• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • stjärnfrukt

Ligger här utslagen med influensa, IGEN, och inte nog med det så väntar jag på ett samtal från socialen. 

Som ni kanske minns så har jag en syster som väntar sitt första barn nu i slutet av april och socialen vill att hon + hennes pojkvän + deras nyfödd ska åka direkt till ett behandlingshem efter förlossningen. I 8 veckor. "målet är att alla 3 ska åka hem tillsammans". Detta känns helt sjukt!!!! Min syster mår jättedåligt (såklart!!) över detta, att de inte ska få komma hem och lära känna sitt barn ifred, utan komma till ett helt nytt ställe (som är schemalagt från 07.00-20.00 VARJE dag) och vara underbevakning för att de eventuellt ska ta bebisen ifrån dem Rynkar på näsan 

Som TUR är tycker vi alla som känner dem att det är helt sjukt att socialen ens tänkt tanken, och de har en utredning nu när de förhör bland annat, deras bm, mamma och ska ringa mig under veckan och ställa frågor. Är jättestressad över detta, för både mamma & bm verkligen kände hur socialen försökte vinkla allt typ, hade bland annat frågat bm TRE gånger om de verkligen skulle klara av en nyfödd. Bm hade svarat likadant alla tre gånger att självklart trodde hon det!

Bara tanken på att risken fanns att någon skulle ta min bebis ifrån mig får mig att stortjuta! Detta är ju fruktansvärt.  

• LillSnurr82

Här har oxå förvärkarna startat. Vart vaken i princip hela natten av en obehaglig känsla imagen, precis som det kändes innan värkarna börja med dottern. Hoppas att de släpper snart och inte blir värre. Liten får verkligen stanna kvar några veckor till..

• LillSnurr82

Stjärnfrukt: vad jobbigt :( hur eller varför gör dom ens en utredning om din syster med pojkvän om föräldraskap ?
    Krya på dig !

• Polarlantis
    Bumman79 skrev 2012-03-27 22:23:31 följande:
    Jag är oxå svullen å röd å ibland öm därnere..tror jag har varit så några veckor tillbaka. Har oxå funderat på om det kan vara åderbråck för det står ju att vi gravida kan drabbas av det där oxå.
    Det står ingenting om att man kan göra något åt det..
    Har också fått åderbrock i underlivet, uuuurk! Inte skönt alls. Ringde till BM nu och frågade om råd och det fanns typ inte ngt man kan göra. Ligga ner avlastar så klart så det är bra och eventuellt kan man försöka med stödstrumpebyxor men hon verkade inte speciellt övertygad om att det skulle funka. Lid och le med andra ord...
  • tomisamat
    Polarlantis skrev 2012-03-28 08:36:45 följande:
    Har också fått åderbrock i underlivet, uuuurk! Inte skönt alls. Ringde till BM nu och frågade om råd och det fanns typ inte ngt man kan göra. Ligga ner avlastar så klart så det är bra och eventuellt kan man försöka med stödstrumpebyxor men hon verkade inte speciellt övertygad om att det skulle funka. Lid och le med andra ord...
    Det är konstigt. Jag har provat olika saker. Och citodon (stavning) hjälpte mot smärtan där nere. Men tyvärr kunde jag intre fortsätta ta den då jag vara allergisk mot innehållet.
  • emma78

godmorgon på er!
    Måste få ett råd.....har ju förstått att det är många som har legat i influensa denna vinter...nu har turen kommit till mig:(( jag är dock inte sängliggande men har en hosta from hell!!VILKEN HOSTMEDICIN KAN MAN ANVÄNDA?? Jag tål inte cucsilliana (eller vad den heter) och jag känner inte att jag behöver gå till läkare,så jag vill ha en receptfri!
    Nu har iaf foglossningen börjat ge sig liite....kan iaf sova bättre på nätterna (utom när jag hostar då)
    Till er som har åderbrock i underlivet: jag hade det i min förra graviditet och då la jag is i en påse och höll mot åderbrocket på kvällen när jag gick och la mig,såååå skönt!!

• stjärnfrukt
    LillSnurr82 skrev 2012-03-28 08:23:59 följande:
    Stjärnfrukt: vad jobbigt :( hur eller varför gör dom ens en utredning om din syster med pojkvän om föräldraskap ?
    Krya på dig !
    Ska jag vara ärlig så vet jag inte till 100%, tror det kan ha o göra med att hon är sjukpensionär pga sin diagnos asperger, + depressioner (minns inte riktigt vad det heter, men hon har varit deprimerad många år, dock inte de senaste 2åren) så hon får aktivitetsbidrag/stöd (minns inte vilket av dem) och hennes pojkvän går på gymnasiet, som dessutom också har asperger. Min syster hade ju då redan kontakt med socialen antar jag, hon har ju även haft en stödperson som kommit och hjälpt till att handla, tvätta (de har gjort det tillsammans alltså) m.m, men nu kommer personen i fråga bara förbi och "tittar till läget" typ. Dessutom har hon en godman om det nu kan spela någon roll...

Kanske inte låter som de allra bästa förutsättningarna, men min syster är så barnkär och har jättefin hand med min dotter och har varit barnvakt tillsammans med min mamma, då Nova skrek jättemkt och min syster gick och bar och sjung på henne i 2 timmar tills hon somnade för natten, och min syster höll sig lugn hela tiden som ett exempel.  

Självklart är det skillnad när man får egna  barn, men hur man kommer att reagera som mamma kan väl ingen veta. Det jag är orolig för som skulle kunna hända är ju att hon får förlossningdepression, då jag har för mig jag har läst att man lättare kan drabbas av det om man varit mkt deprimerad innan, men att hamna på ett behandlingshem där man inte bara kan få finna sin roll som mamma hemma i tryggheten skulle nog inte ha positiv inverkan på det. 
  • MissFörstånd
    stjärnfrukt skrev 2012-03-28 09:09:06 följande:
    Ska jag vara ärlig så vet jag inte till 100%, tror det kan ha o göra med att hon är sjukpensionär pga sin diagnos asperger, + depressioner (minns inte riktigt vad det heter, men hon har varit deprimerad många år, dock inte de senaste 2åren) så hon får aktivitetsbidrag/stöd (minns inte vilket av dem) och hennes pojkvän går på gymnasiet, som dessutom också har asperger. Min syster hade ju då redan kontakt med socialen antar jag, hon har ju även haft en stödperson som kommit och hjälpt till att handla, tvätta (de har gjort det tillsammans alltså) m.m, men nu kommer personen i fråga bara förbi och "tittar till läget" typ. Dessutom har hon en godman om det nu kan spela någon roll...

Kanske inte låter som de allra bästa förutsättningarna, men min syster är så barnkär och har jättefin hand med min dotter och har varit barnvakt tillsammans med min mamma, då Nova skrek jättemkt och min syster gick och bar och sjung på henne i 2 timmar tills hon somnade för natten, och min syster höll sig lugn hela tiden som ett exempel.  

Självklart är det skillnad när man får egna  barn, men hur man kommer att reagera som mamma kan väl ingen veta. Det jag är orolig för som skulle kunna hända är ju att hon får förlossningdepression, då jag har för mig jag har läst att man lättare kan drabbas av det om man varit mkt deprimerad innan, men att hamna på ett behandlingshem där man inte bara kan få finna sin roll som mamma hemma i tryggheten skulle nog inte ha positiv inverkan på det. 
    Usch vilken hemsk situation för er alla att behöva svara på en massa frågor. Låter verkligen konstigt att de inte ska få komma till sitt eget hem och lära känna barnet först. Kan de inte få ha en typ stödperson eller assistent dygnet runt i början då så de ser hur det fungerar? För de är väl kanske på nätterna när man inte fått sitt sömn som man kan bli frustrerad. Det blev iaf jag och jag har inte ens en diagnos, det är ju inte lätt med en bebis. Hoppas verkligen att det löser sig och att de får bo och leva med sin lilla själva!

Själv har jag gråtit som en tok här på morgonen. Har en dotter på 4 år som just nu är i en "utvecklingsfas" (aka trots ). Vi tjafsade som vanligt om kläder, vi bestämmer alltid kläder kvällen innan för att det inte skulle bli bråk men det blev det i vanlig ordning. Till slut blir jag arg och stänger in mig i mitt sovrum och hon kommer efter och skriker att jag är inte någon snäll mamma och ingen bra mamma. Då går jag till vardagsrummet och där kan jag inte hejda mig längre. Jag bara gråter och gråter och gråter. Jag hulkar och kan inte ens smyga lite med att jag blev ledsen. Hon får såklart dåligt samvete och kommer och tröstar mig. Jag ser det på olika sätt det som hände. Det är bra att hon får se att vuxna också kan bli ledsna, man kan inte säga vad man vill, det kan faktiskt såra människor. MEN hon som är 4 ska inte behöva trösta mig och hon ska kunna vara sig själv. Men men det är väl mycket hormoner i mig också som gör att både tålamodet och humöret svajar rejält! Usch, känner mig hemsk hemskt hemsk!
    ღ ♥Joline 2007 - Bebis 2012♥ ღ
  • fyrklöver81

Hej alla!

Kul att ögna igenom tråden.
    Nu har vi varit och rest i malaysia i 5 veckor, gick över förväntan med en tvåårig tös och en mamma med viss foglossning=)

Hoppas ni alla mår bra och längtar till era småpluttar i magen.

Själv är det bra men är lite orolig då ul1 visade på en felaktig hjärtvinkel på bebis hjärta, allt annat såg bra uit, men de kan inte förklara det för mkt vinklade hjärtat, förmodligen bara en sk normalvariant, alla ser vi ju olika ut.

Någon mer i tråden som fått någon indikation på ultraljudet???
    Hoppas inte, men om får ni gärna berätta.

Vi har nästan helt bestämt namn nu i allafall, det är en pojke som nog ska heta Viggo.

Har ni bestämt namn?

Såg ni skrev om graviditetsledighet, jag har fått min beviljad från 1/5 och jobbar som sjuksköterksa på en fysiskt tung akutavdelning, med en del hot och våld så det finns väl inga alternativ.

Trervlig vårdag till er alla! <3 

• fyrklöver81

Emma , coccilana är det morfin i så den ska du hur eller hur inte ta, sen finns ingen annan effektiv hostmedicin, då medicinen måste påverka hjärnans "hostreceptorer" 
    Men vanligt varmt vatten med honung och pressad lime i tycker jag fungerar.

Receptfria läkemedel är bara skit, enl mig =) 

Hoppas du snart mår bättre! Själv hostade jag i 3 veckor tills jag kräktes och kissade på mig, gick och köpte bindor med gravidmage haha.