• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Bumman79
    Ensortsmamma skrev 2012-03-18 09:42:00 följande:
    Vi är påväg in till förlossningen nu. Har fortfarande inte känt något. Men de är säkert som du säger att man jagar upp sig så och då känner bebis de. Både jag och sambon har hjärtat i halsgropen nu, detta kan inte hända oss två gånger!
    Alla skriver att de blir så oroliga när de inte känt bebisen på några timmar och då börjar jag undra om jag är konstig för jag kan känna rörelser några ggr på eftermiddagen å sen brukar den börja sparka mer på kvällarna när jag ligger i soffan...men det kan gå många timmar varje dag när jag inte känner något.

Känner ni alla bebisen rulla runt å sparka i princip jämt? För mig är det som sagt några ggr på dagen ibland bara på kvällarna. Nu när jag är i v 27 (28 imorrn) börjar jag känna bebisen oftare men för bara några veckor sedan var det kanske bara på kvällarna jag kände bebisen kraftigt.

Hoppas att det är bra med bebisen iaf Ensortsmamma!
  • PojkarnasMamma85
    Bumman79 skrev 2012-03-18 12:54:27 följande:
    Alla skriver att de blir så oroliga när de inte känt bebisen på några timmar och då börjar jag undra om jag är konstig för jag kan känna rörelser några ggr på eftermiddagen å sen brukar den börja sparka mer på kvällarna när jag ligger i soffan...men det kan gå många timmar varje dag när jag inte känner något.

Känner ni alla bebisen rulla runt å sparka i princip jämt? För mig är det som sagt några ggr på dagen ibland bara på kvällarna. Nu när jag är i v 27 (28 imorrn) börjar jag känna bebisen oftare men för bara några veckor sedan var det kanske bara på kvällarna jag kände bebisen kraftigt.

Jag känner inte bebisen hela tiden heller. Alla bebisar har ju nu sin egna dygnsrytm. Min lilla Harry är ofta vaken på natten/tidig morgon och sover oftast på förmiddagen-lunchen och vaknar till nån gång på eftermiddagen och sover sen vidare för att hålla igång på kvällen igen! Jag skulle dock bli orolig om jag inte kände honom nån gång under dagen, men ett par timmar kan vara normalt!
  • tomisamat

Vi har kommit så långt nu att bebisarna har ungefär samma tider på dagen de är vakna och sparkar omkring så att det känns. Känner man då inte på en eller två dagar så blir jag orolig. Och bm har sagt till mig att man ska kontakta då. För att se att allt är okej och man ska slippa gå och oroa sig. Men ibland så ändrar bara bebis sin rytm eller sparkar inåt, vilket var fallet för mig.
  • Bumman79
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-03-18 12:57:53 följande:
    Jag känner inte bebisen hela tiden heller. Alla bebisar har ju nu sin egna dygnsrytm. Min lilla Harry är ofta vaken på natten/tidig morgon och sover oftast på förmiddagen-lunchen och vaknar till nån gång på eftermiddagen och sover sen vidare för att hålla igång på kvällen igen! Jag skulle dock bli orolig om jag inte kände honom nån gång under dagen, men ett par timmar kan vara normalt!
    Det är väl så jag har tänkt oxå....skulle jag inte känna bebisen på ett helt dygn så skulle jag nog börja oroa mig...men jag brukar tänka att den kommer igång till kvällen när jag ligger still. Inte om jag stressar runt å städar eller så utan när jag tar det lugnt då blir det liv i magen :).
  • Havsjungfrun
    Bumman79 skrev 2012-03-17 22:45:41 följande:
    Ja jag pratade med min chef om att söka gravidpenning iaf...mer allmänt och jag söker det ifall att..men när jag pratade med henne så sa hon att det inte är så stor chans att man får igenom gravidpenning när man mest sitter i kassan som jag gör (jobbar även i post/förbutik)

Hon hänvisade mig till en annan tjej på kontoret att hjälpa mig med att fylla i pappren.
    Så lite koll borde ju chefen ha iaf men kanske inte exakt datum osv. Jag har sökt from 19 april och om f-kassan skulle svara ja några dagar innan hur beter man sig då? Jag är inte säker på hur jag ska göra men om jag känner att det blir för tufft att arbeta då skulle man kanske kunna gå hem tidigare OM det gick igenom.
    Men skickade du inte med ett intyg från din arbetsgivare om att de inte kunde omplacera dig?
  • Havsjungfrun
    Ensortsmamma skrev 2012-03-18 12:11:25 följande:
    Nu är vi hemma igen och bebis levde , tack gode Gud! Men de va inte så konstigt att jag inte känt nånting för den sov. Och de sa att den förmodligen ändrat sina sovrutiner men de förstod vår oro till 100% och de gjorde alla möjliga sorters tester och vi fick även träffa läkare. Även hon försökte väcka bebis , till slut satte hon på så att man hörde hjärtljuden för hon sa att en del bebisar vaknar utav de och då började de röra sig lite där inne. Otroligt skönt, men ändå konstigt då har den alltså sovit från kl 07-11 länge tycker vi. Men skönt att ha fått de uppkollat. De är ju hemskt vänliga på förlossning , och påpeka flera ggr att vi var välkomna hur många ggr på dygnet vi ville. Ja sa att de va pinsamt att, men hon tyckte inte att jag alls skulle ursäkta mig.
    Påvägen ut så var rummet till änglarna öppet och vi såg den lilla änglasängen som vår dotter låg i, många tankar. Sängen är otroligt fin men jag vill inte behöva lägga ett barn till i den..
    Skönt att allt var bra! Blev ju också sådär orolig för en knapp månad sedan. Det som tillslut fick min bebis att röra sig lite var efter två glas juice. Var då väldigt nära att ringa fl!

Nej, men man lär ju känna sin bebis rutiner och det är ju det man får utgå ifrån. När man är så här långt gången ska man ju kunna känna rörelser minst 10 ggr/dag sägs det.

• Havsjungfrun
    MissFörstånd skrev 2012-03-17 22:30:59 följande:
    Verkligen intressant att läsa om alla er!

Jag sitter just nu och kikar på Gallerfilt, det sägs ju vara så bra. Speciellt om man får bebis på sommaren. Någon som vet något? Det finns en NG Baby gallerfilt orginal för typ 170:- och en Babydan gallerfilt för typ 99:-. Är det någon skillnad? Jag har köpt en filt på Ikea i 100% bomull som ser "stickad" ut på liknande sätt som gallerfilten. Kan det vara något liknande? Denna har jag köpt:    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60194849/
    Kolladee länken och den är inte gallerstickad. Den ska se ut som en väffla i mönstret med nästan som små hål mellan:
    http://www.barnparadiset.se/sv/barnfiltar-och-gallerfiltar-i-bomull-mjuka-skona-varma-och-fina/168-gallerfilt-vit-rosa-gul-bla-olivgron-.html
  • Bumman79
    Havsjungfrun skrev 2012-03-18 13:21:43 följande:
    Men skickade du inte med ett intyg från din arbetsgivare om att de inte kunde omplacera dig?
    Jo fast det var en tjej på kontoret som skrev i de pappren...hon har hand om det administrativa.
    Fast min chef borde ju veta ändå för jag snackade lite med henne om att söka gravidpenning osv och då hänvisade hon ju mig till den där andra tjejen..
  • HulenaOlle
    Ensortsmamma skrev 2012-03-18 12:11:25 följande:
    Nu är vi hemma igen och bebis levde , tack gode Gud! Men de va inte så konstigt att jag inte känt nånting för den sov. Och de sa att den förmodligen ändrat sina sovrutiner men de förstod vår oro till 100% och de gjorde alla möjliga sorters tester och vi fick även träffa läkare. Även hon försökte väcka bebis , till slut satte hon på så att man hörde hjärtljuden för hon sa att en del bebisar vaknar utav de och då började de röra sig lite där inne. Otroligt skönt, men ändå konstigt då har den alltså sovit från kl 07-11 länge tycker vi. Men skönt att ha fått de uppkollat. De är ju hemskt vänliga på förlossning , och påpeka flera ggr att vi var välkomna hur många ggr på dygnet vi ville. Ja sa att de va pinsamt att, men hon tyckte inte att jag alls skulle ursäkta mig.
    Påvägen ut så var rummet till änglarna öppet och vi såg den lilla änglasängen som vår dotter låg i, många tankar. Sängen är otroligt fin men jag vill inte behöva lägga ett barn till i den..

åh va härligt!!!!! Bra att ni åkte!