• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • IdaElinLivia040611
    PIO skrev 2012-03-20 21:09:14 följande:
    IdaElinLivia- håller med dej. Man kommer aldrig glömma hur de va att få barn så tidigt. Vår son har ju en cp skada som han fick pga den tidiga födseln så ja känner att två barn räcker. De e mycket jobb med sonen o de kommer ju inte bli lättare med en bebis oxå. Jag håller tummarna för oss att vi får gå över v 32 :)
    Idag blev vi så glada. Sonen är 5 1/2 år kan inte gå utan stöd men idag har han gått flera steg helt utan hjälp!!! Drömmen är ju att han ska kunna gå själv till sommaren så vi slipper lyfta så mycket på honom när vi även kommer få bära på bebis. Hela han lyste upp när han såg vad glada vi blev. Tänk vad skönt för honom om han skulle kunna gå till sommaren :) man blir så lycklig när man ser hans framsteg!
    Fick han blödningar i hjärnan eller vad var det som orsakade cp skadan? Går han på dagis? Hur pass omfattande är den, kan han prata, äta mm. Svara bara om du vill. Jag är bara nyfiken och vill veta vad som kan gå fel. Väntar ju en pojke nu och vet att dom inte klarar tidiga födslar lika bra som tjejer. I alla fall inte runt 24-25 veckan. Vi var enda paret med en tjej på neo när vi var där, alla andra hade fått pojkar och det var mycket krångel med dom både lungor infektioner och hjärnblödningar.

Gud va underbart att han tog några steg själv Hjärta 
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618
  • PIO

Inlagd på förlossningen inatt. Å ja e så trött på dessa turer. Fick värkar sent igår kväll som bara kom tätare o tätare. Var tionde min. Väl inne på förlossningen tog de ctg, och gav mej bricanyl spruta i benet. Efter ett tag lugna det ner sej men fick stanna över natten. Så nu ligger ja o väntar på ronden får vi se va doktorerna säger. Som sagt ja e så jäääädrans trött på det här. Vill ha juni nu!! Vill verkligen inte föda så här tidigt!!! Skönt iaf att de fick stopp på värkarna.

• IdaElinLivia040611
    PIO skrev 2012-03-21 08:29:05 följande:
    Inlagd på förlossningen inatt. Å ja e så trött på dessa turer. Fick värkar sent igår kväll som bara kom tätare o tätare. Var tionde min. Väl inne på förlossningen tog de ctg, och gav mej bricanyl spruta i benet. Efter ett tag lugna det ner sej men fick stanna över natten. Så nu ligger ja o väntar på ronden får vi se va doktorerna säger. Som sagt ja e så jäääädrans trött på det här. Vill ha juni nu!! Vill verkligen inte föda så här tidigt!!! Skönt iaf att de fick stopp på värkarna.
    Åh nej, hoppas hoppas att du klarar några veckor till......håller alla tummar jag har......{#emotions_dlg.flower}
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618
  • Zvartaliljan
    PIO skrev 2012-03-21 08:29:05 följande:

Fy, vet hur jobbigt det är o den där bricanylen är inte härlig direkt. Har de kollat tappen? Jag fick också bricanyl i v.28 med båda mina tidigare barn, och även kortisonspruta med pojken. Båda föddes sen i v.35 efter sängliggande. Är nu i v.27+6 o börjar känna av det men hoppas så innerligt att jag slipper åka in snart...jag längtar till Maj, då får bebisen komma. Önskar tiden kunde flyga iväg nu men istället är det så seeeeegt!!
  • UnderbaraPojke

Nu behöver jag lite stöd =/

Har sedan dag 1 typ varit jättenoga med vad jag får äta och inte äta som gravid... All påläggskorv har jag fryst i 3 dagar innan vi äter den osv ....
    MEN i morse frågade min sambo mig om jag ätit utav "hans" påläggskorv ... Ja sa jag det har jag. MEN sa han, den har ju inte varit fryst !!!!

Jag har i två eller tre dagar ätit Scans kokt medwurst från svenska gårdar på mackorna både till frukost och lunch dvs 8 skivor per dag.

Har inte kunnat sova sedan 6 i morse bara för detta .... Behövs det större mängder än detta för att bli smittad eller bör man kolla upp det ???

• Zvartaliljan
    UnderbaraPojke skrev 2012-03-21 08:50:02 följande:
    Nu behöver jag lite stöd =/ Har sedan dag 1 typ varit jättenoga med vad jag får äta och inte äta som gravid... All påläggskorv har jag fryst i 3 dagar innan vi äter den osv .... MEN i morse frågade min sambo mig om jag ätit utav "hans" påläggskorv ... Ja sa jag det har jag. MEN sa han, den har ju inte varit fryst !!!! Jag har i två eller tre dagar ätit Scans kokt medwurst från svenska gårdar på mackorna både till frukost och lunch dvs 8 skivor per dag. Har inte kunnat sova sedan 6 i morse bara för detta .... Behövs det större mängder än detta för att bli smittad eller bör man kolla upp det ???          

?? Jag fryser aldrig påläggsmat, särskilt inte kokt medwurst. Så länge den är ganska nyförpackad så är det ingen fara. Det är rökt och lufttorkat du ska akta dig för och frysa i tre dagar, t.ex parmaskinka och salami o liknande.
  • Zvartaliljan

Här kan du läsa mer och lugna ner din oro: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/gravida/ Står längst ner. Undvik Skivat smörgåspålägg mot slutet av hållbarhetstiden bara. Det är Listeria som det handlar om då, och då kvittar det fullständigt om du fryser det så det har du gjort i onödan! Listeria dör vid upphettning. Men är det inte gammal korv du ätit så kan du lugnt pusta ut. När det gäller frysa i tre dagar så är det Toxoplasma man dödar då, som kan finnas i torkat, kallrökt eller gravat kött. Absolut inte i kokt.

• Zvartaliljan

Ja det är en djungel med alla kostråd, är ju mitt tredje barn så jag är lite lugnare o kan råden rätt bra var precis som dig när jag väntade första, alldeles nojjig och uppjagad över allt jag stoppade i munnen. Nu äter jag typ allt men i små doser o så färskt som möjligt o undviker bara de allra värsta farorna.

• fliisan01
    UnderbaraPojke skrev 2012-03-21 08:50:02 följande:
    Nu behöver jag lite stöd =/

Har sedan dag 1 typ varit jättenoga med vad jag får äta och inte äta som gravid... All påläggskorv har jag fryst i 3 dagar innan vi äter den osv ....
    MEN i morse frågade min sambo mig om jag ätit utav "hans" påläggskorv ... Ja sa jag det har jag. MEN sa han, den har ju inte varit fryst !!!!

Jag har i två eller tre dagar ätit Scans kokt medwurst från svenska gårdar på mackorna både till frukost och lunch dvs 8 skivor per dag.

Har inte kunnat sova sedan 6 i morse bara för detta .... Behövs det större mängder än detta för att bli smittad eller bör man kolla upp det ???

När det inte är så långt kvar på datumet så kan man vara lite försiktig men jag tror knappast att de är någon fara!