Baby1112 skrev 2012-03-18 12:03:12 följande:
Foglossning mega idag... :( Ska ringa sjukgymnasten imon och sen prova bälte. BM pratade om sjukskrivning då jag inte ens kan åka och handla mat längre och knappt ta dottern på ÖF två dagar i veckan. Hon sa på ett snällt sätt att jag knappt klarar att vara mammaledig... :( Kändes hårt! Man vill gärna klara vardagen, men är inte lätt när kroppen säger ifrån trots att man inte går utanför dörren...
Men min fråga är: om jag skulle bli sjukskriven sista tiden, måste min sambo vara hemma och ta hand om dottern då eller kan man ha tex farmor/mormor till hjälp? Eller måste någon vara f-ledig hos försäkringskassan just?
En kompis sa nämligen att de kunde kolla det där på något vis och någon förälder var tvungen att vara hemma på fl. Men det lät så konstigt, man får ju ta ut hur många dagar man vill i vanliga fall ju...
Blev helt snurrig av hennes förklaring...
Jag vet inte om det är så här men jag tror det kan vara så :P Att om du blir sjukskriven måste du ju bryta föräldraledigheten och kan inte din man/sambo vara hemma då utan att ni istället väljer att mormor/farmor ska ta hand om barnet så går det alldeles utmärkt. Man kan ge föräldraledighetsdagar till mor- och farföräldrar, tror jag i alla fall. Det absolut bästa är ju att du ringer och frågar FK eller försöker luska ut det på deras hemsida.