjafsar dom är det enbart för att personalen tycker det är jobbigt. ring då till rektor eller gå högre upp.
  • Zvartaliljan
    mammie86 skrev 2011-10-16 13:52:58 följande:
    De måste gå med på att ändra shemat efter pappans arbetstider om man är sjukskriven. stå på er bara! tjafsar dom är det enbart för att personalen tycker det är jobbigt. ring då till rektor eller gå högre upp.
    här är det inte så iaf...är du säker på att det är så hos er?
    På vissa ställen får barnen t.o.m inte gå mer än 15tim/vecka om man är sjukskriven. Olika från kommun till kommun det där o det kan vara ett riktigt helvete att få igenom mer.
    När jag fick min förlossningsdepression och blev sjukskriven under föräldraledigheten fick jag gå via Bup för att få ett intyg på att min dotter skulle gå mer än 15 timmar/v fast jag var hemma med bebisen. Och det bara för att hon är under utredning för bokstavsdiagnos. Hade hon varit ett "normalt" barn så hade inte bup kunnat hjälpa mig utan då hade hon bara fått gå sina 15 timmar.

Vet att det varit stort liv om detta tidigare här på familjeliv...väldigt många som drabbas när de blir sjukskrivna. Och många som svarar med att barnomsorg inte är en rättighet o att man inte ska klaga...men vill inte att min man ska behöva sluta sitt jobb för att ta hand om barnen om jag blir sjukskriven. Det har faktiskt hänt många efter vad jag läst om både här på familjeliv och i tidningar...att när den ena blir svårt sjuk måste den andra sluta sitt jobb för att ta hand om barnen då de inte haft rätt till dagisplats på heltid enligt den andras schema.
  • Zvartaliljan

Läs längre ner under "sjukskriven"
    www.karlshamn.se/Barn_utbildning/Barnomsorg/Fragor_och_svar/

Detta är karlshamn och jag tillhör ronneby, men är samma här att man går efter ordinarie schema om man blir sjukskriven. Kan alltså inte ändras till pappans schema, utöka tiden eller nånting.

Så jag tror jag ska ta o skriva upp barnen extra timmar redan innan jag tror sjukskrivningsbehovet kommer....just nu går de efter de tider jag studerar och vissa dagar studerar jag hemma så då går de korta dagar. Fast jag har rätt till heltid. Så får väl ändra schemat o utöka det så det blir godkänt INNAN sjukskrivningen...för då kan de ju inte protestera sen...men egentligen skulle jag ju vilja passa på o umgås med mina barn så länge jag orkar o inte lämna dom på dagis nu i onödan liksom Bara för deras idiotiska regler!!!

• Syster Lycklig

Var in till jobbet på VUL idag (jobbar som barnmorska).
    Fick konstaterat att det är en ofostrig graviditet / ovum.
    Mitt 5 missfall...just nu känns allt väldigt tungt.

Lycka till ni andra!

• Gullgrodan

Beklagar, ska på vul imorrn och hoppas på att liten mår bra...

• emma78

hej hopp!

Idag har det varit en riktigt bra dag!! Fick sova hela natten,har inte haft ont på hela dagen,mår inte illa......mår toppen!! vet att det varierar från dag till dag så det är bara att passa på att njuta:)

Har en liten känsla av att jag kommer att bli sjukskriven på torsdag....

Var ju sjukskriven fr v 16 med mitt andra barn och känner redan av sammandragningarna lite till och från....
    Skillnaden denna gången blir ju att man inte har en tvååring att springa efter! Nu går ju barnen till skolan kl 8 och kommer hem vid 14 = massor av tid att vila och bara njuta:) För jag har bestämmt mig för att NJUTA även om jag är orolig,har ont,är frustrerad mm!!Det känns som att jag missade det förra gången,och jag vet att detta är absolut sista gången i mitt liv som jag är gravid!         

• OHs mamma

Jaha, då har man fått feber också. Men det är väl inte farligt för fostret?!

• Annam85

Troligen fått mitt andra raka missfall. Blir till att ev vara hemma imorgon och ringa KK för en akut tid...

• Pepita
    Syster Lycklig skrev 2011-10-16 15:51:59 följande:
    Var in till jobbet på VUL idag (jobbar som barnmorska).
    Fick konstaterat att det är en ofostrig graviditet / ovum.
    Mitt 5 missfall...just nu känns allt väldigt tungt.

Lycka till ni andra!
    Usch, beklagar verkligen.   
Svar på tråden Juni-barn