• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • conda

Gammelmamma:

Jag blir inte igångsatt 14:e april utan jag ska på läkarbesök för att få tid till igångsättning i v. 39+6. =)

Min första dotter Lina dog i magen i v. 40+6, de fann ingen orsak till att hon dog och jag gjorde även ett tillväxtultraljud dagen innan hon dog och då var allt ok.

Efter detta så har jag krävt att få igångsatt för att inte behöva gå över tiden igen. Jag har därför blivit igångsatt tre gånger efter detta och det har gått bra. Första igångsättningen fick jag verkligen kämpa för att få men med hjälp av bm och mödrapsykolog så fick jag igenom det. Mitt tredje barn (andra levande) gick det lite lättare då jag redan blivit igångsatt en gång förut och det hade gått bra. Med min yngste behövde jag inte ens förklara varför utan den läkaren förstod direkt hur jag kände det och gav mig en tid utan att ifrågasätta varför.

Denna gång ska jag träffa samma läkare jag hade sist, vilket känns skönt.

• gammelmamma
    conda skrev 2012-03-27 18:21:57 följande:
    Gammelmamma:

Jag blir inte igångsatt 14:e april utan jag ska på läkarbesök för att få tid till igångsättning i v. 39+6. =)

Min första dotter Lina dog i magen i v. 40+6, de fann ingen orsak till att hon dog och jag gjorde även ett tillväxtultraljud dagen innan hon dog och då var allt ok.

Efter detta så har jag krävt att få igångsatt för att inte behöva gå över tiden igen. Jag har därför blivit igångsatt tre gånger efter detta och det har gått bra. Första igångsättningen fick jag verkligen kämpa för att få men med hjälp av bm och mödrapsykolog så fick jag igenom det. Mitt tredje barn (andra levande) gick det lite lättare då jag redan blivit igångsatt en gång förut och det hade gått bra. Med min yngste behövde jag inte ens förklara varför utan den läkaren förstod direkt hur jag kände det och gav mig en tid utan att ifrågasätta varför.

Denna gång ska jag träffa samma läkare jag hade sist, vilket känns skönt.
    Beklagar verkligen, det borde ju vara en själklarhet att få bli igångsatt. Jag har inga sådana hemska upplevelser men har svår foglossning och lite annat som gör att jag har blivit igångsatt. Förra gången fick jag strida en del men den här gången var det inga problem. Nu blev det ju snitt i stället, men det hade inte varit några problem i och med att de sett att det har funkat två gånger. Varför måste du vänta så länge, eller vill du det. Med mitt fjärde fick jag igångsättning tre veckor innan trots att jag inte var något öppen eller mogen. ( Jag fick stå på mig ganska bra och så men det gick;) Hoppas du får prata med en bra läkare så att du får känna dig trygg
  • LillSnurr82
    Havsjungfrun skrev 2012-03-27 17:54:15 följande:
    Den kan inte användas i underlivet väl? Eller vad står det på bipacksedeln? Du får jättegärna kika. Min farbror som är gynekolog sa att det inte fanns något att använda vid min förra graviditet.Mina åderbråck är som stora knöliga korvar i blygdläpparna när de blir fyllda

Har ej kvar kartongen tyvärr. Men hitta på nätet där står det att den inte ska användas på öppna sår, Skadad hud eller i ögonen. Annars står inget annat.. Jag har ju mitt åderbrock i ljumsken som går ut över blygbenet. Läkaren sa inget att jag skulle akta underlivet.. du kanske kan rådfråga på Apoteket eller din bm/läkare?
  • conda

Med första barnet innan Lina blev jag igångsatt veckan innan bf men jag har själv velat vänta lite längre för att se om det kan komma igång igen. Förra gången frågade de när jag ville bli igångsatt och jag fick välja själv om jag ville vänta. Tyckte då att det kändes ganska bra, Nils var helvild i magen så jag hann inte vara orolig en enda gång =).

Denna bebis verkar vara minst lika livfull och barnmorskan sa sist att fosterrörelserna inte ska minska (tvärtom mot vad tidigare bm har sagt) utan att den ska fortsätta i samma tempo hela graviditeten. Skulle fosterrörelserna minska så blir det mer kontroll och då skulle jag förmodligen börja kämpa mer för att bli igångsatt tidigare.

Men mitt psyke skulle aldrig klara att gå över tiden en gång, men jag vet samtidigt att förlossningen blir smidigast om man kommer igång själv. Vill ju så gärna uppleva att vattnet går och man får åka in naturligt... =)

• gammelmamma
    conda skrev 2012-03-27 19:00:35 följande:
    Med första barnet innan Lina blev jag igångsatt veckan innan bf men jag har själv velat vänta lite längre för att se om det kan komma igång igen. Förra gången frågade de när jag ville bli igångsatt och jag fick välja själv om jag ville vänta. Tyckte då att det kändes ganska bra, Nils var helvild i magen så jag hann inte vara orolig en enda gång =).

Denna bebis verkar vara minst lika livfull och barnmorskan sa sist att fosterrörelserna inte ska minska (tvärtom mot vad tidigare bm har sagt) utan att den ska fortsätta i samma tempo hela graviditeten. Skulle fosterrörelserna minska så blir det mer kontroll och då skulle jag förmodligen börja kämpa mer för att bli igångsatt tidigare.

Men mitt psyke skulle aldrig klara att gå över tiden en gång, men jag vet samtidigt att förlossningen blir smidigast om man kommer igång själv. Vill ju så gärna uppleva att vattnet går och man får åka in naturligt... =)
    Jag önskar dig all lycka till.
  • gammelmamma
    conda skrev 2012-03-27 19:02:58 följande:
    ... första barnet efter Lina skulle det stå naturligtvis... =)

förstod det:)
  • zenoble

usch då låter inte alls kul för er som har åkt på så rejäla åderbråck.. är inte så farligt på mig än, var nog så mycket igår bara för jsg överansträngt mig lite med jobb och för mycket lyft.
    PIO: babian, ja det var rätta ordet haha Flört