• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Baby1112

Ensortsmamma: allt går säkert toppen! Bebis busar bara lite... :)

Gammelmamma: fy vad tråkigt! Och dåligt! Man lägger väl inte någon som är sjuk i samma rum som andra? Det kan ju vara livsfarligt för vissa att dra på sig en influensa! Hoppas han piggnar till snabbt och får komma hem sen!!!

• Baby1112

Foglossning mega idag... :( Ska ringa sjukgymnasten imon och sen prova bälte. BM pratade om sjukskrivning då jag inte ens kan åka och handla mat längre och knappt ta dottern på ÖF två dagar i veckan. Hon sa på ett snällt sätt att jag knappt klarar att vara mammaledig... :( Kändes hårt! Man vill gärna klara vardagen, men är inte lätt när kroppen säger ifrån trots att man inte går utanför dörren...

Men min fråga är: om jag skulle bli sjukskriven sista tiden, måste min sambo vara hemma och ta hand om dottern då eller kan man ha tex farmor/mormor till hjälp? Eller måste någon vara f-ledig hos försäkringskassan just?

En kompis sa nämligen att de kunde kolla det där på något vis och någon förälder var tvungen att vara hemma på fl. Men det lät så konstigt, man får ju ta ut hur många dagar man vill i vanliga fall ju...

Blev helt snurrig av hennes förklaring...

• PojkarnasMamma85
    Baby1112 skrev 2012-03-18 12:03:12 följande:
    Foglossning mega idag... :( Ska ringa sjukgymnasten imon och sen prova bälte. BM pratade om sjukskrivning då jag inte ens kan åka och handla mat längre och knappt ta dottern på ÖF två dagar i veckan. Hon sa på ett snällt sätt att jag knappt klarar att vara mammaledig... :( Kändes hårt! Man vill gärna klara vardagen, men är inte lätt när kroppen säger ifrån trots att man inte går utanför dörren...

Men min fråga är: om jag skulle bli sjukskriven sista tiden, måste min sambo vara hemma och ta hand om dottern då eller kan man ha tex farmor/mormor till hjälp? Eller måste någon vara f-ledig hos försäkringskassan just?

En kompis sa nämligen att de kunde kolla det där på något vis och någon förälder var tvungen att vara hemma på fl. Men det lät så konstigt, man får ju ta ut hur många dagar man vill i vanliga fall ju...

Blev helt snurrig av hennes förklaring...
    Jag vet inte om det är så här men jag tror det kan vara så :P Att om du blir sjukskriven måste du ju bryta föräldraledigheten och kan inte din man/sambo vara hemma då utan att ni istället väljer att mormor/farmor ska ta hand om barnet så går det alldeles utmärkt. Man kan ge föräldraledighetsdagar till mor- och farföräldrar, tror jag i alla fall. Det absolut bästa är ju att du ringer och frågar FK eller försöker luska ut det på deras hemsida.
  • Ensortsmamma

Nu är vi hemma igen och bebis levde , tack gode Gud! Men de va inte så konstigt att jag inte känt nånting för den sov. Och de sa att den förmodligen ändrat sina sovrutiner men de förstod vår oro till 100% och de gjorde alla möjliga sorters tester och vi fick även träffa läkare. Även hon försökte väcka bebis , till slut satte hon på så att man hörde hjärtljuden för hon sa att en del bebisar vaknar utav de och då började de röra sig lite där inne. Otroligt skönt, men ändå konstigt då har den alltså sovit från kl 07-11 länge tycker vi. Men skönt att ha fått de uppkollat. De är ju hemskt vänliga på förlossning , och påpeka flera ggr att vi var välkomna hur många ggr på dygnet vi ville. Ja sa att de va pinsamt att, men hon tyckte inte att jag alls skulle ursäkta mig.
    Påvägen ut så var rummet till änglarna öppet och vi såg den lilla änglasängen som vår dotter låg i, många tankar. Sängen är otroligt fin men jag vill inte behöva lägga ett barn till i den..

• Zvartaliljan
    Baby1112 skrev 2012-03-18 12:03:12 följande:
    Foglossning mega idag... :( Ska ringa sjukgymnasten imon och sen prova bälte. BM pratade om sjukskrivning då jag inte ens kan åka och handla mat längre och knappt ta dottern på ÖF två dagar i veckan. Hon sa på ett snällt sätt att jag knappt klarar att vara mammaledig... :( Kändes hårt! Man vill gärna klara vardagen, men är inte lätt när kroppen säger ifrån trots att man inte går utanför dörren... Men min fråga är: om jag skulle bli sjukskriven sista tiden, måste min sambo vara hemma och ta hand om dottern då eller kan man ha tex farmor/mormor till hjälp? Eller måste någon vara f-ledig hos försäkringskassan just? En kompis sa nämligen att de kunde kolla det där på något vis och någon förälder var tvungen att vara hemma på fl. Men det lät så konstigt, man får ju ta ut hur många dagar man vill i vanliga fall ju... Blev helt snurrig av hennes förklaring...

Om du är sjukskriven pga foglossning kräver försäkringskassan en bra förklaring till varför du ändå kan ta hand om ditt barn, de kan neka dig sjukpenning om ingen annan tar hand om barnet då du ju faktiskt ska vara så pass sjuk så du inte kan. Hänger du med? När jag blev sjukskriven när sonen var nyfödd fick jag uppge att mormor tog hand om honom, och storasyster fick gå heltid på dagis.
  • PIO

Enortsmamma- tänker på er o håller tummarna för att de bara e lite bus från bebisen!

• PojkarnasMamma85
    Ensortsmamma skrev 2012-03-18 12:11:25 följande:
    Nu är vi hemma igen och bebis levde , tack gode Gud! Men de va inte så konstigt att jag inte känt nånting för den sov. Och de sa att den förmodligen ändrat sina sovrutiner men de förstod vår oro till 100% och de gjorde alla möjliga sorters tester och vi fick även träffa läkare. Även hon försökte väcka bebis , till slut satte hon på så att man hörde hjärtljuden för hon sa att en del bebisar vaknar utav de och då började de röra sig lite där inne. Otroligt skönt, men ändå konstigt då har den alltså sovit från kl 07-11 länge tycker vi. Men skönt att ha fått de uppkollat. De är ju hemskt vänliga på förlossning , och påpeka flera ggr att vi var välkomna hur många ggr på dygnet vi ville. Ja sa att de va pinsamt att, men hon tyckte inte att jag alls skulle ursäkta mig.
    Påvägen ut så var rummet till änglarna öppet och vi såg den lilla änglasängen som vår dotter låg i, många tankar. Sängen är otroligt fin men jag vill inte behöva lägga ett barn till i den..
    Åh så skönt för er! Det är ju självklart att man ska åka in till förlossningen om man är orolig för någonting! Bättre att åka en gång för mycket liksom! Grattis till det fina resultatet
  • IdaElinLivia040611
    Ensortsmamma skrev 2012-03-18 12:11:25 följande:
    Gud va skönt att allt var bra. Ganska läskigt när till och med dom på fl måste ta till knep för att väcka den lilla/e. Min lever ju rövare mest hela tiden men om han nån gång sover så hjälper alltid något sött. Jag har aldrig behövt väcka honom men jag känner att så fort jag får i mig choklad eller nått på kvällen så blir han som tokig.

Hoppas att ni inte behöver åka in flera gånger. 
  • Dancia

Gammelmamma: men herregud vad är det för sjukhus??? Hjärt och lungsjuka med flera ska ju skyddas från smittsamma sjukdomar och absolut inte dela rum med någon som har det. Jag hade nog tagit upp det ordentligt med sjukhuset, eventuellt gjort en anmälan.

Ensortsmamma: Ett tips är att låta någon prata/sjunga högt intill magen. Skönt att ni åkte in och att allt är bra :). Jag var inne för samma sak när jag väntade första barnet. han var skrämmande lugn i magen vissa dagar och det är alltid rätt att åka in till förlossningen när man är orolig.

• Baby1112

Tack för alla svar! Jag hoppas fortfarande på att kroppen ska orka, men inser mina begränsningar... Min sambos jobb gör det inte ultimat för honom att vara hemma så länge, men allt går givetvis! :) Men kan vara bra att veta att andra kan få dagar om det skulle krisa...

Ensortsmamma: skönt att allt var bra! En riktig sömntuta till bebis... :D